handdator

Visa fullständig version : Uppdatera mjukvaran i stereoenheten



Kriss
2018-09-29, 16:12
Hej!

Ny här och ny med Mini Cooper SD -11. Håller fortfarande på att lära känna bilen och dess funktioner och egenheter.

Jag tänkte uppdatera mjukvaran i stereoenheten (inkl. navigator) och trodde man kunde ladda hem en fil som man tankade över till bilen via ett USB-minne. Men jag hittar ingen bra info om detta eller var man laddar hem uppdateringsfilen. Har jag fått detta om bakfoten? Måste jag ta in bilen till en verkstad föra att uppdatera mjukvaran?

m@thias
2018-10-01, 08:22
Hej,

Jag uppgraderade mjukvaran och kartorna i min Cooper S Countryman -11 jag skaffade i somras via USB som du nämner. Jag vill minnas att manövern endast fungerar via USB-kontakten i handskfacket. Jag lyckades aldrig hämta hem filen för mjuvaruuppdatering från någon MINI-sida utan fick hämta den från BMW genom att mata in VIN här https://www.bmw.com/en/footer/software-updates.html. Den senaste uppdateringen jag fick fatt på där verkar ha några år på nacken.

Lycka till!

Kriss
2018-10-01, 21:18
Tack för svaret!
Jag har laddat hem en fil (UPD01008.bin) från sidan du länkade till och ska testa den imorgon.
Tack också för att du gjorde mig uppmärksam på att det finns ett USB-uttag i handskfacket.

Kriss
2018-10-03, 19:40
Uppdateringen fungerade klockrent. Det gick bra i USB-uttaget framför växelspaken.
Dock så fungerar fortfarande inte min Samsung S8 ihop med Mini Connect men det får jag väl dessvärre leva med...

Som bonus hittade jag även något intressant i handskfacket som visade sig vara en ventil för kalluft till handskfacket.

m@thias
2018-10-05, 08:11
Kul att höra att det fungerade!

Jag har inte heller fått min S8 att lira med Mini Connected så har gett upp den tanken tyvärr..

brumbrum
2018-10-05, 11:44
Jag har också gått och funderat på uppdateringar och har väl inte orkat bry mig eftersom de länkar på MINIs webb inte verkat fungera.
Bmw länken var guld, tackar!

En fråga bara... efter att ni gjort uppdateringar...finns det några synliga ändringar?
Ja menar... är det värt besväret att uppdatera?

Kriss
2018-10-06, 09:21
Nej, några synliga ändringar har jag inte noterat, möjligtvis att speltiden inte visades tidigare vid uppspelning via BT från Spotify, minns inte.
Uppdateringarna syftar mer till att öka stabiliteten och kompatibiliteten med olika enheter, det är några nya funktioner enligt dokumentationen (https://legacy.bmw.com/_common/shared/owners/bluetooth/pdf/Readme_UPD01008_ENG.pdf) men inget jag märkt.
Dessutom upplever jag menyerna som lite mer responsiva men det kan mycket väl vara placebo.

swedak
2020-09-04, 06:44
Helt ny här

Rycker tag i denna tråden

Hämtade min Mini Cooper S 2011 igår.
Kollade men kunde ej ansluta min telefon vi BT. Kollade mjukvaran och den säger att den är från 2011...Lite föråldrad
Även kartorna i gps är från 2011

Kollade med vin på BMW men får fram att 2011 är den senaste uppdateringen vilket låter mycket konstigt.

Någon som har någon ide om hur jag går vidare innan jag kontaktar BMW??