handdator

Visa fullständig version : Hur obra är olika däckdimensioner på R60 Cooper S Countryman med ALL4?



m@thias
2018-08-01, 09:21
Det visar sig att den förra ägaren av min R60 ALL4 monterat olika däckdimensioner bak och fram (samma fabrikat/dimension per axel).

235/40R18 fram och 225/40R18 bak. Min fundering är nu om det borde vara en källa till oro med tanke på AWD-systemet på bilen? Påverkar det systemet prestanda på något vis och framför allt kan det vara så att det orsakar onödigt slitage?

QuantumSatis
2018-08-05, 09:06
Eftersom det är samma rullomkrets så borde det inte påverka något direkt. Över tid så kan de slitas olika fort om det är olika fabrikat fram och bak, får du varningar från antispinn så kan olika slitage vara anledningen. Bredden borde inte märkas av alls, kanske att den blir lite över/ understyrd jämfört med samma bredd runt om. Jag skulle inte oroa mig, de slits snart ner så får du köpa nya :D
Med vänlig hälsning, /Christer

Andyski
2018-08-05, 19:21
När bilen är all wheel drive alla däck ska vara lika där få inte vara mer än 2mm skillnad i mönster djup på däcken mer än så orsaker för höga påfrestningar på fördelnings låda