handdator

Visa fullständig version : Oljetörstig Mini Cooper S R53 -05



Blueberry
2017-09-20, 12:27
Hej

Jag har en R53:a från 05 som snart gått 18000 mil.

Den har så länge jag haft den (sedan i våras) förbrukat rätt bra med olja, från början trodde jag främst det rörde sig om läkage.
Sedan dess har jag bytt tätningarna vid oljefilterhus, oljekylare samt vevaxelgivare och oljetråg.
Bägge ramlagertätningarna är täta (kollade vid svänghjulet när jag hade ner tråget).
Har även bytt ventilen till vevhusventilationen (PCV)

Nu läcker den ingen olja men dock så drar den i sig ca 1 liter på 50 mil!!!


Det konstiga är att den ryker inte blått som den rimligen borde med den oljeförbrukningen.

Kanske det kommer någon puff om man varvar upp vid kallstart men den luktar inte som bränd olja bilar brukar göra som bränner olja.
När bilen är varm ryker den inget alls.

Intercoolern innehöll lite oljefilm men det ska tydligen vara normalt på dessa bilar.

Om jag tar av oljelocket på tomgång så har jag ett svagt vacuum, inte tryck som slitna kolvringar brukar ge.

Är det någon här som varit med om att en R53:a dragit så här mycket olja (har läst om att R56 kan ha dessa problem)?

De små rökpuffarna vid kallstart kanske pekar på att ventiltätningarna har gett sig och att det är källan till oljetörsten?
Någon som bytt dessa på en R53:a?

Tyvärr så rullar bilen oftast korta sträckor, kan detta orsaka så hög oljeförbrukning?

Ska försöka köra en 20 milasväng i helgen och kolla oljan samt åka till en polare med avgasmätare (med min oljeförbrukning borde ju HC vara skyhögt).

Jag kör på en helsyntet 5W-40 olja

noodlesswe
2017-09-25, 10:55
hur gick det ?
tycker im 2004 r53 dricker en del också

MrCooper
2017-09-25, 18:41
1 liter på 50 mil känns som lite väl mycket.
Jag hoppas att du får ordning på den.

noodlesswe
2017-09-28, 09:39
tror min ligger på ca 1 liter på 3-4 tankningar

Blueberry
2017-09-29, 11:28
Hej

Jodå jag drog iväg på en 25-mila sväng och den drog betydligt mindre olja då (kanske en millimeter eller två på stickan.
Har fortsatt med att jag och frugan bytt bil med varandra så hon kör kortsträckorna med "valen" (bmw 525d) medans jag kör till jobbet (16 km enkel väg).

Är nu uppe i ca 40 mil sedan jag fyllde olja till max och nivån ligger mitt mellan MAX och halv (borde vara ca 0.25 liter, förbrukning).
Tycker fortfarande att detta är ganska mycket men jag ska forsätta monitorera.

Kollade avgasvärdena som var helt ok, CO 0.00 ,CO2500 0.00 och HC 10 så det verkar ju i alla fall som att katten funkar som den ska.

Kanske man skulle kunna få ner oljeförbrukningne med en tjockare olja typ 5W-50?

NoodlesSWE, hur långt har din gått?

- - - Updated - - -

Hej

Jodå jag drog iväg på en 25-mila sväng och den drog betydligt mindre olja då (kanske en millimeter eller två på stickan.
Har fortsatt med att jag och frugan bytt bil med varandra så hon kör kortsträckorna med "valen" (bmw 525d) medans jag kör till jobbet (16 km enkel väg).

Är nu uppe i ca 40 mil sedan jag fyllde olja till max och nivån ligger mitt mellan MAX och halv (borde vara ca 0.25 liter, förbrukning).
Tycker fortfarande att detta är ganska mycket men jag ska forsätta monitorera.

Kollade avgasvärdena som var helt ok, CO 0.00 ,CO2500 0.00 och HC 10 så det verkar ju i alla fall som att katten funkar som den ska.

Kanske man skulle kunna få ner oljeförbrukningne med en tjockare olja typ 5W-50?

NoodlesSWE, hur långt har din gått?

noodlesswe
2017-10-02, 09:05
cirka 14500 mil
//noodles

Steampacket
2017-10-24, 09:37
Jag har en R53 Cooper S från 2004. Den har gått ca 9500mil. Jag kör mest korta sträckor, Lund-Malmö. Körde Lund - Gbg och tillbaks förra helgen. Fyllde på med en 1/2 liter olja ungefär sist och har kört ca 140 mil utan att behöva fylla på.