handdator

Visa fullständig version : Slitna hjullager i 3.5t mil!



ThomasHill
2017-05-05, 10:07
Hej,
Jag har slitna hjullager (2xfram) även om bilen har gått bara knappt 3 400 mil. Countryman All4 -13. Det här är väl inte alls normalt? Jag var tvungen att byta snabbt ett av dem redan och det kostade saftiga 4 000kr i en liten lokal verkstad. Bavaria/Mini i Solna tar säkert lika mycket. Mekanikern där i lokala verkstaden tycker att man borde snarast byta alla 4...
Har ni erfarenhet av det här? Hur kan hjullagren bli slitna så pass tidigt? Nybilsgarantin är inte giltig längre såklart ,men undrar om man kan fajtas om detta med Bavaria. Jag har köpt bilen begagnat 1.5 år sen. En mycket amatörisk fråga kanske men säljaren bodde vid en grusväg (en riktig landsväg kan man nog konstatera), kan det vara en orsak?
Tack på förhand för alla tips!

Hampus
2017-05-08, 09:25
Hade min cooper S inne på inspektion vid 7000 mil nyligen och de noterade missljud från hjullager bak, måste också byta :frown:

Kongo
2017-05-11, 20:35
Onormal kort livslängd, om det vore skadade tätningar vid montering borde lagrena ha börjat låta långt tidigare. Osannolikt tycker jag dessutom att det inte skulle upptäckas i fabriken vid monteringen.

Att det skulle sitta två lager med betydligt kortare livslängd än beräknat på just din bil tycker jag heller inte låter sannolikt. I och för sig kan de ha råkat ut för pirattillverkade lager men då borde flera ha detta problem då jag antar att de köper stora batcher.

Om man kör mycket på tvättbräda eller gropig väg borde det påverka livslängden. Tycker det verkar mest sannolikt då det är två hjullager som alltså är dåliga på en bil som knappt rullat

Vid nästa byte, be verkstaden kolla om tätningen är hel eller be de spara det och kika själv