handdator

Visa fullständig version : Klonk i bakvagnen



mr_rockster
2017-04-16, 12:19
Tjenare!

Antar att det varit uppe förut, har sökt en del och sett att det är vanligt problem men har inte hittat riktigt här... Köpte mig en Clubman R55 2008 häromdagen och ute på vanliga vägen så låter allt bra. Kör jag däremot grusväg eller kör över brunn/trottoarkant etc. så "klonkar" det i bak. Lyckas inte framkalla ljudet själv genom att skaka på bilen eller liknande men när man kör så hörs det. Har även haft bilen upphissad för att försöka "känna" att något är löst men det är ju lönlöst för mig som inte vet hur det ska kännas... Bilen gick igenom bes. för ca. en månad sedan.

Min tanke är ju stabilisatorstag eller länkarm eller något liknande. Någon som vet vad det "brukar" vara för fel på dessa? Vad som brukar ge sig? Tänkte beställa hem grejjer och be en polare byta i så fall och byter hellre en grej för mycket än en för lite :)

Tacksam för alla tips.

/Johan

hscn
2017-04-17, 09:55
Mycket troligt att det är stabilisatorstagen till krängningshämmaren som glappar. Originalstagen blir ofta glappa, ibland redan efter några tusen mil. Finns förstärkta Meyle att köpa från Tyskland. Två st går att hitta för knappt 400:- inklusive frakt. Mekonomen tar 400/st för "Noname"

Länk

http://www.daparto.de/Teilenummernsuche/Meyle/3160600023HD?categoryId=1267&kbaTypeId=776&articleId=160935960&country=DE

Kongo
2017-04-21, 20:54
Låter som stabilisatorstagen, tror jag fick byta de två gånger under garantin