handdator

Visa fullständig version : Novis på MINI



SirKim
2017-04-10, 20:30
Frugan har sedan länge varit intresserad av MINI bilarna och jag, som motorintresserad, gillar dem också även om jag ännu inte fått chansen att köra och äga någon än.

Detta leder mig till en massa funderingar såklart!

Vilken modell ska man satsa på?
Vi kikade lite på en 2012 MINI Cooper 1,6D, manuell låda. Något som kan vara bra att veta?
Den hade väl gått strax under 10k mil. Vad är det för intervaller och stora servicear att tänka på, kamrem/kedja?
Jag är inte "kung-garage" men jag har inte heller tummen mitt i handen och gör så mycket som möjligt själv när det kommer till allt från bilar och annat.

Vänligen ge oss lite tips och råd
//Kim

Fredrik
2017-04-11, 06:45
Hej Kim, välkommen till NMCS. Jag skulle börja med att provköra några olika motoralternativ för att se vad som passar bäst. Har ni redan bestämt er för en D så provkör då båda alternativen (D samt SD).
Är inte så bra på de tekniska bitarna men tror du får svar inom kort i tråden på de frågorna.
Om du använder sökfunktionen kommer du finna svar på många frågor, och gör du inte det starta en ny tråd och fråga på.

SirKim
2017-04-11, 10:37
Hej Kim, välkommen till NMCS. Jag skulle börja med att provköra några olika motoralternativ för att se vad som passar bäst. Har ni redan bestämt er för en D så provkör då båda alternativen (D samt SD).
Är inte så bra på de tekniska bitarna men tror du får svar inom kort i tråden på de frågorna.
Om du använder sökfunktionen kommer du finna svar på många frågor, och gör du inte det starta en ny tråd och fråga på.

Tack för svar Fredrik

Hagatorpet
2017-05-05, 22:28
Har en D från 2010 som idag passerat 20" mil, skulle valt SD om jag valt idag (eller en GP)
Har chipat min så har väl lite drygt 140 hästar, går billigt men hade inte skadat med lite mer kraft

SirKim
2017-05-07, 20:32
Har en D från 2010 som idag passerat 20" mil, skulle valt SD om jag valt idag (eller en GP)
Har chipat min så har väl lite drygt 140 hästar, går billigt men hade inte skadat med lite mer kraft

SD? GP?
Jag är ännu inte så insatt i Mini.. tack för info.
Mvh Kim

Fredrik
2017-05-11, 17:22
SD = Sport Diesel.
GP = JCW-modell tillverkad i begränsad upplaga om 2000 ex, finns både i gen 1 (R53 GP) samt gen 2 (R56 GP, kan även kallas GP 2). Modellen saknar baksäte och har en del features som saknas i den vanliga JCW-modellen.

SirKim
2017-05-11, 20:46
SD = Sport Diesel.
GP = JCW-modell tillverkad i begränsad upplaga om 2000 ex, finns både i gen 1 (R53 GP) samt gen 2 (R56 GP, kan även kallas GP 2). Modellen saknar baksäte och har en del features som saknas i den vanliga JCW-modellen.


Tack Fredrik!