handdator

Visa fullständig version : R50 misständer på cylinder 4 vid tomgång (P0304)



Tozs
2017-02-24, 08:32
Hallå Mini Club!

Jag införskaffade mig en gammal härlig 2003 Cooper häromveckan som bara är underbar.
Bilen har full servicebok och har gått 20000mil.
Som alltid på gamla bilar finns det såklart lite skavanker och sådant.
Just på denna så är felet att den tyvärr misständer på cylinder 4 efter ett litet tag på tomgång, och gärna när motorn inte är helt kallt.
ASC-lampan kommer igång och motorlampan börjar blinka en stund till att gå vidare till ett fast sken.

Har kanske nån gång märkt av att den misstänt när man har kört men då mellan 1000-1500 varv.
Felkoden som kommer upp är "P0304 Cylinder 4 Misfire".
Tändstiften är bytta fastän de gamla ändå såg bra ut och bilhandlaren har bytt tändspolen. Har testat att swappa tändkablarna men det är fortfarande cylinder 4 som misständer.

Det som händer är att den står fint på runt 1000 rpm utan att röra sig. Efter några minuter så börjar den sakta men säkert hoppa mellan 950-1000 för att långsamt gå ner och ner till att sedan hoppa mellan 800-850 och då kommer felkoden igen.

Vad skulle jag kunna börja felsöka?
Har inte någon direkt möjlighet att plocka isär allt för att kolla ventilerna fastän jag hittat någon tråd på mini2.com där han verkar ha samma fel som jag. I hans fall var det just ventilerna som har kloggat igen ordentligt.
Har tänkt att kolla luftfiltret nu vid lunch då jag glömde göra det när jag bytte tändstift. Motorolja ser bra ut och har gått knappt 2000 mil, men oljan med filter ska bytas nästa vecka.


Har också problemet där rutan på förarsidan inte går upp hela vägen, fattas en halv centimeter?, när man stänger dörren. Detta resulterar i att det viner ganska mycket i rutan när man kör där runt 110-120 km/h.
Har testat att kör reset på positionen med alla möjliga tänkbara sätt: hålla ned knappen när rutan åker ner och är nere, hålla ned knappen när rutan åker upp och är uppe, dra ner rutan och låsa bilen med nyckeln och fortsätta att låsa så rutorna stängs.
Det känns lite som att det enda man kan göra är att faktiskt plocka bort dörrpanelen och kolla när vädret börjar tillåta?


Tack på förhand kärt folk!

BADaniel
2017-02-24, 18:29
Misständningarna har jag egentligen ingen bra idé på men min gamla r53 bråkade vid några tillfälle på liknande sätt fast på 3ans cylinder. Efter liknande felsökning och ingen lösning gick jag över alla jordpunkter på hela bilen. Skruvade loss och borstade med stålborste och på med fett. Efter det kom problemet aldrig tillbaks. (Det är ju trots allt en engelsk bil...)

Ang rutan sitter det klämskydds kontakt på låskistan i dörren, går rutan mer en liten bit när du öppnar dörren?
Annas justerar man rutan på undersidan av dörren. Googla så finns det guider hur man löser det.


Sent from my F8331 using Tapatalk

Tozs
2017-02-27, 10:06
Misständningarna har jag egentligen ingen bra idé på men min gamla r53 bråkade vid några tillfälle på liknande sätt fast på 3ans cylinder. Efter liknande felsökning och ingen lösning gick jag över alla jordpunkter på hela bilen. Skruvade loss och borstade med stålborste och på med fett. Efter det kom problemet aldrig tillbaks. (Det är ju trots allt en engelsk bil...)

Ang rutan sitter det klämskydds kontakt på låskistan i dörren, går rutan mer en liten bit när du öppnar dörren?
Annas justerar man rutan på undersidan av dörren. Googla så finns det guider hur man löser det.


Tack BADaniel!

Ska gå över alla jordpunkter och borsta lite. Problemet finns ju endast vid tomgång och ger jag lite gas vid tomgång så kommer ju inte felet.

Rutan åker ner som den ska när man öppnar dörren och åker upp när man stänger dörren, problemet är ju bara att den inte åker upp hela vägen. Märker att jag kan "dra upp rutan" när dörren är öppen och då kommer den fästa ordentligt. Men den åker ju ner när man sen öppnar dörren eller vevar ner rutan. Ska se om man kan justera det :)

Tack igen! :)