handdator

Visa fullständig version : Parkeringsensorer R53



lalaw
2017-01-11, 20:39
När jag köpte bilen så fungerade inte parkeringssensorerna utan det kom bara ett långt pip när man la i backen.
Jag läste ut felkoder och det var felkoder på två sensorer.
Jag köpte 2 nya sensorer och byte dem.
Då visade det sig att de två mittersta var korskopplade så jag hade bytt fel sensor... efter att ha kopplat dem rätt så försvann felkoderna.
men det fungerade ändå inte. Jag kollade med INPA (diagnosprogram) och kunde se sensor för sensor då kunde jag se att de nya gav utslag men ganska konstiga värden som hoppade fram och tillbaka.
Då gav jag upp... ett tag.
Efter ett par dagar så märkte jag att ibland fungerade parkeringssensorerna men ibland så kom bara ett långt pip.
Jag läste ut felkoder igen och då hade jag fått felkod på en av de gamla sensorerna.
När jag kollade sensor för sensor så uppförde sig de två nya helt korrekt men de två gamla var helt döda.
Jag mätte upp kablaget till dem och det var helt ok.
Jag bestämde mig då för att köpa två sensorer till och bytte dem häromdagen. men det blev ingen skillnad när man kollade i INPA så kom det fortfarande ingen signal från de yttre sensorerna. Dock kommer inge felkoder längre.
Men nu fungerade inte parkeringssensorerna alls, i INPA kunde man se de mittre sensorerna läste av objekt men det kom inget pip i bilen.
efter att studerat BMW forum( samma styrenhet sitter i bmw också) så hittade jag några som råkat ut för samma sak och de hade fått koda om styrenheten på BMW för att få igång det igen. Så jag koda om den själv med NCSExpert och efter det så hoppade den igång igen förutom att de yttre sensorerna fortfarande vägrar att fungera.
Är det några andra av er som haft problem med era parkeringssensorer?