handdator

Visa fullständig version : Bultlås däck/fälg :-(



Åsa
2016-11-02, 11:16
Hej, är lycklig Mini Cooperägare till en Countryman -13 sen i våras - MEN nu när det börjar bli dags att sätta på vinterdäcken inser jag att det på originalfälgarna sitter låsbultar. Hittar ingen "nyckel" i bilen, bilfirman där vi köpte har ingen aaaaaning. De hänvisar till närmsta mini/bmw-verkstad som ligger 10 mil bort. Någon som kan hjälpa mig att hitta en nyckel som passar? Tydligen väldig specialare, sa lokala verkstaden.

Fredrik
2016-11-02, 11:34
Hej Åsa, har du kikat under golvet i bagageutrymmet? Om du lyfter på det undre golvet (om du har plant lastbilar och då två lyftbara golv) och kikar ner i skumplastformen som rymmer domkraft, fälgdragare och låsbulten bör du finns den där.
Om inte måste du kontakta MINI för att få hjälp men börja med att ringa. Har för mig att de ska kunna se vilken nyckel som behövs och på så vis borde kunna hjälpa dig.

Åsa
2016-11-02, 12:56
Åh, tack. Nä, där får jag leta. Tycker att jag klämt och känt efter dolda fack överallt, men där tror jag inte att jag varit. Reagerade faktiskt på att jag inte hittade domkraft etc någonstans... Och blev orolig för vad som händer den dag man får punka ute i ingenstans. Måste gå och kika omedelbart. TACK.

Åsa
2016-11-02, 13:03
Nej, det verkar inte finnas någon "dold botten" på min bil... För det kan väl inte vara meningen att man ska bryta upp golvet i bakluckan med våld - eller finns det någon dold lösning på detta?

brumbrum
2016-11-02, 13:25
nej finns inget dolt golv i din.. det finns två luckor på varsin sida (insidan) på väggarna i bagageutrymmet.
Bakom den högra av dom luckorna hittar du nyckeln.

Åsa
2016-11-02, 13:31
Ok, de med galler på som ser ut att sitta framför lyktorna? Tack för alla bra tips!

BADaniel
2016-11-02, 20:11
Till höger i bakluckan (på sidan) finns ett "galler" på 10x10 cm. Pilla bort det så borde du se låset i en specialhållare där innanför.

Sent from my F8331 using Tapatalk

BADaniel
2016-11-02, 20:14
Missade brumbrums post. Blir lätt så när man bytt hjul i 11h idag...

Sent from my F8331 using Tapatalk

Fredrik
2016-11-03, 07:39
Har du hittat nyckeln Åsa?