handdator

Visa fullständig version : Mini Cab med kompressor.



Engblom
2016-09-25, 13:20
Hej! :)

Som ny på detta forum skall det bli intressant att se hur aktiv backupen till detta märke är!
Kör sedan länge Citroën och Jaguar och hade tidigare Alfa-Romeo och numera också Land-Rover så jag är van vid aktiva med-tokstollar... :)

Har några frågor kring Mini Convertible som jag är på vippen till att köpa nu när vår Pluriel blivit inlöst av försäkringsbolaget:


1: Fortsatte Cooper S Convertible ha kompressor ända till 2008 som det påstås här och där, trots att Cooper S Hatchback bytte till turbo 2006? Cabben släpade ju lite efter kaross- och inredningsmässigt (kom 2004 väl?) men gjorde den det även motormässigt?

2: Är det sant att man med ett enkelt byte av ett chipp gör en Mini One till en Mini Cooper?

3: Skall man passa sig för de trimmade bilar som finns på marknaden? Cooper Works borde väl vara pålitligt tycker man (eller?) men hur är det med Agri (eller vad det nu stod på en bil jag var spekulant på) och andra trimningsfirmor?

4: Är det dumt att falla för S? Borde jag nöja mig med en Cooper eller t.o.m. en One för att få driftsäkerhet och problemfritt Cabbeägande?

5: Eftersom cabrioleten kom 2004 så var väl New Minis barnsjukdomar botade (eller?) men finns det nåt särskilt jag borde se upp med? Finns det någon årsmodell som är bättre eller någon som är sämre än andra?

6: Jag gillar ljudet i Cooper Supergarger, är det ändå klokare att satsa på en turbo?


Tack på förhand! :)
Vänliga hälsningar: Gunnar Engblom, Rössmåla.

Fredrik
2016-09-25, 18:51
Hej Gunnar,
Välkommen till vårt glada gäng. Jag ska besvara de frågor jag kan för att du ska kunna känna till lite mer.

1) Ja. R52 Cab byggdes på samma produktionslinje som generation 2 ( R56) fram till 2008 så det finns MY 2008 av R52 Cab med kompressor. Det var olika motorer i dessa, R52 med kompressor hade 170 hk och R56 hade 175 hk med turbo. Även karossdetaljer och inredning skiljde och det visar på fin logistik att kunna bygga så olika bilar på bandet.

2) Visst kan man chippa bilar men om något går galet kan jag inte svara för vad som händer med ev garantier och försäkringar. Kolla detta vidare eller om du får fler svar av annan MINIst gällande den biten.

3) JCW är något förstärkt för att tåla lite mer. En del MINIster har moddat sina bilar. Jag känner till två ras men då har effekten varit rätt stor. En bil som är trimmad av en seriös firma borde ändå vara ett säkert kort, men jag kan ju inte lova dig något. De polare som har trim verkar vara nöjda och det verkar hålla bra.

4) Allt beror på vad du vill ha för drag under galoscherna. Känner du att effekt inte är allt, satsa på en Cooper eller One. Alla är lika välkomna i gänget oavsett motorstyrka.

5) Gällande just cab är jag osäker, jag säger pass men generellt försvinner ju barnsjukdomar med åren (därav namnet :D). 2005 skedde en facelift med lite smärre uppdateringar.

6) S R52 (med kompressor) eller S R57 (gen 2 med turbo): ljud kontra bränsleekonomi - lite råare mot lite mer komfort. På en slingrig väg är det dött lopp mellan dem så det är mest känslan. Testa båda och go with your gutfeeling!
Lycka till och jag hoppas vi snart får önska dig välkommen i MINIgänget Gunnar 8)

Kranzen
2016-09-26, 19:08
Är själv helt ny i NMCS och nöjd ägare av en Cooper S cab -06. Ljudet från kompressorn är fantastiskt när man kör med cabben nere. Ännu bättre är bluddret när man kliver av gasen inför en kurva. Asgarv hela tiden:-)

Fredrik
2016-09-27, 07:05
Välkommen i gänget Mattias, kul med en till MINIst i närområdet och kul att du ringde igår ikväll. Din idé ska vi kika närmare på helt klart 8)

Kranzen
2016-09-27, 08:21
Tack själv Fredrik för ett givande samtal. Jag skall ta och snacka lite mer med Helen om Nordic Time Attack.

Engblom
2016-09-27, 23:40
Hej och tack för svar!
Har bestämt mig -iallafall just nu!- för att det är en Kompressor-Cabbe jag vill ha till nästa vår!
Så ett par förtydliganden av förhållandena med Mini Cooper Supercharged Convertible skulle jag vilja ha i jakten på den rätta bilen till fet rätta priset:

1: Om jag förstår det rätt så kan jag alltså leta efter Cabbe med kompressor från 2004 till 2008! Eller hade vissa cabbar turbo från 2006 precis som halvkombin?
2: Fick Cabben fick inte alls del av förändringarna 2006 när generation 2 av halvkombin kom? Ingen förändring av inredning eller nåt annat?
3: Nåt ni erfarna tycker jag skall se upp för eller söka särskilt efter?

MVH: Gunnar.

- - - Updated - - -

Hej och tack för svar!
Har bestämt mig -iallafall just nu!- för att det är en Kompressor-Cabbe jag vill ha till nästa vår!
Så ett par förtydliganden av förhållandena med Mini Cooper Supercharged Convertible skulle jag vilja ha i jakten på den rätta bilen till fet rätta priset:

1: Om jag förstår det rätt så kan jag alltså leta efter Cabbe med kompressor från 2004 till 2008! Eller hade vissa cabbar turbo från 2006 precis som halvkombin?
2: Fick Cabben fick inte alls del av förändringarna 2006 när generation 2 av halvkombin kom? Ingen förändring av inredning eller nåt annat?
3: Nåt ni erfarna tycker jag skall se upp för eller söka särskilt efter?

MVH: Gunnar.

Fredrik
2016-09-28, 07:09
1) Nej - cab av gen 2 (R57) kom först som MY 2009. Endast hatch S / JCW och Clubman S / JCW hade turbo av gen två 2008. Cab S / JCW gen 1 2004 - 2008 hade endast kompressor.
2) Nej. En mindre facelift kom 2005 på gen 1 och involverade vissa inredningsdetaljer, belysning samt motor. Motoreffekten ökade från 163 till 170 hk på S. När gen 2 kom som 2007 års modell togs mig veterligen inget från den modellserien (R56) till gen 1.
3) Överlåter frågan till någon presumtiv besvarare som har bättre koll på just R52. Min input: servicebok, allmänt skick, provkörning, provbroms (ej dra åt något håll). Kolla även att fordonet till fullo är betalt samt att det ej varit med om någon olycka med efterföljande (dålig?) reparation.

Engblom
2016-09-28, 09:14
OK!
Så bara det är en öppen Mini med ett S så är det alltså en kompressor under huven 2004 till 2008! :)
Lustigt att en del säljare (alltid bilfirmor!) inte tycks veta vad de säljer! Kanske anses det finare att ha turbo? :S

Jag ska ha en "R52 S" alltså! :D
Men det verkar vara ett väldigt värderas på dom runt 10000 mil! Är det något särskilt som händer med Mini vid det miltalet?
En Mini Cooper S Convertible med 10-14 000 mil verkar kosta 60-80 tkr medan en med under 10 000 mil kostar över 100 tkr, oavsett årsmodell. (vilket ju inte är så konstigt eftersom det ju tydligen inte är nån direkt skillnad mellan 2004 och 2008 på dessa bilar) så det verkar ju ganska dumt att köpa en som gått typ 8-9 000 mil...
Vad händer med Mini vid 10 000 mil? Nåt på riktigt eller är det bara människors mentala gräns som går just vid 10 000 mil?

Det verkar som att New Mini faktiskt är rätt bil för en gammal Citroënist och Alfista som jag, eftersom det verkar vara lika aktiv bakgrundssupport på denna i mitt tycke nya bil som det är på gamla Citroëner! Det blir ju gärna så med speciella bilar och min erfarenhet är att det både är roligare och lättare att ha en sådan bil än en vanlig, särskilt om man kör mycket och långt! Vi har haft många Renault, en och annan BMW, Mercedes och Volkswagen i familjen och har nu landat i gamla Jaguarer och en Land-Rover just för att det är så mycket enklare att äga och köra bilar med en aktiv support! Men vi behöver en liten ersättare till Plurielen och ni här på forumet förstärker verkligen känslan av att en Kompressor-Cabbe från Mini är det vi skall komplettera familjens vagnpark med!
Tack för det!

MVH: Gunnar Engblom, Rössmåla.

Fredrik
2016-09-28, 09:47
Vad trevligt Gunnar, håller tummarna för att du hittar en fin kärra. Cab körs ofta inte på vintern varför det borde vara enklare att hitta en lågmilare.
Anledningen till prisdroppet du nämner är nog det här med människors 10.000-milarädsla gissar jag, och det är lite omotiverat förutsatt att bilen är välunderhållen och servad.

Engblom
2016-10-09, 09:41
Hej alla! :)
Nu har vi fyra (!) intressanta bilar på gång!
Men två av dom saknar farthållare och med en så stark och snabb bil som R52S måste en sån som jag ha det (brukar kalla dom körkortsbehållare...) så jag undrar helt enkelt om det är lätt att eftermontera en farthållare på en New Mini Cooper S?

Har R52 gaswire så finns det billiga farthållare på marknaden som skall fungera men har R52S gaswire?
Någon som har erfarenhet eller tips om detta?
Kanske skulle starta en egen tråd i ämnet?

MVH: Gunnar.

- - - Updated - - -

Hej alla! :)
Nu har vi fyra (!) intressanta bilar på gång!
Men två av dom saknar farthållare och med en så stark och snabb bil som R52S måste en sån som jag ha det (brukar kalla dom körkortsbehållare...) så jag undrar helt enkelt om det är lätt att eftermontera en farthållare på en New Mini Cooper S?

Har R52 gaswire så finns det billiga farthållare på marknaden som skall fungera men har R52S gaswire?
Någon som har erfarenhet eller tips om detta?
Kanske skulle starta en egen tråd i ämnet?

MVH: Gunnar.

Engblom
2016-10-11, 23:00
Hej alla!

Problemet löst! :)

Idag beslutade vi oss efter mycket beslutsångest och provkörning av såväl Mini One, Mini Cooper och inte mindre än fyra Mini Cooper S för att köpa en Mini Cooper S Conertible från 2006 som redan har farthållare.
Tack för era råd och tips!
Ses till våren när vår lilla nya Cabbe kommer ut på vägarna! :D

MVH: Gunnar.

- - - Updated - - -

Hej alla!

Problemet löst! :)

Idag beslutade vi oss efter mycket beslutsångest och provkörning av såväl Mini One, Mini Cooper och inte mindre än fyra Mini Cooper S för att köpa en Mini Cooper S Conertible från 2006 som redan har farthållare.
Tack för era råd och tips!
Ses till våren när vår lilla nya Cabbe kommer ut på vägarna! :D

MVH: Gunnar.

Fredrik
2016-10-12, 05:16
Vad härligt Gunnar. Stort grattis och varmt välkommen i MINIgänget 8)

Björn P
2016-10-13, 08:42
Grattis! Nu vill vi se bilder på skönheten! Att dess ljudbild är fantastisk vet vi redan. :) :)

Engblom
2016-10-13, 13:50
Hej igen!

Ni vet hur den ser ut! :) Vi har köpt en helt orörd standard Mini Cooper S Convertible från 2006 i den neutrala färgen svartmetalic med original Mini lättmetallfälgar så bara titta på vilken försäljningsbild som helst från Mini vid den tiden så ser ni vår nya bil.
Det enda som skiljer lite från andra Mini Convertibles vi sett är att inredningen är beige och inte svart, men ingen trimning är gjord, ingen sänkning, ingen komplettering av utrustningen förutom en vindavvisare och ett mittarmstöd, nästan inga mil heller har lagts i bilen så vi har helt enkelt köpt en splitt (nästan) ny kompressormatad småbilscabbe så som man kunde göra för tio år sedan!

Men till våren när vi ska ta henne i bruk kanske vi ses någonstans ifall den här klubben är lika aktiv på vägarna som Citroën- Alfa-Romeo- och Land-Rover-klubbarna! :)

(sen vet jag inte heller riktigt hur man gör för att lägga in bilder här på forumet, analog dinosaurie som jag är, och sönerna är inte hemma just nu... ;))

MVH: Gunnar.

MrCooper
2016-10-13, 15:41
Grattis!!
Det är klart att vi vill se bilder och jag hoppas verkligen att jag får se den till våren. :)