handdator

Visa fullständig version : Hans-G



Fredrik
2016-09-16, 19:57
Det är med sorg i hjärtat jag tvingas meddela att vår mångårige MINIkamrat Hans-G Sundell gått bort efter en tids sjukdom. Det känns mycket tråkigt då Hans-G var en stor del av NMCS och var med på nästan varje Run eller event.

Hans-G startade sin Minikarriär med en klassisk Mini för många år sedan långt före moderna MINI fanns att tillgå. Efter en tid med en Golf Cab (som väckte Hans-G's intresse för cabrioleter) övergick han via en Cooper R50 och därefter en Cooper S R53 till en cabrio R52 Cooper S. Flera cabrioletmodeller följde inklusive den R59 som inköptes för några år sedan.

Resor nere på kontinenten med sin MINI var något som vår vän företog sig under varje sommarsemester. Jag minns Hans-G's lyriska blick när han pratade om dessa turer och alla saker han varit med om. Vår vän kunde berätta med stor inlevelse och exakthet, kanske hade det detaljrika minnet något att göra med professionen som nyhetsuppläsare. Den finstämda berättarrösten känner en del igen från Hans-G's tid på nattradion där han var nyhetsuppläsare och fått framföra många världsnyheter, många gånger först i Sverige.

För att hedra vår mångårige bortgångne MINIkamrat funderar jag på att köra en tur den 16 oktober över Södertörn som var Hans-G's favorittur och som han många gånger ledde med den äran. Jag tycker det minsta vi kan göra är att döpa vår avslutningstur över Södertörn 2016 till "Hans-G Memorial Run" för att hedra Hans-G som jag är säker på hade varit mäkta stolt över att få en Run uppkallad efter sig. Se mer info i separat tråd om vår tur den 16/10.

RIP Hans-G, du kommer finnas med mig och med många MINIvänner för alltid.

13851

Erik Börnstedt
2016-09-16, 23:01
Vila i frid Hans! Har haft mycket att göra med Hans, genom åren. Allt från att hjälpa han med bilaffären, till olika MINI-frågor.

Var inte länge sen jag träffade Hans ute hos mig.


Även som Fredrik säger, när Hans kom in på kaffe och berättade lyriskt över sina europaresor.
Sanningen var, att ibland fick jag tom avbryta honom, för att kunna hinna med dagen :)
Mycket pratglad och entusiastisk!
Kul prick, som man kommer sakna på MINI-träffarna

Scitz0
2016-09-16, 23:11
Kommer saknas mycket på framtida träffar, spred alltid glädje med sina berättelser och minnen. Hade nöjet att bila med honom till Mini United i England och även spendera några dagar i London med honom.

Fredrik
2016-09-17, 08:03
En fin hyllningsvideo om vår vän som även belyser MINIntresset, skapad av Hans-G's kollega Pablo Dalence.

https://m.youtube.com/watch?sns=em&v=_OU5bfKHJ68#

KPKalle
2016-09-18, 09:31
Very shocked to hear this news - thanks Fredrik for letting us know. Hans was a regular on all the Runs around Stockholm from way back in the early days of NMCS. Always popular, always friendly and always smiling.

For some reason the time we hosted a Russian MINI convoy comes to mind - and having to chase around Stockholm trying to find them!! We gave them a MINI tour of the city before waving goodbye to them as they left for England. Hans was there and made them feel very welcome :)

RIP Hans :(

PS Great to see the video tribute above.

Hobbe
2016-09-18, 09:40
En väldigt trevlig och snäll person har lämnat jordelivet. Fast en sådan petitess lär inte stoppa Hans-G.
Jag är säker på att Hans-G just nu letar efter bästa touringrundan bland molnen i en nedcabbad MINI.

PÄRON
2016-09-18, 16:40
Jag blev väldigt chockad när jag läste om Hans-G:s tragiska bortgång.
Har träffat honom på MINI-träffar och inte minst MINI-United 2012 då vi
var ett glatt gäng som hade sällskap ner och Hans-G hade planerat resan
och bokat hotell till alla. Det blev många roliga berättelser under resan, en
underbar människa har gått ur tiden alldeles för tidigt.
RIP in MINIheaven Hans-G������

pmansson
2016-09-19, 07:40
Saknad!
Fattas en person och en bil här, men med din energi och inspiration går du mot nya mål redan!
13856

MrCooper
2016-09-19, 11:30
MINI Sverige har blivit decimerat! :neutral:
Hans-G lämnar ett tomrum som blir svårt att fylla. Tragiskt att en person som nyligen gått i Pension inte fick njuta av ytterligare några somrar på europavägarna i sin nedfällda MINI.

Även jag hade nöjet att få åka på långresa med Hans-G, MINI United 2007 i Holland och 2012 i Frankrike där han, som sagt, var med och planerade mycket av resan.

Hoppas att ni blir ett gäng som åker en runda till minnet av Hans-G!

Vila i frid