handdator

Visa fullständig version : Bilbarnstol i mini one



Nimah
2016-07-04, 22:01
Jag har just köpt en mini one, en vacker cremevit liten sak med strax under 100 hästar. Jag vet att det inte är den perfekta familjebilen, men den är extremt mycket hetare än makens V70!

Men hur ska jag få in barnen? De måste ju ändå åka ibland då de ska hämtas eller lämnas på förskolan. Femåringen är ju lätt, han sitter på kudde. Men hur gör jag med ettåringen? Kan man koppla ur airbagen fram? Eller finns det någon stol som funkar i baksätet?

Tips tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Påsen
2016-07-05, 07:17
BMW verkstad kan koppla ur passagerarairbagen. Pris är lite beroende på årsmodell.
Finns väl några här som kört med bakvänd stol i baksätet. Borde inte vara några problem mer än att det blir bökigt att få in barnet.
Jag kopplade ur min airbag fram själv. Vilket gör att lampan lyser och att man måste koppla in den innan besiktning och nolla felkod. Gott om plats fram för en stol iallafall [emoji846]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160705/4acd7253407ce8a9bc1b06598dba182e.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nimah
2016-07-05, 14:27
Tack, ja det ser ju inte trångt ut. Tror inte jag vågar göra det själv. Är en -14, får ringa en verkstad och fråga [emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Påsen
2016-07-05, 16:36
Tack, ja det ser ju inte trångt ut. Tror inte jag vågar göra det själv. Är en -14, får ringa en verkstad och fråga [emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sitter det inte nyckelavstängningsbar passagerarairbag på en -14?
Ska sitta så man kommer åt det när passagerardörren är öppen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nimah
2016-07-05, 21:02
Det vore ju bra! Jag ska hämta den imorgon så kan inte kolla än [emoji5]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Påsen
2016-07-05, 21:11
Någonstans där jag gjort en röd ring så sitter nyckelavstängningen, TROR jag läst att det är standard på dem nyare men jag är INTE helt säker.
13682

Nimah
2016-07-05, 21:49
Någonstans där jag gjort en röd ring så sitter nyckelavstängningen, TROR jag läst att det är standard på dem nyare men jag är INTE helt säker.
13682



Tack!!

Nu har jag googlat men förstår inte riktigt var gränsen går för de olika modellerna. Säljaren säger att det är en 14, men tex biluppgifter.se säger att det är en -13. Det gör ju ändå viss skillnad, jag vill ju inte betala för en 14 om jg köper en 13! Hur vet jag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Påsen
2016-07-06, 05:32
En sent tillverkad -13 klassas väl som en -14 eller hur det nu är, kanske är någon här inne som kan just det bättre än mig.
Kolla i facebookgruppen för snabbt svar annars, New MINI Club Sweden.

Nimah
2016-07-06, 05:41
Tack för tips!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fredrik
2016-07-06, 07:07
Nimah, det bästa är att kolla med bilregistret på Trafikverkets hemsida. De om någon ska ha korrekta uppgifter.
Det kan vara så att bilen är registrerad 2013 men av 2014 års modell, därav förvirringen. MINI byter årsmodell i september har jag för mig.

F-serien kom som första årsmodell 2014, men det finns även 2014 av R-serien. Är osäker på vad som skilde i R-serien MY 2013 mot 2014, bästa är att ringa och snabbkolla med en MINI ÅF.

Lycka till med ditt köp, och välkommen i gänget.

Nimah
2016-07-06, 14:05
Någonstans där jag gjort en röd ring så sitter nyckelavstängningen, TROR jag läst att det är standard på dem nyare men jag är INTE helt säker.
13682

Precis där finns en markering, typ som ett lock. Men jag vågar inte bända upp det. Om man kunnat stänga av själv skulle nyckelhålet synas direkt väl? Eller finns det bakom locket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Påsen
2016-07-06, 15:01
Precis där finns en markering, typ som ett lock. Men jag vågar inte bända upp det. Om man kunnat stänga av själv skulle nyckelhålet synas direkt väl? Eller finns det bakom locket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror att man hade sett det direkt om det hade varit monterat på den från fabrik faktiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk