handdator

Visa fullständig version : Banträffar med BMWSC.



BADaniel
2016-05-10, 19:22
Hej alla glada.
Jag var på Falkenbergs racerbana i helgen och busade med BMWSC och döm om min förvåning men det var endast 2st MINIs där på hela dagen.[emoji26]

Jag skulle bli glad för lite sällskap av andra MINI-frälsta på banträffarna.
Vad är det rent spontant som hindrar/ avskräcker er från att köra?
Vet ni tex om att man har vagnskada på banträffar som BMWSC anordnar?

Kom gärna med input/ frågor/förslag så ska jag försöka svara och eventuellt övertyga er hur s@tans skoj det är att jaga bmws på banorna.[emoji41]

Mvh Daniel.

tersan
2016-05-10, 21:30
Utveckla gärna det där med att man har vagnskada på banträffarna, det låter lite konstigt... ;-)

Scitz0
2016-05-10, 21:44
Minns tillbaka några år på min tid med bankörning när jag ratta runt min R56:a, var riktigt kul. Vi var ett härligt gäng då på 7-10 bilar. Tyvärr för egen del så har andra intressen gjort att jag lägger pengar och tid på annat än bankörning idag. Går ju lite på avgifter, däck, bensin, övernattningar m.m. Blir snabbt att man lägger en hel del på optimeringar av bilen också :).

Men jag kan ändå varmt rekommendera andra som är intresserade. Som Daniel säger så har man MINI orginalförsäkring har BMWSC tecknat ett avtal som gör att vagnskadeförsäkringen täcker en ev olycka på banan, var så när jag körde iaf.

Deeman
2016-05-12, 16:07
Vill men mycket annat som tar upp min tid just nu...

Ecanen
2016-05-20, 15:28
Skulle gärna haka på! Gissar att jag måste ta någon slags licens först? Falkenberg skulle passa bra, bor i Gbg!

Björn P
2016-06-01, 14:23
Bangiftet blir man inte av med oavsett hur mycket man än försöker. :) Jag körde i en tre-fyra år men sen fick jag mersmak på att köra på Nürburgring och då kändes helt plötsligt Mantorp lite tråkig. Men, nu med två små barn hemma så känns svenska banor lagom spännande.

Frågan är bara vad man ska köpa för kärra? Vad säger ni? Jag körde först en R56 JCW men den höll inte riktigt för bana. Sen körde jag en R53 JCW GP. Den höll bra och jag undrar varför jag egentligen sålde den. Nu är jag lite mer sugen på budgetköp. Kanske en vanlig R53 S eller en R56 D med steg 1. Eftersom man hittar runt banorna ganska bra så behöver man ju inte ha starkaste motorn. Jag minns när jag öste för fullt under ett av mina första varv på Nürburgring med min R53 JCW GP. Från ingenstans dök en R56 One D upp i backspegeln, helljusblinkade, och swishade förbi. :pucko:

Scitz0
2016-06-01, 17:10
Hehe... härligt att se dig igen Björn :)
Det är verkligen en drog som är svår att släppa.

En bra chassieuppsättning, bromsar och däck är mer värt än kraft under huven skulle jag säga.

Kongo
2016-06-06, 14:37
Härligt Björn, jag är själv sjukt sugen på Mini igen ska bara...

Fredrik
2016-06-06, 19:33
Bangiftet blir man inte av med oavsett hur mycket man än försöker. :) Jag körde i en tre-fyra år men sen fick jag mersmak på att köra på Nürburgring och då kändes helt plötsligt Mantorp lite tråkig. Men, nu med två små barn hemma så känns svenska banor lagom spännande.

Frågan är bara vad man ska köpa för kärra? Vad säger ni? Jag körde först en R56 JCW men den höll inte riktigt för bana. Sen körde jag en R53 JCW GP. Den höll bra och jag undrar varför jag egentligen sålde den. Nu är jag lite mer sugen på budgetköp. Kanske en vanlig R53 S eller en R56 D med steg 1. Eftersom man hittar runt banorna ganska bra så behöver man ju inte ha starkaste motorn. Jag minns när jag öste för fullt under ett av mina första varv på Nürburgring med min R53 JCW GP. Från ingenstans dök en R56 One D upp i backspegeln, helljusblinkade, och swishade förbi. :pucko:

Fantastiskt skoj om du skulle hitta tillbaka till gänget igen Björn, jag håller verkligen tummarna för att du hittar en MINI (men du är givetvis alltid välkommen oavsett fordonsmärke) 8)


Härligt Björn, jag är själv sjukt sugen på Mini igen ska bara...

Åh...nej :woot:

Det skulle vara skoj om även du kom med, Konny ;)

Björn P
2016-06-07, 11:23
Fantastiskt skoj om du skulle hitta tillbaka till gänget igen Björn, jag håller verkligen tummarna för att du hittar en MINI (men du är givetvis alltid välkommen oavsett fordonsmärke) 8)



Åh...nej :woot:

Det skulle vara skoj om även du kom med, Konny ;)

Ha ha! Yes, gamla gänget borde återförenas så här på ålderns höst. ;)

- - - Updated - - -


Härligt Björn, jag är själv sjukt sugen på Mini igen ska bara...

"...köpa en MINI till dig först." :D

Å tack Kongo, det hade du inte behövt!

mopack
2016-07-07, 08:32
Hej på er!

Känner igen mig faktiskt, senast jag var på Knutstorp (förra månaden) så var det jag och en Mini till, resten BMW. Vanligtvis brukar jag vara själv på banan med Mini tyvärr. Jag vet inte riktigt vad som har hänt, åker man till Italien så kryllar det av Mini på banor, detsamma i USA och Tyskland. Förstår inte varför fler Miniägare i Sverige inte luftar sina bilar på banor. Någon skrev ett tag sedan att Miniklubben i Sverige är mer intresserad *puts än skjuts*, och det stämmer verkligen. Några år sedan fanns det ett gäng som körde R53or men dessa har gått vidare till andra bilar. Men med tanke på kostnaden av en R53 Cooper S idag så fattar jag inte att dessa inte ger sig ut på banan och att fler folk får upp ögonen för att köpa för att använda på bana.

Björn P - Känner igen mig mycket i det du skriver, jag har en obligatorisk Ringen vecka om året och det kan man säga är höjdpunkten bilmässing :) Just när man tror att man börjar bli snabb och tagit sig om en Porsche 996 så blir man omkörd av en diesel Skoda kombi :) deprimerande och så förbannat beroendeframkallande på samma gång.

Med vänlig hälsning / Alex

Påsen
2016-07-07, 13:01
Dåligt med körningar neråt Skåne nu under sommaren va? Eller hur är det?
Bor i Älmhult och är sugen på att testa bana med min R53 Cooper S [emoji846]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Johan W
2016-07-07, 19:26
Dåligt med körningar neråt Skåne nu under sommaren va? Eller hur är det?
Bor i Älmhult och är sugen på att testa bana med min R53 Cooper S [emoji846]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ett tips
http://rejsa.nu/bankalender.asp

Påsen
2016-07-07, 19:34
ett tips
http://rejsa.nu/bankalender.asp

Läsar på rejsa.nu dagligen :)
Har sett ett par intressanta datum för körning nere i skåne men hittar ingen info om dem.
Ska kika lite mer nån dag här på semestern tänkte jag.

ratmode
2016-07-07, 19:58
Jag hakar gärna på! Säg till någon vecka innan så kommer jag med min hundis :)

Johan W
2016-07-07, 20:47
Sedan måste ni ju självklart komma förbi Sthlm i Augusti också :)

BADaniel
2016-07-07, 21:24
Jag var på BMWSC träff på kinnekulle innan semestern och var tyvärr ensam MINI där också... Däremot var det lite kaos på organisation den här träffen så det blev mindre körning än vanligt. Tror jag hann med 4st 15 min pass så jag var hyfsat nöjd ändå.

Ställde även upp i timeattacken i den lilla klassen (max 286hk) och lyckades vinna med några sekunder till tvåan.

Jag hoppas komma till hem i tid från semestern för att hinna med gelleråsen den 18/7 för att samla lite mer poäng i timeattacken.

Anmälan är öppen på BMWSC.com om det är någon som vill komma och köra med oss.

Hoppas vi syns på banan.

P.s självklart kommer jag en sväng till Arlanda och kör också. Hugg gärna tag i mig (kör en GP2 utan dekaler) om ni undrar något om banträffarna med BMWSC.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

mopack
2016-07-08, 08:17
Halloj,

Banträffar i Skåne? Beror på om det ska vara renodlade BMW/Mini träffar (dvs BMWSC) så finns det inte jättemycket, men är du sugen på att köra på Sturup Raceway så är det halvdagskörningar varje Tisdag samt även vissa Lördagar. Det kan jag rekomendera. Dock har jag alltid varit ensam Miniist bland BMW, Porsche, Super7, GTi osv. Så kom gärna dit och kör. Annars så är Ringen (Nurburgring) det ultimata.

Mvh
Alex

Påsen
2016-07-08, 15:31
Halloj,

Banträffar i Skåne? Beror på om det ska vara renodlade BMW/Mini träffar (dvs BMWSC) så finns det inte jättemycket, men är du sugen på att köra på Sturup Raceway så är det halvdagskörningar varje Tisdag samt även vissa Lördagar. Det kan jag rekomendera. Dock har jag alltid varit ensam Miniist bland BMW, Porsche, Super7, GTi osv. Så kom gärna dit och kör. Annars så är Ringen (Nurburgring) det ultimata.

Mvh
Alex

Ska försöka ta mig ner till Sturup någon gång under semestern om det är körning där hade jag tänkt, även lite sugen på Ljungbyhed.
Får ta å sätta mig med kalendern och kolla igenom Rejsa.nu kalendern :)

Scitz0
2016-07-08, 16:33
Har funderat på att rasta av min nya JCW någon gång på sturup, jobbar typ 50m därifrån så svårt att klaga på avståndet :).

Vad krävs för att köra på dessa kvällstråffar, tänker på licens, utrustning m.m.?
Var länge sedan jag körde på bana nu och inte betalt in för att behålla min licens på många år.

Halloj,

Banträffar i Skåne? Beror på om det ska vara renodlade BMW/Mini träffar (dvs BMWSC) så finns det inte jättemycket, men är du sugen på att köra på Sturup Raceway så är det halvdagskörningar varje Tisdag samt även vissa Lördagar. Det kan jag rekomendera. Dock har jag alltid varit ensam Miniist bland BMW, Porsche, Super7, GTi osv. Så kom gärna dit och kör. Annars så är Ringen (Nurburgring) det ultimata.

Mvh
Alex

Påsen
2016-07-09, 06:13
Har funderat på att rasta av min nya JCW någon gång på sturup, jobbar typ 50m därifrån så svårt att klaga på avståndet :).

Vad krävs för att köra på dessa kvällstråffar, tänker på licens, utrustning m.m.?
Var länge sedan jag körde på bana nu och inte betalt in för att behålla min licens på många år.

Heltäckande klädsel och hjälm tror jag utrustningsvis.
I övrigt så är jag också nyfiken och väntar på svar från någon som vet lite mer ingående :)

Scitz0
2016-07-09, 08:40
Heltäckande klädsel och hjälm tror jag utrustningsvis.
I övrigt så är jag också nyfiken och väntar på svar från någon som vet lite mer ingående :)
Jo det förväntade jag mig, brukar vara standard. Tänkte mer på förarlicensen då jag inte har en aktiv sådan och sist jag var på Sturup med BMWSC så ville de att alla skulle ha presenning under sin bil eller motsvarande för att skydda mot oljespill när man stod parkerad efter körning. Men detta var många år sedan och gäller kanske inte längre eller var bara BMWSC/dåvarande ägare av banan.

BADaniel
2016-07-09, 11:27
Vissa träffar kräver licens medans andra inte gör det, fråga arrangören vad som gäller för den träffen du är sugen på.

Miljömatta (presening) under bilen behöver man så fort du ska skruva på bilen. (Även byta däck...)
Om man bara parkerar i depån behövs det
inte.

Tror inte alla träffar är så hårda på det heller men det är en regel som finns och kan komma att tillämpas.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Hobbe
2016-07-14, 14:06
Miljömatta/presenning under bilen när det ska skruvas är ett miljökrav från Svenska Bilsportsförbundet (SBF) som gäller alla klubbar anslutna till SBF.

Förarlicens (Racing) finns i olika varianter för klubbar anslutna till SBF,
"Enkel" är en ny variant som kanske passar personer som enbart någon gång per år kör på bana.
"Prova-På" är en tillfällig förarlicens som kan erbjudas för ett event per år, tex på Arlandastad, till personer utan giltig eller vilande förarlicens.
Planerar man att köra fler banträffar per år så rekommenderas "Debut", något som 99% av medlemmarna i BMWSC innehar.
En förarlicens inkluderar kortfattat en försäkring som skyddar förare/deltagare vid olycka på motorbanan.

Eftersom racingsektionen BMW Sport Club via moderklubben BMW Club Schweden är anslutna till SBF sedan 90-talet så följs reglerna som är satta av SBF, Riksidrottsförbundet, samt svensk lagstiftning.
BMWSC via mig såsom ansvarig tävlingsledare tar hand om, och erbjuder Arlandastad-träffen åt NMCS eftersom MINI är en del av MINI AG, och MINI AG är en del av BMW AG,
Ett enklare alternativ än att tvinga en mindre klubb som NMCS att ansluta sig själva till SBF.
Inom BMW-sfären tar vi alltid hand om varandra, och i mina ögon är MINI en BMW fast roligare.

Ska du köra på en banträff arrangerad av någon som inte är ansluten till SBF så får du ta dina frågor till den personen/arrangören/klubben vad det gäller upplägg, säkerhet, försäkring m.m.

BADaniel
2016-07-17, 18:34
Hej igen.

I helgen var det dax igen, Gelleråden var banan för dagen.
Såg en annan MINI där idag men då jag drabbades av lite motorbekymmer på förmiddagen blev det panikmek innan starten i timeattack så jag hann inte fram och pratat något. Någon härifrån?

Kul som vanligt och jag lyckades vinna min klass i timeattacken och satte dessutom snabbaste tiden av alla bilar i båda klasserna! Extra kul att visa att mycket effekt inte är allt...

Björn P
2016-07-18, 09:36
Hej igen.

I helgen var det dax igen, Gelleråden var banan för dagen.
Såg en annan MINI där idag men då jag drabbades av lite motorbekymmer på förmiddagen blev det panikmek innan starten i timeattack så jag hann inte fram och pratat något. Någon härifrån?

Kul som vanligt och jag lyckades vinna min klass i timeattacken och satte dessutom snabbaste tiden av alla bilar i båda klasserna! Extra kul att visa att mycket effekt inte är allt...

Kul Daniel! Kör du med ditt R53-banprojekt eller din GP2? Av vad jag kunnat läsa mig till har du ju bådedelar. Lägg gärna upp någon bild från banåkningen!

BADaniel
2016-07-18, 18:45
Kul Daniel! Kör du med ditt R53-banprojekt eller din GP2? Av vad jag kunnat läsa mig till har du ju bådedelar. Lägg gärna upp någon bild från banåkningen!
Hej Björn. Kör GP2an, den lilla röda har min lillebror köpt av mig.

Dåligt med bilder från körningarna nu för tiden, har några snabba från depån bara...

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160718/68db6260efe61014dac3ef2c1d6a59cb.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160718/32f772838da3db6b34ad4077526c922f.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160718/09f6b6de311a411d878b7d4110dac935.jpg

När ska du köpa MINI igen, behöver fler kompisar på banan.[emoji6]

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Björn P
2016-07-19, 11:36
Tackar! Har följt lite eftersnackstrådar på rejsa men de är bedrövligt bildfattiga nuförtiden. Antar att alla som förr fotograferade springer runt och jagar Pokemon?

Jag har faktiskt köpt en R53. Ska inviga den lite försiktigt på Arlanda i augusti och sen får vi se om jag ska sällskapa.

13706

BADaniel
2016-07-19, 18:02
Pokemon vet jag inget om men bildfattigt är det...

Får försöka locka med Johan till någon träff så finns det både många och bra bilder efteråt. ;-)

Kul med MINI igen! S eller Works? Några planer? Du är mer än välkommen på träffarna. Syns på Arlanda i alla fall.

Björn P
2016-07-20, 10:11
Yes. Johan W är vår mästerfotograf, heja honom! :bowdown:

Ace
2016-07-23, 17:33
Hade varit kul att komma igång och köra lite igen. Speciellt om vi blev några stycken. Får sikta in mig på 2017 då min R53 inte riktigt är 100%.
Bytte just remspännare och väntar på nya dämpare, kommer v.36. Det blir gula Koni. Hoppas dom blir bra.
Sen blir det kopplingsbyte till våren. Någon som bytt på en R53 och har tips på vad jag skall välja för modell och vad det kan tänkas kosta att byta?

Johan W
2016-07-23, 19:14
Kanske minns fel men har för mig att kopplingsbyte är rätt meckigt och kostar en slant. Passa på och slänga in en diff om det inte redan är gjort? ;)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Påsen
2016-07-24, 09:47
Någon som har info angående banträffarna som är i veckan på Sturup och Ljungbyhed 26/7?

BADaniel
2016-08-30, 14:35
Nu var det dax igen, BMWSC besökte Mantorp och hade skoj en hel dag...

Klippte ihop en liten film som visar "problemet" som uppstår när man inte har 400-600hk att släppa lösa på rakorna. Tur att MINIn kan svänga i alla fall ;-)

https://youtu.be/Sobfmhodqdg

Hobbe
2016-08-30, 14:42
Det går ju snabbt ändå att köra ett varv även om du slökör på rakorna ;)

johmei
2016-09-01, 10:52
Kör normalt BMW men har skaffat mig en Clubman JCW nyligen. Riktigt kul bil, men E92an får även fortsättningsvis får stå för banåkat!

Jag kör de flesta av BMW Sport Clubs körningar och kan intyga att Daniels framfart är imponerande!

Det efterfrågades även körning i Skåne och BMW Sport Club arrangerar körning på Knutstorp 17e september. Om jag inte missminner mig så erbjuds även prova-på licens samt familjekörning (max 80km/h) under eventet som samkörs med BMW Club Schweden. http://www.bmwsc.com/Bankorning/

BADaniel
2016-09-01, 17:48
Har du hittat hit nu? 😉
Nu måste jag ju hålla mig till sanningen när jag berättar om MINIs förträfflighet på racerbanan...

Jag kommer nog stå över knutan, lite långt att åka och man vet aldrig med det skånska vädret så sent på "sommaren"...

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

johmei
2016-09-01, 21:18
Någon måste ju hålla koll på dig Danne! :p