handdator

Visa fullständig version : Tuningkit S5348



Ola J
2016-05-01, 14:48
Hej,

Jag köpte mig en Mini Cooper S -04 i höstas och enligt annonsen är den kittad med "något" från JCW. Just då var detta kit ganska ointressant för mig då det liksom "kom med på köpet":-). Nu har jag blivit lite frälst i bilen och tänkte försöka ta reda på vad detta JCW innebär på min bil.
Hittade en skylt på motorn där det står Tuningkit S5348. Är det någon i detta forum som kan läsa ut något av detta?

MVH
Ola

Johan W
2016-05-02, 18:59
Hej!
Här kommer lite kortfattat saxad info, kort sagt fanns det ett JCW tuningkit, som man monterade hos handlaren för en nätt summa på 50.000:- eller vad det var. Dyrt värre ;)

"

The first JCW Tuning Kit to be made available for the Cooper S was an upgrade for the Cooper S, producing a total of 200 bhp (150 kW). Released in 2002, the kit consisted of the following components:[3]
Uprated cylinder head, gas-flowed and ported
Uprated supercharger, faster-spinning
Uprated spark plugs
Uprated exhaust system
Remapped ECU
Decorative badges, individually numbered engine plate and certificate signed by Mike Cooper

At the time, the kit could not be factory-ordered, but had to be retrofitted at a Mini dealer, but from late 2005 the Cooper S could be ordered with the upgrade straight from factory.

In 2005, an additional upgrade was launched that increased power further to 210 bhp (160 kW), with the following components:[4]
Uprated injectors
Remapped ECU for the injectors
Uprated air intake system and air filter

A "JCW Sound Kit" was made available at the same time, consisting of the cat-back exhaust and the air filter, giving a sportier exhaust note and a 3 bhp (2.2 kW) power increase for around €1100.

"



Hej,

Jag köpte mig en Mini Cooper S -04 i höstas och enligt annonsen är den kittad med "något" från JCW. Just då var detta kit ganska ointressant för mig då det liksom "kom med på köpet":-). Nu har jag blivit lite frälst i bilen och tänkte försöka ta reda på vad detta JCW innebär på min bil.
Hittade en skylt på motorn där det står Tuningkit S5348. Är det någon i detta forum som kan läsa ut något av detta?

MVH
Ola

Ola J
2016-05-02, 20:21
SuperTack Johan W, jäkligt intressant! Då är det betydligt mera pengar nerlagt på bilen än vad jag trodde:-).
Då är alltså S5348 ett helt individuellt nummer, vilket förklarar varför jag inte hittade det när jag googlade. Lite synd att det inte finns något signat certifikat kvar....