handdator

Visa fullständig version : Lufta kylsystem



Leo Löfving
2016-04-24, 21:20
Tjena! Jag ville bara se med er ifall någon har koll på vart de sitter skruvar för att lufta kylsystemet i bilen, har haft problem med att bilen blivit lite för varm och verkar som jag fått in luft i kylaren. Min värme i bilen fungerar sådär just nu också. Är det man luftar med den lilla ventilen som sitter i motorrummet (ser ut som en däckventil ungefär) den som går till kylsystemet?

Ber om ursäkt för lite halv rörigt inlägg men hoppas någon har lite koll!

tersan
2016-04-25, 06:27
Den lilla ventilen som ser ut ungefär som en däckventil hör till AC-systemet, så låt bli den.

Hur du luftar kylsystemet kan jag kanske kolla upp i manualen om du berättar vilken Mini det handlar om. Normalt luftar moderna system sig själva.
Men varför tror du att du har fått in luft i systemet? Vad har du gjort med motorn, man får inte bara in luft i systemet utan vidare...

Leo Löfving
2016-04-25, 18:46
Jag tror att jag möjligtvist har fått luft i systemet för att bilen har haft väldigt lite kylarvätska i och att den har kokat en gång så jag antar att de kan vara luft i systemet. Jag har en mini cooper S r56, har haft på full ac på varmaste och hällt i till de inte rinner när mer och när jag gjort detta så har det fungerat bra, men efte jag kört en bit och startar om bilen så får jag problem med att min värme inte fungerar lika bra längre sen blir de kallare och kallare. Har inte kunnat lokalisera någon läcka på kylsystemet än därför jag hoppas/tror de kan vara räjält med luft i systemet. Men om de inte finns några ventiler som man kan skruva på för att lufta de så borde det vara någon läcka någonstans.

tersan
2016-04-25, 20:26
Ok. Luftar gör du genom att fylla på i expansionskärlet och sedan låta motorn gå en stund med locket av.

Men frågan är varför du haft låg nivå, antingen har du en läcka eller också har topplockspackningen gått.
En dålig termostat kan förstås ge lite av symptomen du nämner också.

Leo Löfving
2016-04-25, 22:19
De va de jag misstänkte att de var så lätt att lufta systemet, får väl kika på termostaten och hoppas att topplockspackningen har klarat sig!