handdator

Visa fullständig version : Min Mini Clubman S är på verkstaden...de sägerfel på det ena o det andra..



Happy71
2016-03-25, 07:27
:confused:

Jag har mini´n inne på verkstaden för att den rycker o går ojämnt vid kallstart första kilometerna, de ser inget på pc´n (inga fel)
Trots detta har de nu bytt "high pressure fuel pump" som bara den kostar ca:15000kr, när detta var gjort gick den bättre men inte helt rätt..
de rev ner kamkedjan och konstaterar att den också bör bytas...sliten, ej fått kostnaden för detta ännu?
rätt jobbig rep kan man tycka på en bil som bara rullat 8000mil.
Som tur är eftersom jag bara ägt bilen i ca:3 v, och den var köpt på firma så har jag garanti....
Vi får se hur det går, "bilfirman" slingrar sig som en mask...
Som grädde på moset har jag hyrbil som nu när det är påsk och ingen jobbar...tickar på ..den lär jag ha tills mini´n blir klar, vilket jag hoppas på nu kommande vecka!
Jag saknar min "lilla pärla"

Någon som har erfarenheter från liknande problem och händelser?

Lev väl nu gott folk!

/Happy71.

Hagatorpet
2016-03-26, 08:38
Inget jag råkat ut för, men tråkigt för dig.
Hoppas det löser sig snart

David
2016-03-26, 19:05
Jag tycker det låter som koksad topp. Här kan du läsa lite mer om carbon build up som det så fint heter på engelska http://www.minitorque.com/forum/f15/r56-mini-cooper-s-carbon-build-up-post-your-issues-here-32763/

Bilfirman borde bjuda på kostnaden för en blästring (walnut blasting).

Mange249
2016-04-01, 13:02
Pumpen brukar ofta kunna ge symptomen att den rycker vid kallstart och kan till och med ge motorlampa...

Koksad topp är tyvärr vanligt och ett relativt välbehandlat ämne på forumet. Om du söker kommer du hitta bra med info. Verkstaden brukar ganska snabbt konstatera om det är det som är problemet.

Att du nu verkar få bytt kedja och kanske till och med avkoksad topp gör att du snart fått åtgärdat alla typfel. Bara att köra med andra ord:)

brumbrum
2016-04-01, 16:17
hmmm låter som min bil som går lite ryckigt kall. Den vägrade starta och gav någon form av lampa häromdagen och ska in på verkstad nästa vecka för koll.
Men visst var det så att koksningen var det mindre problem med sedan ... ja sedan när?

Johan W
2016-04-02, 20:32
hmmm låter som min bil som går lite ryckigt kall. Den vägrade starta och gav någon form av lampa häromdagen och ska in på verkstad nästa vecka för koll.
Men visst var det så att koksningen var det mindre problem med sedan ... ja sedan när?

Sedan direktinsprutningen dök upp :) För MINI var det väl från och med F55/56 har jag för mig.

Mange249
2016-04-03, 19:50
Sedan direktinsprutningen dök upp :) För MINI var det väl från och med F55/56 har jag för mig.

Det är ju direktinsprutningen som är själva problemet:)

På konvensionellt sprut rengörs insugsventilerna av bensinen...

Den andra varianten(Saab står som synonym) beror oftast på taskig vevhusventilation i kombination med nutida toklånga serviceintervall...

Happy71
2016-04-07, 18:03
Hej allesammen :)
Jag har varit offline ett tag nu, tackar för alla inlägg...kanon!
Kan meddela att min "surdeg" har löst sig till det bättre för mig..!!!
För att fatta mig så kort som möjligt så lämnade jag in min clubman S på rep för att den var "ryckig" i kallstarten.
Det var ju inte roligt sa säljaren som jag köpt bilen av, å tilllade att jag minsann hade 3 mån garanti på bilen ...så det var lugnt!
När man hårddrog frågan och verkstaden meddelat att "high pressure fuel pump" som kostar bara den ca:14.5 tusen (med arb) samt att bilen fortfarande inte gick som den skall, vart det mindre kul. På detta så konstaterades att kamkedjan vart direkt "utdömmd" d.v.s verkstaden rekomende att den måste bytas nu innan motorhaveri stundar. ytterligare kostnader.
Slutligen så tvättade jag min "pärla" innan verkstadsbesöket bara för att konstatera att jag inte längre kan öppna vä. baklucka....grymt bra...!
Kabel var kass..så nytt handtag och kabelsats byttes.
In allez...total verkstads kostnad på 27 tusen kr plus hyrbil i 16 dagar...!
Nu vart det riktigt surt i munnen för säljaren, mitt försäkringsbolag backade upp mig helt å hävdade garanti ..å hotade med ARN.
Lång bänk..uppstod ,men slutligen så medgav säljaren att han måste stå för kostnaden.
Jag hämtade ut bilen igår, och den går riktigt bra nu!

Tack för mig over and out!
/Helmer.

joho45
2016-04-07, 19:18
Grattis! :)
skönt att det löste sig!