handdator

Visa fullständig version : Vågar man köpa en One 2007!?



MAnni76
2016-03-14, 09:57
Hej,

Är ny på forumet och hoppas få lite erfarenheter från er andra ägare till Mini.

Har idag lämnat tillbaka en Cooper One från 2007 pga jag hittat rost vid bakre skärmkanterna.
Detta är absolut inget jag vill ha så säljaren tog tillbaka den. Utöver det var det följande fel som vi upptäckt under 1veckas körning:
Missljud från motor vid låga varv, knackade.
Start/stop verkar inte fungera.
Viss missljud vid låg hastighet från bakvagnen.
Startnyckel som inte verkade ta laddning.
Och en struntsak, mycket knirr från instrumentpanelen.

Är detta vanliga saker på en Mini med 5400mil på mätaren eller vågar man leta vidare efter ett nytt exemplar?

Med vänlig hälsning
Martin

tersan
2016-03-14, 12:19
Nackdelen med en lågmilare är att saker börjar krångla pga för lite motion. Rost har mer med åldern att göra.

Inget av felen du beskriver låter avskräckande, men i ditt fall skulle jag kanske överväga en nyare Mini. Eller vara beredd på att lägga lite tid och pengar på att få bilen perfekt.

Luc!fear
2016-03-17, 20:52
Start stopp fungerar inte under en viss ute temperatur & om motorn inte är varm...

Skickat från min Samsung Note Edge

Mange249
2016-03-19, 09:53
Min förra Copper S-09 såldes vid 16000mil och hade då sedan ny utöver service fått bytta tändspolar, bromsbelägg och omlackad bakskärm på ena sedan pga lackblåsor. Kamkedjan hade rasslat sedan 2000mil vid kallstart. Detta är allt!

Jag vet att många haft betydligt mer problem, men genomgående är de inga överdrivna problembilar enligt mig. Alla bilar har fel och vissa exemplar blir bättre än andra...

Fredrik
2016-03-19, 15:32
Martin, kika du på en annan bil. Rent krasst låter det som att det exemplaret du hittat inte var det bästa efter din beskrivning att döma.
Det finns ju en del till salu nu för tiden.
Ett tips är att vara beredd att ta en liten resa då intressanta ex kanske inte finns i närområdet.

Viktigt som alltid: kolla upp att bilen till fullo är betald så du inte övertar en skuld (och rent krasst kan få dubbelbetala bilen).
Lycka till med ditt sökande och när du finner din pärla vet du vars märkesklubben finns 8)