handdator

Visa fullständig version : Lacken släpper på Cooper D 2008 :-(



Prosit
2016-03-07, 18:52
Jaha. Såg på bilen härom dagen att ett område på motorhuven såg märkligt ut och kunde konstatera att klarlacken har släppt och ramlat av på ett område ca 15x4 cm, ungefär mitt emellan höger strålkastare och vindrutan. Det är som väldigt tunna flagor av plast, på bilderna ligger det en liten bit uppepå huvemn bredvid området där lacken släppt.

Åkte till Mini i Mölndal och de visste inte riktigt vad de skulle säga utan hänvisade till att jag skulle ringa Bilias växel och bli kopplad till BMWs plåtverkstad. Sagt och gjort, jag kontaktade dem och svaret var tydligt: lackgarantin är 3 år och det här är alldeles för långt efter för att de ska bry sig. Detta trots att det inte är någon synlig skada där färgen lossnat (mannen i luren nämnde att "det börjar ofta med ett stenskott, sen letar det in sig fukt osv" men jag har inte kunnat se något märke i färgen under i alla fall...).

Kontaktade försäkringsbolaget och beskedet var att det här kan vi inte få ersättning för.

SURT!

Vad ska man göra nu då? Lacka om huven lär väl kosta en förmögenhet, ränderna gör det väl ännu värre hoppas jag.

Värdelöst att man inte kan räkna med att ha lack kvar på bilen efter 3 år, men det var ungefär kontentan av mitt samtal med Bilias plåtverkstads koundmottagning. :( :mad:


1352713526

tersan
2016-03-07, 20:46
Det där ser väl inte så farligt ut. Om du inte vågar lägga på ett nytt lager klarlack själv så tror jag inte att det blir särskilt dyrt att lämna in det (billigare än självrisken på din försäkring, iallafall...)

Prosit
2016-03-09, 08:09
Idag så är området ungefär dubbelt så långt, antar att snö o regn under helgen ställer till det.det syns kanske inte så mycket på bilden.

Någon som har förslag på vart man vänder sig i Göteborg för att ordna detta?


13528




Sent from my iPhone using Tapatalk

Kongo
2016-03-10, 18:03
Undra om inte jag hade klarlacksläpp på huven också på min -08 utan antydan till stenskotts. Jag hade tur och upptäcka innan garantin gick ut, om jag nu kommer ihåg rätt :p

Nina
2016-03-10, 18:15
Jag såg en BMW för många år sen där klarlacken hade släppt. Minns inte årtalet på den men den var omlackad – med båtlack. Den såg ut så där också. Man hade använt en lack som kemiskt inte passar ihop med lackfärgen. Känns lite som att BMW använt fel klarlack på färgen när klarlacken flagnar av så där.

MrCooper
2016-03-10, 18:29
Ser inte så roligt ut det där.
Det går att göra en "spot repair", dvs hela huven behöver inte lackas om och det blir mycket billigare så.

Ett ställe i Göteborg är detta i Aröds industriområde:
http://www.buckla.se

Lycka till och återkoppla gärna hur det gått så att andra kan få tips.

Prosit
2016-03-10, 21:46
Tackar för tipsen. Det känns som jag behöver göra något snabbt innan det går för långt.

Har förresten haft bilen sedan 2009, den hade gått ca 290 mil när jag köpte den och var i nyskick så den är med stor sannolikhet inte omlackad nån gång.

Mange249
2016-03-19, 09:57
VAG har svart bälte i dålig lack och har sedan många år stora problem med detta. Alla tillverkare har dock i mer eller mindre omfattning liknande exemplar. Omlack av en huv/panel är dock ingen enorm kostnad och kan också ses som ett sätt att få bilen fin igen efter alla stenskott mm.

Prosit
2016-03-19, 18:28
Så, då har jag visat upp bilen för Spotrepair i Sisjön och svaret där var att de inte ville ta jobbet, de är oroliga att de inte får det bra. Kvarstår väl tre alternativ:
1. Hitta nån annan, ska kolla P-skadecentrum/Buckla i Aröd
2. Lacka om hela huven, det är stripes på den (dekaler, orginal) och såna tar de säkert redigt betalt för också. Min vanliga verkstad trodde 6-7000 totalt.
3. Göra något "tillfälligt" själv, men det kommer antagligen se för jävligt ut eftersom jag inte vet hur man ska göra.

Fredrik
2016-03-19, 19:02
Lackera om huven. Gjorde det på min F.d. Laserblå R56 S och det blev grymt bra! Skippade t.o.m. Bonnetstripesen efter och det blev bra ändå, lite mer cleant men vill du ha dekaler igen är det ingen stor extrakostnad. Go 4 it!

Så här såg den ut efter omlack när jag bytt in den på Molin bil:
13537