handdator

Visa fullständig version : Inkörning av ny Mini, och oljebyte?



Plastraket
2016-02-03, 22:01
Om några veckor är det dags för leverans av vår nya Countryman S ALL4. Och det känns ju kul! Eftersom man snart äger en Mini kanske man ska tänka på att bli medlem i klubben också. :)


Men hur är det med inkörning?

Enligt vad jag kunde googla fram rekommenderar Mini max 160 km/h och max 4500 RPM under de första 200 milen. Finns det något mer än så att säga om inkörningen?


En annan sak som jag tycker känns helt galet är att det inte är något oljebyte förrän kanske 1500 mil/2 år/eller när servicelampan börjar lysa. Jag vet att styrdonet i Minin försöker vara smart och räkna ut när det är dags för service - Men en ny bil ska i min värld ha ny olja efter kanske 100 mil innan man börjar pressa den.

Finns det några bra rekommendationer kring val av motorolja?

Och var hittar jag åtdragningsmoment för oljetrågsbulten? Inte i den amerikanska minimanual jag hittade på nätet (har inte hittat någon europeisk), bara en rekommendation att lämna in bilen på verkstad för att göra det, och det duger inte för mig...

Lomoke
2016-02-04, 05:59
Välkommen och grattis till minin! Min tjej har köpt en f56 och jag kan ha fel men har för mig att det stod under 3000 varv i 400 mil(kan ha mycket fel med detta miltal) samt att efter det ska man öka successivt. När det gäller olja är det lite läskigt då det enbart är systemet du litar på utan en oljesticka, men fri service ingår ju så hör med dem om du då får välja när den ska servas eller ej. Hoppas jag var till någon hjälp i alla fall!

Plastraket
2016-02-06, 08:54
Tackar. Jo, det låter som att Mini ger så långa serviceintervall för att "gratisservicen" inte ska bli så dyr för dem... Jag kommer definitivt byta olja oftare än så.

Jag hittade som sagt inte en svensk manual när jag sökte, så de kanske ger olika mil-/varvtalsrekommendationer för olika marknader - Eller för olika modeller.

Lomoke
2016-02-06, 16:16
Kan kika in den svenska jag har såfort jag får chansen, någon gång nästa helg kan ja citera vad som står!

Johan W
2016-02-06, 18:55
Tackar. Jo, det låter som att Mini ger så långa serviceintervall för att "gratisservicen" inte ska bli så dyr för dem... Jag kommer definitivt byta olja oftare än så.

Jag hittade som sagt inte en svensk manual när jag sökte, så de kanske ger olika mil-/varvtalsrekommendationer för olika marknader - Eller för olika modeller.

Dom flesta tillverkarna kör 3000mil idag, en intressant iakttagelse är att på åtminstone F54 Clubman S är det 2500mil på olja, dvs dom har sänkt något. Långa serviceintervall ökar ju risk för bland annat koksning. Har kört tätare intervall på mina bilar förutom tjänstebilarna dom får gå, ska i alla fall bytas efter 3år ;)

Plastraket
2016-02-06, 20:33
Lomoke: Nej tack, behövs inte. Jag kommer ju snart få min egen användarmanual. :)

Johan: Jag kör oljebyte 1-2 gånger/år. Jag ser det som en billig försäkring jämfört med vad motorproblem kostar.

Mange249
2016-02-07, 11:03
Gör ett första byte efter ca100 mil och sedan ett extra byte mellan servicearna, så blir det typ 1500mil mellan. Då skämmer du bort den lagom... Varierad körning utan maxbelastnng och undvika långa perioder tomgång brukar vara en bra grund att stå på de första milen...

Det finns lika många åsikter om detta som det finns bilar att köra in, så läs på lite och bilda dig en egen bild av det hela så blir du nog nöjd:)