handdator

Visa fullständig version : Fjädrar Coilovers Hårdhet.



Ticco
2015-11-07, 13:10
Hello.

Är det någon som har koll på det här med fjädrar till coilovers, tänker då på valet av hårdhet?

Har inga värden på dom jag har idag, vet bara att dom förmodligen är för mjuka då fjädern nästan är helt ihop när bilen står på backen.

Vad kan tänkas behöva ha fram (kg/mm) på min R56 Cooper D 2.0 automat?

13441

tersan
2015-11-08, 11:45
På din beskrivning låter det mer som att du tycker att fjäderns längd är fel. Hårdheten påverkar snarare köregenskaperna. Om det är din fjäder på bilden så ser jag inget konstigt, misstänker snarare att den fjädern redan är ganska hård med tanke på hur kort den är.

Jag skulle nog mäta upp befintlig fjäder först, innan jag börjar leta efter nåt annat.

Ticco
2015-11-08, 16:47
På din beskrivning låter det mer som att du tycker att fjäderns längd är fel. Hårdheten påverkar snarare köregenskaperna. Om det är din fjäder på bilden så ser jag inget konstigt, misstänker snarare att den fjädern redan är ganska hård med tanke på hur kort den är.

Jag skulle nog mäta upp befintlig fjäder först, innan jag börjar leta efter nåt annat.

Tack för svaret! :)

Japp det är min fjäder på bilden.
Fjädern är 4" och 400 lbs./in. har jag kommit fram till efter lite mätningar.
Det är nog som du säger, jag kanske skulle haft en fjäder som är lite längre typ nästa steg 5" för att få ett lite större spel.
Vet inte hur tillverkaren har tänkt sig här, men jag hittade iaf varför det blev stumt på min bil.
Jag trodde att fjädrarna bottnade, men efter lite mätningar visade det sig att när bilen står på backen så ligger redan tallriken på genomslags gummina!!

tersan
2015-11-08, 18:23
Jag trodde att fjädrarna bottnade, men efter lite mätningar visade det sig att när bilen står på backen så ligger redan tallriken på genomslags gummina!!Oj, det låter som fulfixet på gammelkojorna... där la man bilen på genomslagsgummina om man skulle köra bana. Å andra sidan var ju hela fjädringen en gummidutt redan från början, så det var väl egentligen inte nån större skillnad. :)

Nu är jag dåligt insatt i fjädringen på våra moderna Minisar, men nåt verkar onekligt tokigt på din bil. Vet du tillverkaren? Isåfall borde de ha en hemsida eller support som kan ge lite bra förslag beroende på hur du använder din bil.

Ticco
2015-11-08, 18:56
Oj, det låter som fulfixet på gammelkojorna... där la man bilen på genomslagsgummina om man skulle köra bana. Å andra sidan var ju hela fjädringen en gummidutt redan från början, så det var väl egentligen inte nån större skillnad. :)

Nu är jag dåligt insatt i fjädringen på våra moderna Minisar, men nåt verkar onekligt tokigt på din bil. Vet du tillverkaren? Isåfall borde de ha en hemsida eller support som kan ge lite bra förslag beroende på hur du använder din bil.

Ja det är helt klart att något inte stämmer!
Märket är FK och jag har kontaktat återförsäljaren, får se i veckan vad dom svarar.
Har inte hunnit att labba lite, men det kanske räcker att bara korta gummina lite då jag tycker dom va överdrivet långa.

Hobbe
2015-11-10, 15:03
Jag körde min R53 GP på banan med KW Competition som satt i R53 MINI Challenge (tävling):
120 N/mm (12 kg) fram och 160 N/mm (16 kg) bak.
Lite hårt och studsigt på allmän väg, men underbart på banan.

KW Clubsport (gata+bankörning):
455 lbs/inch (8 kg)

KW Variant 2 och 3 (gata):
230 lbs/inch (4 kg)

Ticco
2015-11-11, 01:56
Jag körde min R53 GP på banan med KW Competition som satt i R53 MINI Challenge (tävling):
120 N/mm (12 kg) fram och 160 N/mm (16 kg) bak.
Lite hårt och studsigt på allmän väg, men underbart på banan.

KW Clubsport (gata+bankörning):
455 lbs/inch (8 kg)

KW Variant 2 och 3 (gata):
230 lbs/inch (4 kg)

Super tack för svar!!
Precis vad jag sökte :)

Ticco
2015-11-26, 05:48
FK tog åt sig kritiken på deras coilovers och skickade omgående lämpligare fjädrar från Tyskland.
Bra service där..!!