handdator

Visa fullständig version : Köpa Mini Countryman S eller SD



kaptenkirk
2015-10-08, 09:13
Hej,
Vi funderar på att köpa en Mini Countryman i S-utförande och jag funderar lite kring bensin respektive diesel. Ni som kör dessa bilar vad drar dom i snitt? Det jag är intresserad av är bilar med automat. Jag kommer att pendla ca 1 mil enkel väg till jobbet varje dag och undrar då om dieseln ens hinner bli varm ordentligt på den korta sträckan? Är det värt att köpa diesel framför bensin för en något lägre förbrukning? Har provkört pådra bilarna kort vi olika tillfällen och dom känns båda ok. Vi kommer från att tidigare haft en BMW X1 23d, som snittat 0,82 ungefär under ca 2 år vi hade den.
Något annat som man annars bör tänka på med dessa bilar? Dom vi tittar på kommer att ha typ all utrustning som går att välja. Hur upplever ni att mini connected och navigationen fungerar?
Det rör sig om årsmodell 12-13 som vi kommer att köpa.

Tacksam för all info.

/andreas.

tersan
2015-10-08, 17:07
Med de milen finns det inga ekonomiska skäl att köpa diesel, dessutom är ju en bensinmotor mycket trevligare att köra.

Deeman
2015-10-08, 19:37
Har bara kört SD auto men tror den kommer kännas klen om du kommer från X1 23d...
Hade nog satsat på en S även om den e lite törstigare:D

Fredrik
2015-10-09, 08:12
En mil enkel väg känns lite för kort för att det ska löna sig med diesel. Hade en BMW 120d M-sport mellan MINIbilar och stod ut ett halvår. Har 1,5 mil enkel och såg aldrig att det lönade sig på det halvåret.

kaptenkirk
2015-10-09, 10:57
Ok, ni tänker så ja :) Är väl kanske inte främst pengasparning som är prio 1. Men som sagt intressant att få lite input. Är väl medveten om att den kommer kännas lite slö i dieselutöfrande och funderade som sagt på om den ens blir varm på väg till jobbet :) Vi letar just nu bil och i dagsläget finns inte direkt någon intressant S till salu, men däremot en SD... Så vi får hålla utkik på begagnatmarknaden och se vad som kommer ut. Har ni några siffror på vad bensinaren drar? Får så olika svar från säljare...

Heken
2015-10-12, 08:55
Jag kör en Clubman S automat. Min förbrukning ligger på ca 1liter. Men det har nog att göra med hur jag kör. Har aldrig snittatunder 0,8. Så ekonomisk är den inte, men man ler varje dag iallafall.
Har inte Iphone, så conected kan jag inget om förutom att det inte funkar med android. Navigatorn funkar bra.

Forrest
2015-10-15, 14:38
Hej.

Körde en SD med Automat All 4 tidigare. Den snittade 0,79 blandad körning. Vår nya bil, 320 D med Sportautomaten, snittar 0,66 och då är den inte ens inkörd. Jag ångrade hela tiden att jag inte köpte en S med manuell låda istället. Tycker inte att den gamla automaten som sitter i Countryman är värd pengarna (den nya automaten är ju dock grym), I övrigt så tyckte jag att bilen var helt fantastisk. Naven och connect är riktigt bra, bilen var helt problemfri under tre år och en fantastiskt rolig vinterbil med All4. Men mitt råd är manuell låda och en S. Om du köper automat så se till att få med paddlarna. Då kan du peta i rätt växel själv när automaten inte är med på noterna… ;)

kaptenkirk
2015-10-16, 10:01
Tack för alla svar och input, värdefullt att få lite info från ägare och brukare innan köp. Vi får se vad det blir för bil :)

ola
2015-10-23, 12:59
automaten på SD var helt värdelös , hade en SD All4 Automat i 3 år.. kör nu den nya automaten - det är skillnad som natt och dag , den nya är underbar - den gamla som sagt helt sopkass. var som att köra en jojo

Luc!fear
2016-01-17, 08:34
Har kvar min Countryman SD 4All automat. Håller med Ola, inte nöjd med lådan, men är väldigt nöjd med resten av bilen. Har köpt en trimmas men inte fått i den ännu...

Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk