handdator

Visa fullständig version : Hjulvinklar JCW & JCW GP.



Ticco
2015-06-17, 13:58
Vad är det för hjulvinklar på en Cooper JCW & JCW GP?
Är det någon som sitter på dessa uppgifter?

Eller andra rekommenderade hjulvinklar för en ganska sänkt gatbil..

BADaniel
2015-06-17, 19:44
R53 eller R56?
På den första generationen är det samma enligt dator i alla fall. Går bara ställa camber bak och toe fram och bak...
På R56an kan man justera samma vinklar förutom på GP2an där även cambern fram är justerbar. GP2 har dessutom egna mått på toe och camber runtom.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Ticco
2015-06-17, 21:00
Ok, tackar!

Det gäller R56.
Min bil är en R56 2.0 D 2011 och där är det möjligt att justera camber fram också.
Fast nu är min utrustad med camber plattor fram och ställbara nedre stag bak så det går att justera lite extra.
Vart inne på däck firman idag med en kompis som bytte däck på sin bil och pratade med killarna där.
Dom hade R56 JCW GP i sin dator så nästa vecka blir det ett besök och ställa hjulen.
Läst en del på dom Amerikanska forumen och dom killarna rekommenderar allt mellan himmel å jord, totalt förvirrande.. :)

BADaniel
2015-06-19, 20:11
Om du bara ska köra gata så skulle jag rekommendera hyffsat orginal R56 vinklar, GP2 har mindre toe än dom andra bilarna och det blir väldigt spårigt på vanlig väg.
Försök få så lite camber det går i bak och sätt den på lika mycket eller lite mer i fram med orginal toe fram och bak så blir den bra för gatan men funkar också att köra inspirerat också.
Tänk bara på att överstyrningen är mer närvarande med den inställningen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Ticco
2015-06-20, 12:28
Aaaa... Underbart!! Tackar för ett mycket bra svar!! :)

Har ju läst en de om GP2'an och att alla som kört den varit så imponerade av väghållningen, vilket gjorde att
jag blev nyfiken va den hade för hemliga vinklar :)

Ticco
2015-06-26, 14:14
Om du bara ska köra gata så skulle jag rekommendera hyffsat orginal R56 vinklar, GP2 har mindre toe än dom andra bilarna och det blir väldigt spårigt på vanlig väg.
Försök få så lite camber det går i bak och sätt den på lika mycket eller lite mer i fram med orginal toe fram och bak så blir den bra för gatan men funkar också att köra inspirerat också.
Tänk bara på att överstyrningen är mer närvarande med den inställningen.

Daniel, jobbar du med detta??

Jag va och ställde hjulen nyss, men blev lite frustrerad då höger sida bak inte ville som vänster sida.
När man justerar toe så följer ju camber med automatiskt och om man ställer önskad toe så får ju cambern bli som den blir eller vise versa.
Mitt problem är att högersidan så vill inte cambern följa med riktigt.
Nån som vet vad detta kan bero på?
Ska strax ta ett fotot på pappret...

Ticco
2015-06-26, 15:29
13032

Mange249
2015-06-26, 22:13
Daniel, när är du igång igen? Tänkte komma förbi och få ner fronten + lite annat:)

BADaniel
2015-07-01, 22:05
Daniel, jobbar du med detta??

Jag va och ställde hjulen nyss, men blev lite frustrerad då höger sida bak inte ville som vänster sida.
När man justerar toe så följer ju camber med automatiskt och om man ställer önskad toe så får ju cambern bli som den blir eller vise versa.
Mitt problem är att högersidan så vill inte cambern följa med riktigt.
Nån som vet vad detta kan bero på?
Ska strax ta ett fotot på pappret...

Har egen däckverkstad där jag även jobbar med hjulinställningar och cornerweight.
Just dit problem är svårt att säga något om då det kan vara allt från mekaniska "fel" eller skit bakom spakarna (mänskliga faktorn)

På min GP2 går cambern att ställa separat från toen osv men om bilen är väldigt låg kan jag tänka mig att det blir problem mellan dom två?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

BADaniel
2015-07-01, 22:06
Daniel, när är du igång igen? Tänkte komma förbi och få ner fronten + lite annat:)

Öppnar 13/7 igen. Kom förbi på en kaffe så kollar vi ledig tid för lite minimek.

Ticco
2015-07-02, 14:58
Har egen däckverkstad där jag även jobbar med hjulinställningar och cornerweight.
Just dit problem är svårt att säga något om då det kan vara allt från mekaniska "fel" eller skit bakom spakarna (mänskliga faktorn)

På min GP2 går cambern att ställa separat från toen osv men om bilen är väldigt låg kan jag tänka mig att det blir problem mellan dom två?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jaha... Nice! ��
Ok, misstänker att jag får skaffa ställbara övre stag också då för att kunna rätta till.
Kanske högra sidan har stött på nån trottoarkant eller liknade och rubbat infästningarna, fast då borde det varit en bra smäll.