handdator

Visa fullständig version : Gördis :: 2009 MINI Cooper D



Muskelmuschen
2015-02-14, 13:10
Hej,

Eftersom att vi är nya här på forumet tänkte jag att det är lika bra att presentera oss!

Gördis (mini me) och L-P heter vi, bor i Göteborg och har sedan sommaren 2014 ägd denna skönhet.
Från början var bilen enbart tänkt att ta mig från punkt A (hem) till punkt B (jobbet), men efter att ha insett vilken otrolig körglädje det finns i en Mini var det svårt att hålla fingrarna i styr!

Än så länge är det inte gjort mycket på utsidan, men det finns en hel del planer...:steering:

Det är som sagt en Dooper med chili-paketet och allt annat vanligt!

Insidan:
Focal 165 i dörrarna
Alpine Swe-815 8" låda
Hertz HCP4 steg
Sabrent AirPlay - för att slippa hemska hemska aux-ljudet.
Planer: Byta ut 6x9 bak.

Utsidan:
Renovera sommarfälgarna och göra dem svarta ( redan igång )
Mapning från MapTech: (redan igång) Snart en Super Dooper :cool:
Tona bakrutorna ( tar gärna tips på bra firmor ev. personer i gbg)
Cooper S vinge ( Någon som har en till salu? )
Plast dipa grillen svart
Fixa mindre antenn

Som sagt, finns massa planer man får se hur mångt man hinner innan pengarna tar slut eller frugan kastar ut oss! :p

12735
12736

Hoppas att få vara med på lite Mini Träffar framöver! :)

/L-P

rajapruk
2015-02-14, 17:26
Välkommen!
Skulle vara kul att provlyssna på ditt ljudsystem om vi ses på en träff.

Muskelmuschen
2015-02-14, 19:02
Välkommen!
Skulle vara kul att provlyssna på ditt ljudsystem om vi ses på en träff.

Tackar!

Alla är välkomna in i mitt "Mini Disco" vid nästa träff :banana:

Hagatorpet
2015-02-14, 21:45
Välkommen hit:D
Snygg Mini

Muskelmuschen
2015-02-15, 14:31
Välkommen hit:D
Snygg Mini

Tackar, grymt jobbat med "Viking"!

MrCooper
2015-02-15, 22:00
Välkommen!
En till på västkusten, det är kul och extra kul men en ljudintresserad.
Vi får sy ihop en liten träff snart så man får kika in och höra på Disco dieseln. :p

Muskelmuschen
2015-02-16, 07:20
Välkommen!
En till på västkusten, det är kul och extra kul men en ljudintresserad.
Vi får sy ihop en liten träff snart så man får kika in och höra på Disco dieseln. :p

Tackar ��!

Ja det hade varit väldigt trevligt med en träff! Finns säkert mängder med tips man kan lära sig av er ��!

Muskelmuschen
2015-02-16, 07:25
Dags att renovera fälgarna. Tyvärr var dem i ganska dåligt skick när jag köpte bilen så det blev lite mer jobb än tänkt!

Än så länge är dem tvättade, slipade, spacklade och snart dags för att lackera dem!

12749

Muskelmuschen
2015-02-17, 14:16
Är det någon som vet vart man kan få tag på en Mini Cooper S vinge r56?
Letar på Ebay men manga vill ju inte skicka till Sverige, kanske någon här som har en till salu?

rajapruk
2015-02-17, 15:29
Jag gjorde en snabbsökning på bildelsbasen.se och där fanns flera stycken.

MrCooper
2015-02-17, 18:06
Har inte Scitz0 sin Works vinge kvar? Kanske kunde vara något?

Muskelmuschen
2015-02-17, 20:07
Jag gjorde en snabbsökning på bildelsbasen.se och där fanns flera stycken.

Stort tack, visste inte ens att den sidan fanns!


Har inte Scitz0 sin Works vinge kvar? Kanske kunde vara något?

Detta ska jag undersöka, det är helt klart mycket intressant! TACK!

Muskelmuschen
2015-02-20, 19:29
Idag kom det ett litet paket till Gördis :p12754

MrCooper
2015-02-20, 19:48
Grymt!

Muskelmuschen
2015-02-21, 11:39
Lördag + gräsänkling = mycket mek

Här kommer en liten uppdatering på Gördis:

12755
Minst 20 hästar mer eller vad säger man? Liten förändring men jag tycker verkligen att den gjorde en stor skillnad på bilen!

12756

Nu var jag klar med att reparera fälgarna, dem var i ganska dåligt skick och ekonomin tillåter inte att man köper 4 nya fälgar! Spacklade och målade kostnad ca 300kr för alla fyra! 3-4h arbetstid! Nu är det bara dags att vänta på att få slänga på sommarsulorna! :cop:

Dags att ordna liten antenn och funderar även på att montera solfilm, några rek. på bra firmor i Göteborg? Någon som har varit i kontakt med Mr. Solfilm? 1500kr för jobbet..

/L-P

Muskelmuschen
2015-03-25, 08:17
12816

Nu åkte sommardäcken på! Blev riktigt nöjd med renoveringen av fälgarna. Nu är frågan vilket projekt man ska ta näst? Mer ljud i bilen, chip, luftfilter, säkning eller tonade rutor?

Muskelmuschen
2015-05-29, 19:15
12913 En liten uppdatering..

Scitz0
2015-05-30, 10:02
Alltid kul att öppna paket med nya prylar till sin bil :)

Muskelmuschen
2015-05-30, 18:56
2015 mini (2015-05-30 19:56:15)

Muskelmuschen
2015-05-30, 19:09
Skulle behöva lite smakråd här! Vill inte göra bilen helt svart utan mer ta bort lite av allt krom! Plastidip eller inte?

12917

tersan
2015-05-31, 11:19
Inte. Den ser ut som en London-taxi på den "svarta" bilden. ;-)

Heken
2015-05-31, 12:01
Kolla på min ser du ungefär hur det kan se ut. Visserligen en Clubman och så måste jag komma på ett bra sätt att få "belt-linen" svart.

Muskelmuschen
2015-05-31, 15:37
Inte. Den ser ut som en London-taxi på den "svarta" bilden. ;-)
Frugan är inne på samma spår, håller med lite..

Kolla på min ser du ungefär hur det kan se ut. Visserligen en Clubman och så måste jag komma på ett bra sätt att få "belt-linen" svart.
Snyggt, är det plastidip eller har du lackat? Kräva ju att man lackar allt svart isf! Grymt snygg bil du har :)

Heken
2015-05-31, 16:41
Den är folierad, lykt-ringarna och grillen bytes mot svart. Och fälgarna köptes matt svarta. Folierade innan jag upptäckte plastidip ocg är jävligt nöjd med resultatet. Fast jag funderar på att plastidipa bilen matt röd men behålla taket svart. Vad tror du?
Lycka till med ditt projekt! :)

Muskelmuschen
2015-06-03, 07:14
12929

Stort tack till Ticco för hjälpen med säkningen och byte av hjullager! (Här ser du resultatet dragon av dina coilovers [emoji8])

Nu väntar jag bara in nya bussningar till kräningshämmarna och mitt K&N airflows filter!

Börjar ju gå i tankarna på att mappa om bilen, någon som har tips? Har fått lite olika tips men alltid bra att jämföra :)

P.s Henke jag tror röd med svart skulle bli riktigt bra, har bara sett en r56 i England som hade det så men den var sjukt snygg!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Scitz0
2015-06-03, 09:49
Ett tips är att plocka bort de luftavvisande "flärpar" (i brist på bättre ord) framför framhjulen nu när bilen är sänkt. Väldigt stor risk att dessa kommer ta i lite överallt annars. Enkel operation.

Muskelmuschen
2015-06-03, 10:22
ScitzO: Tänkte göra detta, ska utvärdera lite om det behövs först :) Göteborg är ju tyvärr farthindernas paradis - så jag lär göra det snart!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dragon
2015-06-03, 20:25
Det blev grymt snyggt och jättekul att de kom till användning till slut ;)

Muskelmuschen
2015-06-04, 20:46
12938
12939

Nya bussningar för kräningshämmarna bak! Dags att få bort "klonkande"!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Muskelmuschen
2015-06-07, 08:24
12943

Ut med det gamla, in med det nya! 30 min jobb för att bli av med det jävla klonkadet [emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Scitz0
2015-06-07, 11:05
Powerflex is da shiz :galen

Muskelmuschen
2015-06-11, 17:28
Uppdatering:

För att göra en lång historia kort, var inne för ca 3 veckor sedan hos BMW på Mölndalsvägen för en vanlig olja/bromsvätska-service. BMW hittade tydligen en trasig packning vid friskluftsröret in till vevhusventilationen samt en trasig packningen vid vakuumpumpen, höger bakfjäder var av samt höger hjullager var kasst. Totalt skulle detta kosta 21 000 kr att ordna.

Hämta ut bilen utan att få den lagad - åkte till Wölkes som konstaterade att fjädern var inte av, packningen till vakuumpumpen var inte trasig dock var resten rätt. Fixade hjullager själv och passade på att byta till coilovers från H&R medan de fixade resten på Wölkes för 4700kr.

Nu var bilen äntligen hel och redo för sommaren.... Tills förra torsdagen, allt fungerade perfekt när jag parkerade bilen i garaget på torsdagkvällen. Fredag morgon åkte jag till jobbet och efter ca 5 minuter upptäckte jag att radion var helt tyst, allt lyste med slutsteget var helt av. Stanna och kollade så allt var inkopplat och inget hade hoppat ur, men allt var i sin ordning.

När jag väl kom fram till jobbet ringde jag till CDBilradio där jag installerade hela ljudsystemet och bad om att få komma förbi på en felsökning, tyvärr fans inga tider nu utan blev först på fredag nästa vecka (imorgon).
Tänkte inte mycket mer på detta utan var mest trött över att allt har hänt på loppet av en månad och jag vet inte hur många timmar detta har tagit i tid från jobb och fritid!

Sen kommer vi till det som förändrade läget, igår var jag på väg upp till Trollhättan och då började det lukta bränt och sedan kom en rökpuff från ventilation, tvärnitade på motorvägen och ställde mig i väggrenen eftersom jag trodde det var eld, men det var de inte! Plockade ut säkringarna till radion och slutsteget.

Nu återstår alltså att se imorgon vad det är som har gått fel, och vems fel/ansvar detta är. Hoppas att inget är förstört utan att säkringen räddade upp det hela och röken var från kablar eller dylikt!
Detta är ju en seriös firma som har gjort hela installationen av ljudsystemet. Jag har väldigt dålig koll på detta med efterinstallation men vad är det för garantier som gäller? Någon som har haft liknande händelser med efterinstallationer som har gått fel?

P.s idag fick även Gördis ett paket 12973

Scitz0
2015-06-12, 07:22
Aj aj... lider med dig.

Byggde själv en komplett ljudanläggning på egen hand i min förra R56:a, nya högtalare, kablage, baslåda och slutsteg. Men hade själv inget problem med min installation så kan inte hjälpa dig här.

Muskelmuschen
2015-06-12, 20:07
Update:
Radio/sterio-enheten var heldöd. Bara att ordna en ny, man får verkligen tacka eBay i dessa tillfället, hittade en bättre beg. i Tyskland för 1600kr. Bildelsbasen tog minst 2500kr. Hoppas man får hem den snabbt!

Som plåster på såren får man unna sig att lyssna på lite mer luftljud! [emoji8]
12985


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Muskelmuschen
2015-06-21, 13:33
12997

Dagens tips:
Clean park har öppnat en ny anläggning vid Mölndal, om man åker från stan är det avfarten mot Gunnebo slott, precis vid avfarten under/bron ligger det!

Splitter nya med ångtvätt och riktigt bra maskiner från kärscher (eller hur det stavas!)

Såpass kul att frugan ville tvätta bilen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Minid
2015-06-21, 23:11
Hmm, ny o fräsch anläggning! Får kolla in den. [emoji106]

Muskelmuschen
2015-06-26, 09:29
Dagens mod:

En klockrent nyckelring för mini från AesthticMinis!

Kostade väl ca 200kr med frakt från USA, då ingick även svart ring istället för krom på själva nyckeln!

13022


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Muskelmuschen
2015-07-03, 06:39
1304513046

Från gårdagens kvällstur vid konghälla med polarens nya Mini Cooper S. Det syntes att det är sommar, däckspår i varje kurva efter färjan [emoji23] En perfekt mini-väg, speciellt när vägen är varm, däcken varma och sänkning från H&R!

Idag blir det service för bilen, dags att byta ut slutsteget som har bråkat med mig på senaste och den 14:e ska även dem bakre högtalarna bytas till nya Focal 690 AC.

Sen är det bara V-tech kvar, hoppas jag [emoji383][emoji23]!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Muskelmuschen
2015-07-14, 20:23
Uppdatering:

Nu är allt ljud fixat!

Stereon gick sönder, slutsteget kraschade (antagligen pga av stereon - fortfarande oklart). Allt ljud installerades hos CD bilradio i Göteborg av Hasse. Kan inte annat säga att servicen har varit på topp hela tiden! Rekommenderas stark om någon funderar på att byta ljudsystem i sin mini!

Passade även på att byta ut de bakre högtalarna idag med, så nu ska dessa "spelas in".

I bilen sitter nu följande;
Fram: Focal 165 AS
Bak: Focal 690 AC
Bas: Alpine swe-815
Slutsteg: Hertz HCP4





Skickat från min iPhone med Tapatalk

Muskelmuschen
2015-07-24, 19:26
Lyckades äntligen sätta på mitt klubbmärke så passade på att klistra upp allt jag hittade [emoji23]

13076


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Leo Löfving
2015-07-25, 18:09
Snygg bil! blev riktigt bra med coilsen.:cool: Har du dem sänkta max?

Muskelmuschen
2015-07-26, 15:01
Snygg bil! blev riktigt bra med coilsen.:cool: Har du dem sänkta max?

Tackar! [emoji4] nästan max sänkt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Muskelmuschen
2015-07-26, 15:02
13081

Det är kul med svensk sommar, polerade bilen i onsdags, åkte till landet igår... [emoji24][emoji24]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Minid
2015-07-26, 19:27
:eek: tråkigt ! :O

Muskelmuschen
2015-07-27, 21:17
Snart dags att spärra mitt EBay konto, någon mer än jag som har svart bälte i shopping där?

1308713088

OBD scanner tillsammans med dashcommand - här kan man hitta mängder av olika saker att läsa av! 0-100, 1/4 mile, motorns olika temp och arbetskrafter! Säkert massa bra att ha saker lagom tills man ska ner till Nümburgering! [emoji7]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Minid
2015-07-27, 22:25
hahahahaha, så roligt Louis-P!
Jag är likadan! ;)

Muskelmuschen
2015-07-28, 09:07
Någon som vet om man kan förlita sig på siffror som en OBD läsare visar? Känner att Nm är ganska högt jämfört med de 240nm som bilen ska ha original?
13089


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MrCooper
2015-07-28, 13:06
Skall bli kul att se den till helgen på träffen i Stockholm! :)

Muskelmuschen
2015-08-30, 09:41
V-Tech update:

Nu har det gått en månad sedan jag gjorde v-tech motoroptimering hos Ferrarus i Kinna, tänkte därför skriva en kort sammanfattning.

Orginaleffekt: 110 hk 240 Nm
V-tech: 140 hk 321 Nm
Pris: 5300kr (rabatt efter lite förhandling för filen eftersom jag köpte RTS-enheten av Noel)

Jag förväntade mig nog mer effekt efter allt man läst om folk som skriver lite väl hypade saker om att chippa/optimera sina motorer, men jag märkte helt klart en skillnad på motorn. Nu är den precis så sportig som man önskar att den vore original.
Jag hoppades på att turbolagget skulle minska och det har det verkligen gjort, den reagerar lite snabbare men det går inte att göra om turbon, den kickar fortfarande in som mest runt 2700 rpm. Har inte gjort några riktiga mättningar på 0-100 och 80-150 eftersom jag saknar korrekta verktyg för detta men jag skulle tippa på va 1,5 sek bättre.
När kommer det kommer till bränsle så kan jag inte säga att så mycket, har varken märkt att den ska dra mindre som de påstår eller mer... Men det är kanske inte så konstigt när man kör som man gör!

Kontentan av det hela är att jag är grymt nöjd med optimeringen och ångrar att man inte gjorde det här tidigare!