handdator

Visa fullständig version : R53 skutit ut tändstift!



Hanzolo
2015-02-24, 10:55
Gasade på lite när det small till och det började rassla kraftigt från motorn. Det visade sig att motorn skjutit ut tändstift #2 (från vänster om du står framför bilen och tittar ned på motorn).

Vad hände? Är toppen förstörd för gott? Har det försvunnit gods ur toppen? Det verkar inte gå att skruva tillbaka tändstiftet - i alla fall inte utan våld, vilket jag inte testat ännu.

Är det någon som varit med om liknande?

Bilen är alltså en R53 (Cooper S) från 2004 som gått 14K mil.

MrCooper
2015-02-24, 11:24
Jepp, det har hänt förut. Kolla med "Helan".

rajapruk
2015-02-24, 11:26
Det är ett fel som händer ibland på trimmade R53 S. Topplocket klarar inte värmeutvecklingen. Därför worksen hade förstärkt topplock.
Helan här på forumet råkade ut för detta. Om jag inte minns fel byttes hela motorn.

Hanzolo
2015-02-24, 13:38
Det är ett fel som händer ibland på trimmade R53 S. Topplocket klarar inte värmeutvecklingen. Därför worksen hade förstärkt topplock.
Helan här på forumet råkade ut för detta. Om jag inte minns fel byttes hela motorn.

Denna bil är dock INTE trimmad! Det konstiga är att när det hände så kördes bilen inte på något sätt hårt - den här bilen körs inte speciellt hårt överhuvudtaget men den kan ju ha blivit det tidigare...

Om det är så att topplocket är kört - vad göra? Går det renovera? Köpa ett helt nytt topplock eller försöka hitta ett beggat på bildelsbasen? Byta själv eller lämna till verkstad?

Har inte hunnit reka så mycket ännu som ni märker :blush:

bknu
2015-02-24, 17:49
Åh nej, det där är ett jävla skit! Det är inte alldeles ovanligt att tändstift poppar ur och drabbar inte bara trimmade motorer. Som alla toppar i lättmetall är även våra känsliga. Den mjukare metallen gör det lätt att dra snett utan att man märker det, särskilt om motorn är varm. Vissa tändstift kan dessutom gänga upp sig själva med tiden.

Du behöver inte byta topplock, de går att gänga om med till exempel Time-Sert (https://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Borr--Gang/Gangning/Maskingangtappar--Timesert-m-tillbehor/Timesert/).

Det går även att gänga om utan att montera av topplocket, om du kan hitta någon mekaniker som vågar. De dammsuger upp skräpet men jag tycker inte det känns som en hundraprocentig metod men blir förmodligen billigare.

ola
2015-02-24, 20:37
Eller testa med JB Weld.. Www.jbweld.se

Hanzolo
2015-02-26, 11:30
Tror jag köper en ny/beggad/renoverad topp och byter själv! Gängorna är alltså helt borta och fan vet hur mycket skit som åkt ned i cylindern - vad som än händer måste jag nog lyfta toppen. Skräckblandad förtjusning!

Surt men det kunde varit värre antar jag - bara att bita ihop!

rajapruk
2015-02-26, 11:56
Om du ändå byter topp kanske du ska gå på en trimtopp och kamaxlar, typ Schrick. Kolla med Hobbe vad det är som gäller, om du vill gå den vägen.

Hanzolo
2015-03-02, 08:35
OK! Följdfråga - är det knixigt att byta topplock på R53? Jag har hyfsad bra koll men har såklart aldrig gjort det på en Mini förut!

Någon av er som gjort det och har några trial&error-tips att dela med er av :-)