handdator

Visa fullständig version : Fått beslut om tilläggsavgift från Transportstyrelsen?



Björn P
2015-02-18, 08:08
Vi fick ett beslut om tilläggsavgift hemskickat igår, det gällde 10 kr trängselskatt för november 2014 som nu blivit 510 kr. Härligt procentpåslag! :mad:

Vi konstaterade hemma att vi inte fått denna fakturan, men kom också fram till att det inte skulle vara lönt att slåss mot väderkvarnarna. När jag kom till jobbet i morse beklagade jag mig, och det visade sig att tre (!) av mina kollegor fått samma tilläggsavgift. Ingen av oss fyra har fått någon faktura för november månad. Vi bor i olika delar av Storstockholm så det verkar inte vara något problem med enskilt postnummer.

Någon mer som upplevt samma sak för november 2014? Hör gärna av er i tråden!

/Björn P

Hagatorpet
2015-02-18, 12:23
jag skulle överklaga direkt...
gör en gemensam överklagan, påminnelsen skickas ut med automatik,
kan ju faktiskt vara så att dom haft problem att få ut räkningarna...
fast undrar om det inte är så ruttet system att det inte har någon betydelse om den skickats eller inte....
att man skall hålla reda på själv om man skall betala något eller ej...
jag hade betalat och sen överklagat i alla fall

MrCooper
2015-02-18, 17:24
Man skall hålla koll själv var svaret bi fick för något år sedan när vi fick en räkning på 510kr.
Man kan fråga sig huruvida avgiften ligger i paritet till summan som man borde betalat. Dvs om jag fakturerar någon 50kr och om den inte blir betald, kan jag då skicka en ny faktura på 50.050kr??

MrCooper
2015-02-22, 07:00
Saxat från Transportstyrelsens hemsida:

"Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten betalas i tid, även om du inte har fått en avi. Varje månads skattebeslut ska betalas för sig. Använd alltid vårt bankgirokonto för trängselskatt vid betalning: 282-4647 och ange OCR-numret från avin som referens.

Du kan få uppgifter om dina skattebeslut genom att logga in på tjänsten Mina skattebeslut och Preliminära dygnsbelopp (http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Mina-skattebeslut-och-preliminara-dygnsbelopp/) eller genom att ringa vår kundtjänst på nummer 0771-29 29 29."

Med andra ord skall du betala oavsett om du fått faktura eller inte.

Fredrik
2015-02-22, 07:14
Såg något på text -tv :blink: om detta igår. Gå in på text- tv (SVT) sid 111 så kan ni läsa om att 18.000 slipper straffavgift då Transportstyrelsen pg. av datafel aldrig skickade ut någon räkning för passager in och ut ur Stockholm. Istället kom påminnelser med den extra avgiften på 500 kr.

De drabbade ska nu få ett infobrev där det framgår att de slipper den extra avgiften.

Hagatorpet
2015-02-22, 08:29
9.000.000:- i förseningsavgift....

Fredrik
2015-02-22, 09:15
9.000.000:- i förseningsavgift....

Ursäkta, vi "råkade" skicka ut detta :D

Muskelmuschen
2015-02-22, 17:12
De körde väl en panikare, budgeten räckte inte riktigt till så "går det så går det" :D

greven
2015-03-21, 15:19
Jag avskyr detta sättet staten uppträder på. Känns ryssland, nordkorea på nåt vis.

Den lilla människan är chanslös och det leder bara åt helvete.

Somchie
2015-03-21, 15:43
Nästan som att jag väldigt ofta får p-böter på mina bilar eftersom jag använder mig av en app som Göteborg Stad skapat så att man kan genom appen betala för sin parkering. Problemet är att latpåsarna till p-nissar inte orkar kolla om bilens parkeringsavgift har betalts genom appen utan sätter p-bot direkt istället.

Tror jag är inne på min fjärde gång som jag får p-bot och måste betala in 400:- bara för att få tillbaka det en månad senare!

Jag måste alltså betala först och överklaga sen :)

greven
2015-03-21, 18:40
Nästan som att jag väldigt ofta får p-böter på mina bilar eftersom jag använder mig av en app som Göteborg Stad skapat så att man kan genom appen betala för sin parkering. Problemet är att latpåsarna till p-nissar inte orkar kolla om bilens parkeringsavgift har betalts genom appen utan sätter p-bot direkt istället.

Tror jag är inne på min fjärde gång som jag får p-bot och måste betala in 400:- bara för att få tillbaka det en månad senare!

Jag måste alltså betala först och överklaga sen :)

Det dröjer nog inte länge förrän någon människa får nog och kliver in på det ansvariga kontoret och gör en schweizerost av hela stället.

Du borde gå med det till GP eller liknande och hoppas på någon form av ersättning. Jag hade definitivt inte haft lust, tid eller möjlighet att böka med överklaganden som alltid skall ske skriftligt och allt annat kraffs som behövs runtomkring.

Om du tvingas betala ränta på en annan räkning som du inte kan betala p.g.a deras lathet och ignorans, då borde man kunna kräva dem på de pengarna.

Hobbe
2015-03-24, 12:19
Tror jag är inne på min fjärde gång som jag får p-bot

Lär dig parkera blindstyre :)