handdator

Visa fullständig version : Gnissel ? ! Tacksam för hjälp



Droider
2015-02-02, 14:17
Hej,

Har en mini cooper s r53 2005. Ska försöka förklara mitt problem så utförligt som möjligt. På senare tid har det uppstått ett high pitch ljud som jag har lyckats lokalisera till de bakre hjulen. Det låter inte som metall mot metall, inget skrapande ljud, snarare ett högt “clean” gnissel ljud.
När jag börjar köra iväg med bilen efter att den stått stilla en stund så låter det ingenting, men när jag väl har färdats i kanske två minuter så börjar det gnissla. Låter ungefär så här: https://www.youtube.com/watch?v=kxdE12B8QXM

Det känns som om att ljudet uppstår när jag för första gången börjar bromsa och bromsarna börjar bli varma(?). Efter det låter det hela tiden, inte bara när jag bromsar och mer vid låg fart. Om jag lämnar bilen på t.ex ICA parkeringen och sedan kommer tillbaka så verkar dom ha “kylts” ner, och låter inte mera tills jag börjar bromsa in igen.
Har provat rulla bilen (när bromsarna är “varma” ) och då låter det oxå när hjulen kommer på ett visst läge.
Ljudet har pågått i kanske 2-3 månader.


Kan det vara nåt skit som fastnat och som sätts igång när bromsarna är varma eller nåt sånt? Sten? Rost?
Har försökt o bromsa och så för att få bort ifall det skulle vara en sten, utan någon lycka. Besiktningen gav ingen anmärkning heller. Har kollat runt på internet men inte hittat något rakt svar. Tänkte kanske dra till en verkstad så att dom kan rensa och tvätta/slipa bromsarna? Någon som haft något liknande problem?

Tacksam för hjälp!

joho45
2015-02-02, 14:59
Kan va skit som du skriver på klossarna, eller så är dom sne slitna, om jag var du skulle jag ta bort hjulet och kollar hur klossarna och skivor ser ut, du kan även hissa bakdelen och snurra hjulet och höra hur det låter.
jag personligen skulle byta skivor och klossar och smörja upp oken på dom rörliga delarna, (om det är detta)

Det är inte speciellt dyrt att byta bak på R53, och det är väldigt lätt.

Har haft liknande problem på en äldre bil och på bes vart dom godkända.

Hobbe
2015-02-02, 16:17
Har du köpt bilen begagnad? Om så är fallet, vad för sorts bromsbelägg sitter på?

Droider
2015-02-02, 19:54
Kan va skit som du skriver på klossarna, eller så är dom sne slitna, om jag var du skulle jag ta bort hjulet och kollar hur klossarna och skivor ser ut, du kan även hissa bakdelen och snurra hjulet och höra hur det låter.
jag personligen skulle byta skivor och klossar och smörja upp oken på dom rörliga delarna, (om det är detta)

Det är inte speciellt dyrt att byta bak på R53, och det är väldigt lätt.

Har haft liknande problem på en äldre bil och på bes vart dom godkända.


Ok tack för tipsen, ska göras!

Droider
2015-02-02, 20:02
Har du köpt bilen begagnad? Om så är fallet, vad för sorts bromsbelägg sitter på?


Tack för ditt svar. Aa beggad sen förra våren. Vet inte vilka jag har, har aldrig behövt byta.

Hobbe
2015-02-03, 08:23
Om det är någon som rejsat med bilen så kan det sitta rejsanpassade bromsbelägg på bilen, vilka gärna gnisslar när dessa är kalla.
A longshot...

Anjelikah
2016-07-27, 00:48
Hej.

Jag har exakt samma gnissel. Så tänkte fråga hur du löste detta?

/A

Hagatorpet
2016-07-27, 10:37
Även jag har fått lite gnäll i bilen igen, men hon får inte följa med till Arlandaträffen...

Fredrik
2016-07-27, 11:51
Även jag har fått lite gnäll i bilen igen, men hon får inte följa med till Arlandaträffen...

...så du tar m.a.o. Jeepen :blink: