handdator

Visa fullständig version : MINI - en utmärkt vinterbil!



Fredrik
2015-01-04, 11:06
MINI är ju en utmärkt vinterbil vilket vi som kör under vinterhalvåret kan intyga.
Här en liten bildkavalkad som stödjer detta, visserligen något snörikare än normalt men ändå :D

126821268312684

Hagatorpet
2015-01-04, 21:27
Tur man har garage:D

mini-B
2015-01-05, 07:21
typiskt att min står i vinterförvar :o

steaman
2015-01-06, 08:55
Vad i dina bilder stöder att den är en bra vinterbil? ;)

Att taket inte kollapsar för stora snömängder?
Att bilen står kvar efter att plogbilen passerat?
Att dörren inte frusit fast efter ett snöfall?


Mina intryck:
+ Minin verkar fungera bra vid kallgrader
+ Minin har bra värme i stolar och bra och hyffsat snabb uppvärmning
+ Är lätt att borsta ren från snö, liten och låg

- Klarar inte några större mängder snö med sin låga markfrigång
- Lite för lätt då det är mycket snöslask
- Karmlösa fönster som frusit fast då man ska ta en P-biljett vid infarter.

Mange249
2015-01-06, 11:30
Tycker att Minin tar sig fram bra även i djupare snö. Blir en kudde av snö framför, men man kör inte fast lättare än i någon annan bil. Min förra med diffspärr tog sig fram bäst av de framhjulsdrivna bilar jag ägt.

Mekanisk diffspärr är det enskilt bästa tillbehöret för vinterkörning med tvåhjulsdriven bil.

Karmlösa dörrarna har jag inte haft några problem med heller. Man får lägga en isskrapa i bakluckan man kan ta fram om det ser illa ut och skrapa rutan innan man öppnar. Det är en vanesak, man skall ju ändå skrapa alla rutor och då kan man lika gärna börja där.

Balansen i bilen är bra, så körning på halt underlag är kul om man vill leka lite. Med hårdare krängare kan man ställa upp den i rondeller:)

Minin är lätt och greppet kan saknas ibland, därför är diffspärren guld värd. Tyvärr kan man inte lura fysikens lagar...

Summerat tycker jag den är kul för att vara framhjulsdriven. Däremot var ju min 540 roligare att plöja fram med vintertid. V8 och bakhjulsdrift är riktigt roligt. Även kört Torsen fyrhjulsdrift med stor motor vintertid och roligare än så blir det nog inte vintertid på fyra hjul.

steaman
2015-01-07, 07:54
Håller med om bra balans. Ett du skulle köra med en kudde framför bilen gäller bara i vissa väglag eller ska vi säga "fören". Med djupa snösträngar på oplogade vägar så kommer bilen iställer att åka på magen för att till slut stanna utan grepp.

De karmlösa dörrarna skapar ibland problem då det är minusgrader och det fryser mellan listerna och glaset då går det inte att veva ner rutan. Bara backa tillbaka och öppna dörren för att ta P-biljetten.

De roligaste vinterbilarna jag haft har varit 4X4 bäst Jeep Grand Cherokee som I du i princip har drivning på minst 3 hjul. Stora hjul och tung. Det är en av de saker jag saknar från bilen som min Clubman ersatte, en J GC 5,7l Hemi (med dubbade hakka). Jag blev 18 år igen, varje morgon det hade kommit större snömängder.

Visst den är kul att köra fungerar bra när det är halt, men inget jag skulle föredra att köra i 3 dm nysnö eller då plogbilen lagt en vall utanför bilen vid gatuparkering. Med GC var det bara att leta efter platser som ingen annan kom åt pga snömängder.