handdator

Visa fullständig version : Laga sollucka/Panorama tak



Blickfong
2014-12-04, 10:18
Hej vänner
Har en Mini Cooper S 2007 med Panoramatak som inte vill fungera.
Det går att öppna, men vägrar att gå igen utan att man trycker till på takets högersida (passagerarsidan). Förenade Bil vill ha 34.000kr för att byta hela kassettenlöjliga summor i min värld.
Är det någon som har tips på någon som kan sånt här som skulle kunna titta på det. I min värld tror jag att det går att laga utan att byta ut allt, men det kanske bara är jag. Förenade bil verkar mest till att vilja suga en på pengar…
Vi bor i Malmötrakten och skulle vilja ha någon i närheten, finns det nån längre bort kan det vara värt att köra dit om priset är rätt!

Maila mig på: christofer1@yahoo.com
Ring mig på: 0708-310205

Tackar djupast för alla som kan/vill hjälpa mig

Stephand
2014-12-05, 15:36
Säljs troligtvis som komplett enhet, blir mer och mer vanligt att underleverantörer inte lagerhåller reservdelar utan att hela detaljen byts vid haveri, gör sammansättningen billigare då det inte tas hänsyn till att detaljerna ska kunnas demonteras där av priset som då förefaller helt normalt.
Priset för bytet är säkert en stor del av priset det också, dom byter inte dessa tak på en kafferast och tar det 8h (vilket känns rimligt, 2pers/halv dag) att byta så blir det ca 10K i bara arbete.
Då förefaller 34K inte så konstigt.

Fredrik
2014-12-06, 12:17
Mitt panoramatak behagade haverera när jag skulle sälja min f.d. R56 S. Fick dock ett bra pris på Bavaria Stockholm i Solna då jag nästan skulle kunna ha MINI Stockholm/Bavaria som min C/O-adress :D
Själva glastaket behölls men allt annat byttes (kassett, glidskenor m.m.). Dock var det inte i närheten av 34 k som du blivit offererad. Mitt tips är att kolla runt hos MINI ÅF.
Det förekommer dessvärre att mekanismen till panoramatak går sönder och om de inte tar det på goodwill (vilket kan te sig lite svårt nu för en -07) så får man vackert bekosta kalaset själv, men kolla även vad ditt försäkringsbolag säger. Med lite tur kanske de kan hjälpa till.

rajapruk
2014-12-06, 17:16
Finns det något underhåll man kan göra för att förebygga detta?

Fredrik
2014-12-07, 08:55
Det borde nog stå i instruktionsboken, minns inte exakt då det är ett tag sedan jag rattade runt i den. Man kanske ska droppa några droppar olja här och där för att underlätta gången av de rörliga delarna, men som det mesta på mekanisk väg räcker det ju att en komponent fallerar för att problem ska uppstå. Det är ju inte ett flygplan med tre back-up system så marginalen är lite sämre på ett panoramatak :)

Blickfong
2014-12-07, 13:06
Tack iaf
Ja de 34000kr känns mer o mer avlägset. Ska kolla på lite verkstäder här i malmö annars blir det superlim på eländet…
Har bilen just nu ståendes på Förenade bil för att laga motorn, kambodjan o ventilerna låter för jävligt. Går som tur är på försäkringen. Och har nyligen bytt alla bromsar med tillbehör, för ett antal 10.000 kronor. Bilen kommer vara som ny, men soltacket får nog vara…
Bilen har bara gått 7.800 mil…så det känns verkligen som ett måndags ex just idag…

/Ledsen och fattig