handdator

Visa fullständig version : F56 fick bara fyra stjärnor av Euro NCAP :(



GustavO
2014-12-04, 09:29
Man vill ju egentligen inte vara den som levererar dystra besked. :( Men tyvärr; Euro NCAP har krocktestat MINI Cooper F56 och det blev bara fyra stjärnor denna gången. Nu är ju MINI en bil man köper med mer hjärta än hjärna men visst kommer det säkert att få en och annan spekulant att tittat åt en annat håll. Synd på en så fantastisk bil.

Mer info här: http://se.euroncap.com/se/results/mini/cooper/569.aspx

rajapruk
2014-12-04, 09:56
Har läst testet men förstår inte vad det är som gör att den inte får fem stjärnor, någon som vet kriteriet för detta?
Den får lägre betyg på fotgängarskydd och förarassistanssystem. Känns spontant lite oväntat! Två områden som ju skall vara starkt förbättrade.

Hobbe
2014-12-05, 17:19
"Bara" fyra stjärnor både räcker och blir över. Det är ingen dödsfälla du kör.
Själv bryr jag mig inte mycket om tex fotgängarskydd.
Fotgängare ska hålla sig borta från min bil, och ge tusan i att stå i vägen ;)
Oavsett vad NCAP tycker så gäller det att köra med huvudet.

At the end of the day:
Frontalkrockar du med tex en lastbil så spelar det ändå ingen roll om du så hade fått sex stjärnor.

Ace
2014-12-06, 06:51
http://www.euroncap.com/results/mini/cooper/569.aspx

Nina
2014-12-06, 18:07
Nya MINI klarar sig inte lika bra som föregångarna i EuroNCAP.
» Artikel (http://www.aftonbladet.se/motorista/nyheter/article19967683.ab)

rajapruk
2014-12-06, 18:32
Är detta ett skämt!? Tredje tråden om detta idag!

Nina
2014-12-07, 05:12
Är detta ett skämt!? Tredje tråden om detta idag!
Oj, visste inte att det redan fanns trådar!

Mange249
2014-12-07, 10:57
Man skall inte glömma att kraven ständigt skärps. F56 är sannolikt säkrare än R56 oavsett situation trots sin tappade stjärna.

R56 är dock en relativt modern konstruktion och bortsett från avsaknad av Whiplashskydd ser jag den som en säker bil för sin storlek. När jag hamnar bakom en hög suv och ser dragkroken i ansiktshöjd inser jag dock att krock med den skulle innebära stängd kista. Minin är helt enkelt för liten för att vara riktigt säker då man ofta möter ett större tyngre objekt när det går fel.

Däremot är den aktiva säkerheten bra, få bilar är så lätta på gränsen i halka som Minin. Den hittar tillbaka till greppet snällt och även en 180 blir odramatisk när bilen är liten för plats finns ju nästan i den egna filen:)

Sen blir det ibland lite löjligt när det pratas om livsfara utan antisladd mm. och lite äldre vinterdäck. På 80-talet rullade många 745or med risiga däck utan problem. Man får lära sig köra helt enkelt...

MrCooper
2014-12-07, 21:58
Är detta ett skämt!? Tredje tråden om detta idag!

Nu har jag länkat dem samman!

Nina
2014-12-08, 07:08
Sen blir det ibland lite löjligt när det pratas om livsfara utan antisladd mm. och lite äldre vinterdäck. På 80-talet rullade många 745or med risiga däck utan problem. Man får lära sig köra helt enkelt...
Håller helt med, när man fick köra med sommardäck året om så gjorde jag det. Absolut inga problem, jag hade en teknik för odubbat. Och jag tycker nog att hetsen var klart lägre då, nu förlitar sig folk på antispinn och allt vad som uppfunnits sen dess och kör därefter. Är väl kanske därför som dubbfria däck finns i dag – för att få ner hetsen på vägarna (?).

Jag gillar bakhjulsdrivna fordon, körde en avrostning inför varje vinter med sladdande och handbromsvändningar. Så visste jag hur bilen skulle bete sig vid halka och jag inte skulle sitta och darra bakom ratten utan med säker känsla ta den ur sladden (och oftast var det förstås lite roligt när man fick en sladd...).
MINIn ”kan inte sladda” men den är klart den säkraste i halkan på så vis. Helt underbar om man inte vill halka runt utan ta sig fram. :)
Nu kör jag en Mazda 6 kombi med dubbfritt, inga problem med att det är halt och dubbfritt på.

Och ja, reglerna ändras med tiden, det som var 5-stjärnigt då hos EuroNCAP är nog inte 5-star i dag. Fast man blir lite ledsen när den tappar en stjärna.

Mange249
2014-12-08, 20:03
Håller med. Bakhjulsdrift eller allra helst fyrhjulsdrift är kul på vintern. Sen är 740n lite lömsk innan man känner den, den sladdar ju lättare åt ena hållet exvis:)

Körde också ett par vintrar med sommardäck innan lagen kom och det funkade bra... Sen är bra vinterdäck såklart säkrare och något man vill ha på sin bil:)