handdator

Visa fullständig version : Blöt golvmatta



ThomasW
2014-11-30, 13:38
Upptäckte för ett tag sedan att golvmattan under gummimattan på förarsidan var blöt. Torkad upp den med en handduk men när jag kollade igen häromdagen var den blöt igen. Någon som upplevt det?

rajapruk
2014-11-30, 15:35
Jag har för mig att det är ett känt modellrelaterat fel. AC-dränering som läcker.

ThomasW
2014-11-30, 16:15
Jag har för mig att det är ett känt modellrelaterat fel. AC-dränering som läcker.

Något tips på åtgärd?

Fredrik
2014-11-30, 18:17
Mysko - jag har inte haft detta problem på någon av mina MINIs, varken tidigare (R50 -02, R56 S -07) eller nuvarande (R55 S -12).
Jag kör min på Autoläge med AC påslagen jämt, vet inte om det kan ha med saken att göra (vild gissning här från den tekniske idioten som nätt och jämt får igång TiVo-boxen på kvällen) :blink:

ThomasW
2014-11-30, 19:41
Jag har också min AC alltid påslagen. Gjorde en koll på Google och det är tydligen inte helt ovanligt att AC dräneringsslangen är tät och därför läcker kondensvattnet ut på golvet istället. Får kolla upp det när jag får möjlighet.

Luc!fear
2014-12-06, 08:37
Jag har problemet nu. Upptäckte ca 5 mm vatten på förarsidan + på golvet bakom förarplatsen. Trodde det hade gått hål någonstans men insåg att det ökade trots att det inte var regn /blött ute. Vart finns slangen? Är den lätt att hitta /komma åt? Finns det någon länk med beskrivning? Jag har problemet på min countryman - 12. Tacksam för all hjälp då bilen snart gått 7000 mil & garantin gått ut...

mopack
2014-12-08, 08:35
Tjena gott folk,

FIns lite olika saker att titta på.
#1. Ta en titt så ac dräneringen inte är igensatt. Lösning : Du gör detta enklast med att ta något att peta upp i röret så att det lossnar (var dock försiktig så du/ni inte petar hål i slangen). Alternativt blås luft upp i röret.

#2. Värmeväxlaren läcker. Detta kontrollerar du med att det läcker ut glykol och inte vatten på golvet. Det kommer ibland lite ånga ur systemt istället för varm luft. Lösningen : byt värmeväxlare (sitter under radion).

#3. Har ni sollucka så kan det läcka här med. Lösning : Ta bort A-stole inner del och kontrollera så att tuben inte har släppt där.

#4. Det kan läcka från utsidan mellan Astolpen och glasrutan fram. Lösning : Kontrollera att denna packningen inte är torkad och/eller ligger fel.

#5. Kanske läcker in undertill dörren. Lösningen : Kontrollera så att gummiskyddet/listen är där och att den sitter rätt. Om inte där så finns dessa att köpa hos Mini då detta blev en lösning som monterades då senare generationer R53/R50 fick dessa.

Hoppas detta har hjälpt något,

Mvh / Alex