handdator

Visa fullständig version : Sommardäck 17' - vilket märke rekommenderar ni?



Fredrik
2014-11-16, 07:10
Jag har nu ledsnat på mina RFT- däck och siktar på byte till sommarsäsongen 15', dessutom har de på något mystiskt sätt slitits ner en del på slutet för att påskynda bytesprocessen :mrgreen:

Jag är ute efter ett högkvalitativt däck med mycket bra köregenskaper, sportigt men med lite komfort också utan att bli svajigt.
Stabilt och bra i både torrt och vått. Är inte intresserad av Toyo Proxes och liknande som är en kombo av bandäck och standarddäck om jag inte missförstått den grejen.

Har kikat lite hos däcknissarna på nätet och kommit fram till någon av följande:
- Dunlop Sport Maxx RT
- Michelin Pilot Sport PS3
- Continental Sport Contact 5
- Continental Sport Contact 3
- Pirelli P Zero Nero (körde jag med på min f.d. R56S, grymt grepp men slets ganska fort :blink: - dock mycket bra prestanda).

Är det några därute som kör på något av ovanstående hoppas jag på en liten input om hur ni tycker det är, det skulle uppskattas enormt.
Svar till "vilse i däckdjungeln" :D

Urban Mini
2014-11-16, 07:34
Kört på de flesta och jag personligen skulle avgränsa till Pirelli eller Michelin bland ovan nämnda. Hade förmodligen själv köpt Pirelli. [emoji594][emoji100]


Skickas från min iPhone via Tapatalk

joho45
2014-11-16, 11:29
Jag kör på Continental Sport Contact 5 och är riktigt nöjd. och det har blivit en hel det hjulspinn och snabba kurvor i rondeller och jag tycker att dom inte slitits så fort som jag trodde dom skulle :) håller bra! bra grepp i vått och torrt!

Fredrik
2014-11-16, 17:06
Tack för edra svar grabbar, jag tycker det är klurigt och vet att ni båda har rätt! På min första MINI (Cooper R50) körde jag på Continental Sport Contact 2 och var grymt nöjd, och på min andra MINI (R56 S ) körde jag med Pirelli P Zero Nero och var även mycket nöjd med dem så det är inte enkelt.

Oavsett vilka däck jag väljer blir det nog bra, men känner att jag vill sondera terrängen lite så man inte köper grisen i säcken och får ett däck som beter sig som Mr Marschmallow Man och man undrar om man befinner sig på böljan den blå eller i en MINI :titanic:

Har någon ytterligare input tar jag vänligen men bestämt emot det 8)

Fräsen
2014-11-17, 12:02
Hallå!

Snart är det sommar ;) Jag har slängt mina original RFT däck och ersatt dom med Toyo T1 R som jag förutom det coola mönstret är väldigt nöjd med. Bra pris/prestanda och i väta är dom grymma.

Pierre M
2014-11-18, 17:06
Jag kör på continental sport contact 5. Mina slits ganska fort i fram men det kanske beror mer på min körstil:D annars är jag nöjd med dom.

Fredrik
2014-11-19, 08:36
Tack för svaren, det är ju ett tag kvar så jag hinner klura på vad jag ska skaffa för sommarsulor. Fler inputs är fortsättningsvis också välkomna såklart 8)

Dragon
2014-11-20, 07:19
Jag kör på Toyo Proxes 4 som inte är en bandäckskombo utan deras allaround däck och är grymt nöjd med dem. Bra vattenförmåga och klistrar fint på sommaren (speciellt utomlands) och de är framförallt slitstarka som attans. Har kört mer än 7000mil på dem och nu är det dags att byta. Försökte ta livet av dem i somras på träffen men de hänger med fortfarande. Kanske något hög ljudnivå beroende på vad man jämför med men inte så det blir jobbigt. Utomlands hör man dem inte alls nästan men det beror ju på beläggningen på vägarna.


Skickat från mitt mobila kontor.

Fredrik
2014-11-22, 08:31
Tack för svar Marcus, ska klura lite till innan jag bestämmer mig 8)

Fredrik
2015-02-28, 07:39
Nu har jag (nog) kommit fram till följande trio (se nedan). Skillnaden på Contidäcken är att det ena klarar 240 km/h och det andra (W) klarar 270 km/h.
Min Clubbie S slutar accelerera vid 227 km/h så det kanske är overkill att gå för det dyrare Contidäcket, samtidigt är det skönt med marginal ;)
Input önskas då Noel inte krängt på sina Dunlop på sin kärra ännu och jag därför inte har feedback på dem från honom. Vad gör karln egentligen på dagarna :D

Har någon MINIst även input om hur Bythjul, Däckonline och Gummihuset är (dvs inte levererar gamla däck) skulle jag vara väldigt tacksam.

12759

Fredrik
2015-02-28, 07:46
lite mer info om Dunlop vs Conti:

1276012761

Somchie
2015-03-02, 11:07
Michelin Super Sport kör jag på min MINI.

Fredrik
2015-03-02, 11:36
Tack för input Daniel. Har du dem på GP'n eller på F56:an (eller på 458:an :razz: ;) )
Är de stenhårda eller funkar de till vardags utan njurbälte eller liknande?

Somchie
2015-03-02, 13:47
Tack för input Daniel. Har du dem på GP'n eller på F56:an (eller på 458:an :razz: ;) )
Är de stenhårda eller funkar de till vardags utan njurbälte eller liknande?

:)

GPn och de är inte särskilt hårda, den största skillnaden jag märker med dessa mot andra däck som "vanliga" Michelin eller Continental är att skillnaden mellan kalla och varma däck känns ganska stor.

Dunlop Sport MAXX har jag haft på två tidigare bilar, Jaguar XF och en Mercedes A 45 AMG, och jag har aldrig riktigt tyckt om dessa däck då jag alltid tyckt att de släpper ganska tidigt!

Skulle jag själv köpa däck till någon av min MINIs skulle jag nog gå på Continental eller Michelin.

MrCooper
2015-03-02, 19:21
Nu har jag (nog) kommit fram till följande trio (se nedan). Skillnaden på Contidäcken är att det ena klarar 240 km/h och det andra (W) klarar 270 km/h.
Min Clubbie S slutar accelerera vid 227 km/h så det kanske är overkill att gå för det dyrare Contidäcket, samtidigt är det skönt med marginal ;)
Input önskas då Noel inte krängt på sina Dunlop på sin kärra ännu och jag därför inte har feedback på dem från honom. Vad gör karln egentligen på dagarna :D

Har någon MINIst även input om hur Bythjul, Däckonline och Gummihuset är (dvs inte levererar gamla däck) skulle jag vara väldigt tacksam.

12759

Recension redan? Jag njuter ju av 4-hjulsdriften i vinterväglaget i Göteborg! ;)
Jag valde Dunlop lite p g a att de skall vara tysta då jag var lite trött på vägljudet ifrån mina nuvarande Pirelli.

Fredrik
2015-03-02, 20:07
:)

GPn och de är inte särskilt hårda, den största skillnaden jag märker med dessa mot andra däck som "vanliga" Michelin eller Continental är att skillnaden mellan kalla och varma däck känns ganska stor.

Dunlop Sport MAXX har jag haft på två tidigare bilar, Jaguar XF och en Mercedes A 45 AMG, och jag har aldrig riktigt tyckt om dessa däck då jag alltid tyckt att de släpper ganska tidigt!

Skulle jag själv köpa däck till någon av min MINIs skulle jag nog gå på Continental eller Michelin.

Mycket bra input Daniel, stort tack! Just nu tror jag det lutar mest mot Continental SportContact 5 men ska fundera några dagar till.


Recension redan? Jag njuter ju av 4-hjulsdriften i vinterväglaget i Göteborg! ;)
Jag valde Dunlop lite p g a att de skall vara tysta då jag var lite trött på vägljudet ifrån mina nuvarande Pirelli.

Just det, såg på märkningen att Sport Maxx endast hade en ljudsymbol. Lite intressant info om det här med ljudet på däck och kommande regler kring detta i texten till höger om rullmotståndet och decibelpresentationen.

12765

Fredrik
2015-03-15, 21:28
Jahaja, efter turen till Taxinge idag känner jag ett än större behov av nya sommarsulor då jag efter en stunds körande insåg att jag behöver spara mina dubbfria vintersulor till åtminstone en säsong till varpå farten drogs ner något :titanic:

Jag har efter stort velande, surfande, messande, telefonerande och mailande kommit fram till Conti Sport Contact 5.
Det är dock farligt att läsa på olika forum om däck då uppfattningen skiljer sig mycket. En annan fråga var hastighetsindexet - V (240 km/h) eller W (270 km/h).
Någon uppfattade W-däcket som stabilare, men min pärla toppar ju bara 228 (enligt instruktionsboken konstapeln, enligt instruktionsboken) vilket gör att W blir overkill? V räcker ju rent krasst men jag vill inte ha ett däck som upplevs för svampigt.
Även här skiljer sig uppfattningarna så jag kanske får klura på detta någon dag till (tills det inte finns några att köpa och jag får cykla istället) :blink:

Fredrik
2015-03-16, 21:11
Sommardäckshybris påtaglig idag - beställde på lunchen på jobbet. Bidde Conti Sport Contact 5 205/45-17 som ska pryda mina Infinite Stream Spoke i sommar. Efter koll med flera MINIster beslöt jag mig för att nöja mig med V i hastighetsindex (= 240 km/h) då min Clubbie ska toppa 228 (enligt instruktionsboken konstapeln) och jag inte har några trimplaner.
Leveranstiden från Bythjul var satt till ca fem dagar, hoppas de kommer inom kort och att de är hela, rena och hyfsat färska.
Snart ska här åkas :steering:

Göran Berntling
2015-03-17, 07:38
Beställde en uppsättning Hankook V12 Evo, i samma dimensioner, hos Guson igår.
Hoppas de blir bra.

Snyggt mönster i alla fall.

MrCooper
2015-03-17, 08:42
Gott!
Måste få på mina däck nu!

Urban Mini
2015-03-17, 16:06
Beställde en uppsättning Hankook V12 Evo, i samma dimensioner, hos Guson igår.
Hoppas de blir bra.

Snyggt mönster i alla fall.

De däcken kommer du bli helnöjd med. Körde dessa på min Roadster och rekommenderade precis Hagatorpet att köpa likadana. Tysta och pressar undan bra mängder vatten.

Björn P
2017-03-30, 14:06
Lyfter tråden lite. Rekommenderas fortfarande Hankook V12 Evo?

Fredrik
2017-03-31, 10:14
Det här med däck är nästan likadant som med vin - vad föredrar man och hur uppträder det :D

Tyrereviews UK brukar jag kika på för att få en uppfattning om kvalitutta, men det beror ju iofs också exakt vilken bil de använder när de testar så helt rättvisande kanske inte det är.
Hankook V12: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Hankook/Ventus-V12-evo-k110.htm
Continental Sport Contact 5: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Continental/Sport-Contact-5.htm
Pirelli P Zero Nero: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Pirelli/PZero-Nero.htm
Dunlop Sport Maxx RT: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Dunlop/SportMaxx-RT.htm
Michelin Pilot Super Sport: http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/Pilot-Super-Sport.htm

BADaniel kanske har någon input i ämnet, däcksproffs som han är.