handdator

Visa fullständig version : Vilken olja i eran R53 Cooper S?



mopack
2014-11-07, 06:13
Hejsan,

Ville höra med er angående vilken olja ni kör i era R53 Mini Cooper S? Blev lite förvånad igår när jag startade bilen och hörde en massa tickande (ventiler) och ingen varningslampa i bilen så tänkte jag att det inte var låg olja. Sökte lite på nätet och det visade sig att det inte finns en sådan lampa (lite dåligt), så nu får man införskaffa lite olja idag helt enkelt. Tackar så mycket för svar,

Mvh
Alex

mopack
2014-11-10, 09:14
Halloj,

Eftersom ingen svarat så misstänker jag att ingen av er använder er av olja i eran Cooper. Kanske eldrift? :)

Oavsett, om någon läser denna tråd och undrar samma sak så slutade det med Castrol 0W-30. Vad jag har förstått angående varningslampan så är det när den börjar lysa så är det försent helt enkelt. Så förlita er inte på en varningslampa, satsa på att kolla oljan regelbundet.

Mvh / Alex

Mvh / Alex

tersan
2014-11-10, 16:13
Jag har också noterat att det bara är vissa inlägg (eller det kanske är personrelaterat) som blir besvarade... :(

Men att kolla oljan regelbundet, vid varje tankning är en tumregel, trodde jag fortfarande hörde till allmän kunskap. I synnerhet om man har en överladdad bil som är mer känslig. Hoppas att din motor fortfarande är ok.

Nu vet jag ärligt talat inte om du har varningslampa för oljenivå och/eller -tryck i din bil, om det är den sistnämnda som lyser så är i regel skadan redan skedd. Men jag litar inte på en nivålampa heller.

pawel
2014-11-10, 17:42
Själv kör jag 10W-40 helsyntet. (Just nu helix Ultra). Kollar oljenivån lite då och då men R53:an har ju den sämsta oljestickan som någonsin gjorts. Har man en något färsk och genomskinlig olja så är det näst intill omöjligt att se nivån mot den grumliga plaststickan. Helt värdelös.

Pät
2014-11-10, 17:58
Denna kör jag. Möter specifikationen som står i boken och är billig. :-)
https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=566&manufacturer_id=11

stavås
2014-11-10, 18:45
Apropå olja, var brukar ni köpa oljefilter till R56 (S).

Mange249
2014-11-10, 21:23
Köper filter och olja på Mekonomen. Finns billigare ställen att köpa olja på, men har handlat där pga att det är smidigt.

Byter olja i den röda efter 700-1000mil. Den har fått 5 oljebyten på 4500mil. Måste ju ta hand om bilen:)

Med täta bytesintervall och catchtank känns det som jag gjort min del:)

mopack
2014-11-11, 08:44
Hej och tack för svar.

Tersan - visst kollar jag oljan lite då och då, men absolut inte vid varje tankning. Tycker det är dåligt att det inte finns en oljenivå lampa. När jag kollar oljan brukar jag mest tillse vilken kondition oljan är i, men får nog kolla nivån ännu mer ofta.

Pawel / Pät - Så ni kör på annan olja. Vad är era erfarnheter av det? Någon märkbar skillnad i konsistens efter ett tag? Hur ofta byter ni?

Håller med Pawel, oljestickan är helt kass.

Tack än en gång för input.

Mvh / Alex

Pät
2014-11-11, 10:04
Annan olja än vadå? :-) Visst, det står "Recommended Oil Castrol" på motorn men Castrol gör väldigt många skitoljor. Jag har inte kört någon annan olja än denna men jag har inte märkt några problem med den. Och som sagt, billig också. Möter kraven (BMW Longlife 01) och det är allt jag behöver veta. :-)

rajapruk
2014-11-11, 12:19
BMW/MINI har precis meddelat att man går över från Castrol tIll Shell som officiell motorolja.

http://www.motoringfile.com/2014/11/11/mini-replaces-castrol-with-shell-as-official-motor-oil/

Hobbe
2014-11-11, 17:17
Castrol SLX tror jag oljan heter som jag använde.
Vanlig hederlig rekommenderad motorolja.

Tyvärr snålar folk ofta när det kommer till motorolja, vilket jag tycker är konstigt då motoroljan är viktigast av allt.
Kolla oljenivån ofta och byt gärna motorolja varje säsong. Så jäkla dyrt är det inte.
Vad jag känner till så har ingen motor rasat pga frekventa oljebyten... ;)

mopack
2014-11-12, 06:53
Måns, jepp det är den oljan jag införskaffade. Byter olja en gång om året precis som du nämner, men ville mest höra om er erfarenheter ifall ni valt någon annan olja som skulle vara bättre :) Frekventa oljebyten är ingen nackdel :)

Mvh / Alex