handdator

Visa fullständig version : Originalhöjd JCW?



Nina
2014-11-06, 07:53
Hittar ingen info nånstans så jag frågar här: hur hög är en JCW original? Jag tänkte höja chassit och ha den sänkt max 10 mm. Jag har som sagt vibrationer vid ungefär 1700 varv, de försvinner vid högre/lägre varv. Nån som har en siffra på korrekt höjd/markfrigång att ge?

Tacksam för svar. :)

Nina
2014-11-06, 17:43
Ingen?

David
2014-11-06, 21:46
Ingen aning vad original höjden är. Men KW är väl ställbar 30-55mm så skulle säga 30mm högre än den högsta inställningen du kan göra.
Vibrationerna kan du fixa genom att byta till ställbara topplagringar istället för original.

Nina
2014-11-07, 05:19
Men KW är väl ställbar 30-55mm så skulle säga 30mm högre än den högsta inställningen du kan göra.
Du menar max 25 mm sänkning? Om max 55 mm är den lägsta nivåhöjd man kan göra och man tar max 30 mm så har man sänkt chassit 25 mm menar du?

MrCooper
2014-11-07, 07:13
Nja, han menar nog att om ställer din sänkningssats i högsta läget så har du sänkt bilen 30mm jämfört med original.

Jag har en Clubman works men vet inte hur du skulle vilja mäta?

Nina
2014-11-07, 08:11
Jag har en Clubman works men vet inte hur du skulle vilja mäta?
Mäta från marken till sparklådorna både fram och bak. Alltså bakom framhjulen och framför bakhjulen. Eller precis i mitten av hjulhuset och ner till marken. Eller ner till navet. :)

David
2014-11-07, 10:16
Du menar max 25 mm sänkning? Om max 55 mm är den lägsta nivåhöjd man kan göra och man tar max 30 mm så har man sänkt chassit 25 mm menar du?

Jag menar som MrCooper säger att du om du ställer i högsta läget så är bilen fortfarande sänkt 30mm jämfört med original ( http://www.kwsuspensions.com/kw-coilover-variant-1-inox-40.html?typ=25679 ).

Se över hjulvinklarna så kan du ev. bli av med vibrationerna annars är topplagringar med möjlighet att ställa camber en lösning.

Mange249
2014-11-07, 10:26
Vibrationer vid sänkning beror ofta på fel vinklar på drivaxlarna. Är bättre topplagringar något du prövat på R56? Nu har jag ta i trä inte dessa vibrationer på min röda, men på den vita som var mer sänkt var det en tråkig bieffekt som hade varit kul att få bukt med:(

Fräsen
2014-11-07, 10:35
Hej!

Intressant tråd. Detta är ett vanligt fenomen på sänkta Mini R56 pga. Drivaxelvinklarna som den kunniga Mange skriver om. Dom flesta som nyttjar fjädrar åker på problemet då dom sänker rätt mycket men inte alltid och man kan känna det vid gaspådrag på höga växlar med mycket vrid.

Det som dom flesta brukar göra är att "testa sig fram" till rätt höjd när man har reglerbara dämpare och det verkar skilja på olika bilar???

Nina
2014-11-10, 09:06
Vibrationer vid sänkning beror ofta på fel vinklar på drivaxlarna. Är bättre topplagringar något du prövat på R56? Nu har jag ta i trä inte dessa vibrationer på min röda, men på den vita som var mer sänkt var det en tråkig bieffekt som hade varit kul att få bukt med:(

Tack för svar allihop!
Topplagringar, är det något som följer med i kitet när man köper det? Eller köps det separat?

Nina
2014-11-10, 09:07
Jag menar som MrCooper säger att du om du ställer i högsta läget så är bilen fortfarande sänkt 30mm jämfört med original ( http://www.kwsuspensions.com/kw-coilover-variant-1-inox-40.html?typ=25679 ).

Se över hjulvinklarna så kan du ev. bli av med vibrationerna annars är topplagringar med möjlighet att ställa camber en lösning.
Men då kanske det behöver bara höjas till toppläget, alltså 30 mm sänkning. Tack för gott svar, David. :)

MrCooper
2014-11-10, 10:10
Men då kanske det behöver bara höjas till toppläget, alltså 30 mm sänkning. Tack för gott svar, David. :)

Nu trillade polletten ner. :)