handdator

Visa fullständig version : Cooper S R56 tvekar på lågvarv



Balken
2014-10-31, 07:11
Hej

Jag har en för mig nyinköpt Cooper S (R56), problemet som jag upptäckt med bilen är att ofta vid segdragning både med full gas eller dellast så tvekar bilen eller rycker lätt. Inga felkoder finns och över 3000 rpm verkar inte problemet finnas. Problemet uppstår inte alltid utan då och då. Har även noterat att om man kör på ett sådan sätt att man backar av lätt på gasen innan växling så uppstår också ett osnyggt momenttapp, känns som om det kan ha samma rootcause.

Någon som stött på detta problem och har tips på lösning?

:confused:

Tess
2014-11-03, 14:15
Kolla vevaxelgivaren, den kan vara kass.

mopack
2014-11-10, 09:15
Halloj,
Kan också vara LMM. Kolla även luftfilteret. Lycka till,

Mvh / Alex

Balken
2014-11-10, 11:12
Tack för respons, bilen är inne på service just nu, kärvande EGR ventil var en av deras teorier. Återkommer när jag vet mera.

Mange249
2014-11-10, 12:46
N14 Cooper S har ingen LMM. Tror dock N18 har, så beror på årsmodell.

Tvekar bilen brukar det kunna vara stift, taskig soppa mm. Dålig bensin brukar ju isf lösa sig när man tankar igen.

Börja med vanlig service av bilen om det var länge sedan, så du vet att det inte är något så enkelt.

Hur långt har bilen gått och vilken årsmodell?

EGR- låter rimligt att kika på.

tersan
2014-11-10, 16:16
Kanske läge för en italian tune-up, beroende på hur du normalt använder bilen.

Balken
2014-11-12, 08:44
Nu har jag fått tillbaks bilen från service och den verkar funger korrekt igen. Det som gjordes förutom atandard att byta olja filter mm. så nollades adaptionsvärdena. Nogon som har koll på vad som adapteras i motostyr på dessa bilar 2007:a MCS?

Mange249
2014-11-12, 10:19
Jag vet inte om Mini avviker, men generellt lär sig då motorn på nytt var gränserna ligger på tändning, ladd, bränsle osv innan det knackar eller misständer. Motorn känner sig fram och hittar då optimala värden.

Har man ex vis problem med magnetventil för laddtryck kan motorn ha fel värden och man snabbar då på processen genom att börja om helt.

På Saab brukade man köra en adaptionsrunda som innebar att man skulle från ca 1000 varv köra fullgas genom hela registret på 4an eller 5an. Det brukade bli 4an, då man kommer upp i fart rätt fort:) Anledningen att man kör på hög växel är att motorn ska hinna få med sig parametrar ordentligt.

Gjorde man inte detta innan man gasade på brukade den säga ifrån och gå in i laddspärr(klippa tändningen).

En brasklapp bara. Under adaptionsfasen kör motorn på säkra värden i vis mån och små egenheter tenderar att kunna komma tillbaka efter hand. Gör de det brukar det ske inom säg 50mil Max. Hade på samma Saab som ovan ett envist fel som verkade löst ett par rundor.

Mange249
2014-11-12, 10:23
Kanske läge för en italian tune-up, beroende på hur du normalt använder bilen.


Har upplevt att mina Minis har "beckat igen" när man kört för mycket kökörning eller tant Agda och sen gått bättre efter man kört lite hårdare. Jag ogillar dock detta sett som någon slags felsökning, då man om det inte är det som är felet tenderar att förvärra saker:)

tersan
2014-11-12, 10:45
Har upplevt att mina Minis har "beckat igen" när man kört för mycket kökörning eller tant Agda och sen gått bättre efter man kört lite hårdare. Jag ogillar dock detta sett som någon slags felsökning, då man om det inte är det som är felet tenderar att förvärra saker:)Korrekt, det är ingen felsökningsmetod. Men ägnar man sig regelbundet åt eco-driving är det inte fel att blåsa ur bilen nån gång ibland.

Det är inte bara nyttigt för bilen, det är rätt kul också... ;)

Balken
2014-11-12, 11:49
Ja vi får se, jag kan lova att bilen inte ECO körs under min ägo :D, dock osäker på hur den användes innan. Jag känner lite som nämnts ovan, om bilen har adapterats till felaktiga värden så borde det ha någon anledning. Att återställa värdena borde kunna ge en tillfällig maskering av verklig orsak.

Balken
2015-02-10, 14:39
Lite uppdatering i detta ärende, efter många hittepååtgärder från verkstaden (nolla adaptions värden, ladda ny mjukvara osv.) så har de äntligen börjat felsöka bilen på riktigt, inte helt oväntat så verkar ventilerna vara helt igenkoksade.

Vad är viktigt för mig att hålla koll på vid denna reparation?

Hobbe
2015-02-11, 14:15
Det är ingen reparation egentligen.
Vad som händer är att det kommer att blästras med krossade snäckskal för att ta bort kokset.
En bildjämförelse före och efter blästring kan var bra att få se.

Be om att det görs en titthålsundersökning först för att verkligen bekräfta behovet av blästring.
En blästring får du nämligen betala själv om garantin gått ut.

Balken
2015-02-16, 11:52
Hej, utgångsläget är att försäkringen skall täcka detta. Det var Blocket försäkring på bilen, har dock inte fått besked ännu. Skall bli intressant att se vad domen blir, denna typ av försäkring brukar generellt inte vara så frikostig...

Balken
2015-03-09, 14:49
Nu var det klart, Blocketförsäkringen täckte koksningen. Det blev totalrenoverad topp, planad och med nya ventiler/styrningar/tätningar. Blev glatt överraskad måste jag säga! Så nu hoppas jag på att möta våren med frisk maskin!

Göran Berntling
2015-03-09, 19:55
Var den så trasig?
Hade kokset tryckt sönder ventiltätningarna eller vad hade hänt?

Balken
2015-03-11, 10:29
@Göran, jag har inte fått nån direkt utförlig information från verkstan men enligt dem så vad tätningar och styrningar slitna och behövde bytas, eftersom försäkringen täckte så la jag ingen mera energi på det :D.
Men jag antar att om det har vart mycket koks så över tid ger det följdproblem. Nu går den som en klocka igen så jag är nöjd!

Leo Löfving
2015-03-18, 19:08
Detta låter liknade problem som jag har, hade du problem med att motorn gick ojämnt och dog ibland när du startade den? Var de några fler symptom du hade på bilen än att den tvekade lite vid gas?

Mange249
2015-03-18, 19:49
Detta låter liknade problem som jag har, hade du problem med att motorn gick ojämnt och dog ibland när du startade den? Var de några fler symptom du hade på bilen än att den tvekade lite vid gas?
Det där låter mer som bränslepumpen...

Hobbe
2015-03-19, 12:55
R53:an kan få problem med bränslepumpen.
Livslängden är kortare än beräknat.

Jag bytte ut min efter ett par år mot en ny i förberedande syfte.

Balken
2015-03-19, 14:25
Nej jag hade inga problem med att bilen dog vid uppstart, symptomen som jag upplevde var initialt att laddtrycket reglerades ner vid acceleration framförallt i mellanregistret, detta kom lite då och då. Senare började mera spikningsregleringar kännas, då sattes också felkoder för knackreglering, dock utan att någon motorlampa tändes.