handdator

Visa fullständig version : Vilken Mini?



Anapopei
2014-10-13, 15:32
Hej,

Jag är ombedd att hjälpa till att välja ut en Mini till en kompis. Ärligt talat är jag är lite oklar över vad som meriterar mig för uppdraget men vi hade i alla fall en Cooper 2005 i familjen under några år för ett par år sedan men jag hade om sanningen ska fram inte så mycket koll på den egentligen. Det var en rolig bil i alla fall.

1. Kompisen vill ha en One eller Cooper från 2010 eller senare. Diesel eller bensin spelar ingen roll!!?? Min egen kommentar är det väl måste vara en Cooper bensin eller fungerar verkligen en diesel på en Mini. Och en One går väl också bort oavsett bränsle. Tänker jag rätt? Måste jag sätta ned foten på den punkten.

2. Finns det några ”måsten” i utrustningsväg för att bilen inte ska vara fördärvad? Finns det något som är lätt att missa?

3. När jag kollar runt på nätet hittar jag inget om kända fel som man ska hålla särskild utkik efter utan det är bara kolla det man alltid ska kolla. Är det verkligen så?

4. Vad ska man betala för en 2010 Mini Cooper som gått säg 7’ – 9’ mil. Bilpriser.se säger 85’ kr prutat och klart av bilhandlare. Å andra sidan brukar de ligga minst 10 - 15% högt. Priserna på blocket verkar å tredje sidan ofta ligga högre än bilpriser.se, även om man filar av en prutmån på 10 %.

Tack för förhand för råd, synpunkter kommentarer.

Minid
2014-10-13, 19:15
Hej! Diesel är absolut inga problem på MINI.
Jag kör en cooper D från 2012, och den rullar på utan problem. Har haft folk i bilen som trott att det är en bensinare.

Sen drar den i princip ingenting!
Vet inte vilket år din bytte från peugot till den nya BMW dieseln dock, kanske var 2010.

2. Navin är guld värd för mig, sen har Jah också wired som är en klippa när man glider runt.
Det jag saknar är HK ljudsystemet, men jag köpte en channelswap och vips så blev ljudskillnaden som natt och dag!

Urban Mini
2014-10-13, 20:41
En MINI One behöver man inte alls utesluta utan det beror ju på behovet hos köparen. Jag instämmer med MiniD att HK stereon är helt klart värt att lägga en liten slant på. Jag är helt såld på Wired paketet också som är lite mer lull lull än "bara" en NAV.

Anapopei
2014-10-13, 20:52
Tack för svar. Jag anade att mina fördomar skulle bli utmanade...
Bra med påpekande om ljudanläggning.
Någon som har synpunkt på prisbilden?