handdator

Visa fullständig version : Funderingar



Peter A
2014-10-07, 10:40
Hej

MItt namn är Peter Andersson och är helt ny på detta forum och har en del funderingar.
Håller på att sälja av lite bilar, Nissan 200 S13 såld, Peugeot 307 såld, Honda civic snart såld, har även en Volvo v70 som skall behållas.
Så från 4 bilar till 2.
Har ju fått sälja leksaken så sagt till frugan som vill ha en Mini att skall vi ha en sådan så är det en S
som skall in i familjen så man kan ha lite kul också.

Så har ingen Mini för tillfället men planen är att köpa en Mini Cooper S.

Och om jag fattat detta rätt med alla sökningar.

Modell 1 från 2001 - 2005 alla S med kompressor ?
Modell 2 från 2006 - 2010 så sitter det kompressor i 2006 och från 2007 så är det turbo stämmer det ?

Tanken att köpa bil från 2006 - 2008 beroende på priser, pengarna som kommer in skall användas taket ligger på ca 85-90 tkr.

Mina funderingar vilka nackdelar / fördelar är det med kompressor / turbo, om ni skulle köpa en idag vad skulle ni köpa turbo el kompressor.

Finns det något särskilt som man skall kontrollera vid köp av beg Mini, har hört att kamkedjespännare bör vara bytt.

Ja som sagt finns lite funderingar

Tack på förhand
Peter A

Fredrik
2014-10-07, 11:34
Hej Peter och välkommen till oss, vad kul att ni funderar på MINI.
Dina årtalsangivelser stämmer nästan för kompressor (modellkod R53) respektive turbo (R56 - notera dock att alla motorvarianter på hatch heter R56).
Cab gen 1 (R52) fanns faktiskt kvar tom 2008.
Gen 1 R53 fanns som årsmodell 2006, det var med MY 2007 som R56 (gen 2 hatch) gjorde sitt intåg.

De första årsmodellerna av R56 har haft problem med kamkedjespännare men de flesta har fått det åtgärdat.
Jag fick det på min f.d. R56 S och efter det var det no probs.

Personligen tycker jag R53 är lite charmigare och något råare, men R56 erbjuder en hel del förbättringar och är en bättre allroundbil tycker jag. R56 ligger generellt lite högre i pris än R53.
Mitt tips: åk och testa vad du själv upplever som bäst.
Tänk på att som alltid vid bilköp kolla historik, servicebok och om bilen till fullo är betald.
Vissa har haft mer problem än andra men jag hade inget krångel alls (kamkedjepaket bytt) med min tidigare R56 S 2007 (tillverkad i oktober 2006 och en av de första R56 S på svensk mark).
Jag önskar dig lycka till och hälsar er välkomna som medlemmar i NMCS när ni skaffat er första MINI.

akterspegel
2014-10-07, 14:08
Jag köpte min första "nya" koja i somras och utan att fundera egentligen så ville jag ha kompressor, det var den jag var sugen på när den släpptes och med kalluftsintag samt uppspeedad kompressor låter den otroligt charmigt eller för att citera min äldre broder som jag körde förbi i helgen nära varvstoppet på trean "den låter som en varg som fastnat i ett elstängsel"..
Jag drömmer om en ariel atom med kompressor och nu har jag iallafall ljudet rätt haha.

som du märker är jag nöjd.. :)

Peter A
2014-10-07, 17:40
Tack för svar.

Skall åka och titta på en Mini Cooper S R53 2006 i morgon.
Så får väl se hur det går :)

Med vänlig hälsning
Peter A