handdator

Visa fullständig version : Cooper S R53 vilka bromsbelägg?



pawel
2014-09-25, 00:03
Vad rekommenderas som en vettig uppdgradering? Har läst lite att Carbontech skulle va något bra till Mini men när jag kollar runt så finns det väldigt många olika serier på dessa.
Vad ska man köpa för att funka ok på gata (lite gnissel är ok), gärna med kort uppvärmningstid så de greppar redan kallt men ska funka ok på lite bankörningar. Bilen kommer gå till vardagen även vintern som sagt så det är en fördel om de inte behöver köras riktigt varma för att fungera bra.

Mange249
2014-09-25, 08:46
Körde Mintex från Britalian på min Vita(finns lite olika modeller, så skak inte förväxlas med deras mest originalbetonade).

Jag var jätte nöjd. De greppade bättre än original tyckte jag och gnisslade väldigt sällan. Original har Mini R56 en lite underlig balans med mycket broms bak, men när jag bytte belägg upplevde jag att den kändes mer som man är van vid.

Carbotech vet jag att en del klagat på lite ljud. Man får högfartsbromsa hårt då och då för att slita bort ytan som gnisslar.

På min Röda köra jag Stoptech BB fram och det är ju såklart i en annan liga.

Pät
2014-09-25, 09:17
Skulle ekonomin tillåta så skulle jag köra Ferodo DS2500 alla dagar i veckan.
Funkar lika bra kalla som varma och är snälla mot skivorna + dammar väldigt lite.
Enda nackdelen är priset och lite gnissel.

Annars är Carbotech XP8 bästa kompromissen fram om du inte vill kosta på Ferodo. Men har läst vissa som varit missnöjda med dom också dock..

Mintex verkar väl ok men dammar satan tydligen. Satsa på bromskylning fram så räcker nog detta till gott o väl. Tar du bort dimljusen så är det perfekt att ha 2" slang där. Kräver lite kapande för att slangen ska kunna nå fram till hjulhuset dock.

pawel
2014-09-25, 15:05
Hmm, tack så mycket. Ferodo verkar ju klart kosta mest men erbjuder kanske mest med. Får läsa på lite. Hittade någon serie "Ferodo Premier" för lite bättre pengar men gissar på att det är deras motsvarighet till "standard".

Hobbe
2014-09-25, 15:12
Carbotech naturligtvis.
PEAN (Stacke) har för din bil.

Mycket gnissel när beläggen är kalla, men mycket bra för bruk på banan.
Jag körde med Carbotech under ca fem år på banan med min MINI utan problem, och med bra bromsprestanda hela tiden.
Beläggen höll ca tre säsonger. Bromsdamm (rött damm), men lätt att tvätta bort.

Mintex gillar jag inte alls.
Först provade jag Mintex (MINI Challenge), men det var så mycket järn i dessa att bromsdammet rostade fast i fälgarna, och bromskivorna åts upp i rasande fart.
Fast prestandemässigt riktigt bra. Jag lovar att jag har rekordet för kortaste bromssträcka efter start/mål på Gotlandring :)
Sedan provade jag "vänliga" Mintex, mer anpassade för gat/banbruk, viilket innebar att dessa höll en banträff innan det blev smulor kvar av beläggen. A waste of money.

mopack
2014-09-26, 08:17
Jag har fått tippset från SNeed Racing att satsa på orginal skivor och Carbotech belägg. Så personligt hade jag nog hoppat på Hobbes spår.

Mvh / Alex

pawel
2014-09-27, 18:43
Vilka Carbotech är det i fråga i så fall? Hittar 8 olika compounds till R53 fram.

Pät
2014-09-27, 19:12
Vissa säger XP10 fram och XP8 bak, men XP10orna blir nog inte så bra på gata. XP8 fram är en perfekt kompromiss. Funkar perfekt värmemässigt bara du fixar lite kylning fram också. Kanske går utan också, men det blir ju bättre med kylning helt enkelt.

pawel
2014-09-27, 20:36
Vill inte klaga på uppbyggnaden av forumet men var i helsike finns det en medlemslista eller möjlighet att söka upp en medlem om man vet hans namn?

Pät
2014-09-27, 21:47
Nätverk > Medlemslista.

Simple as that. ;)

pawel
2014-09-30, 19:14
Haha, jag kunde inte låta bli :D

12509

Hobbe
2014-10-02, 13:23
pawel,

Ett klassiskt R50-53 skämt :)

mopack
2014-10-06, 07:42
Hobbe - Rekomenderar du standard Mini skivor eller rekomenderar du att man byter till en annan skiva? Verkar råda delade meningar om man ska köra Carbotech belägg och standrad skivor eller man ska köra Carbotech belägg och XXXXX Skivor? Tackar för svar,

Mvh / Alex

Pät
2014-10-06, 17:10
Huvudsaken är att du inte kör hålborrade iaf. ;-) Jag har kört bana en del (dock ej med MINI) och på den bilen funkade Biltema-skivor perfekt tillomed. Bara vassare belägg som behövdes. Så Jag tror i princip vilka solida skivor som helst funkar bra för den genomsnittlige banåkaren.

bknu
2014-10-08, 23:48
Jag har mest goda erfarenheter av XP8. De nyper fint och fadar inte i första laget. Jag har kört med dem på originalskivor året runt utan några större problem med gnissel. Det kommer och går.

Det enda negativa är inbäddningsproceduren. Jag upplevde mina omgångar känsligare än andra fabrikat.
Till nästa byte skulle jag vilja få tag på PFC-belägg. Är det ngåon som provat på MINI?

Hobbe
2014-10-22, 14:42
Mopack,

Ursäkta sent svar. Jag körde med standard bromsskivor som var slitsade (inte hålborrade).
Aldrig några problem med slagna skivor eller annat.