handdator

Visa fullständig version : Sänkt gen3



rajapruk
2014-09-12, 08:23
Bild från HR. Rätt snyggt!
http://www.h-r.com/images/news/80a.jpg

rajapruk
2014-09-12, 10:53
En fråga om sänkfjädrar. Om man vill sänka bilen litegran, typ 2 cm. Är sänkfjädrar från tex Eibach skadligt för bilen på något sätt? Typ att stötdämpare eller drivknutar tar skada?
Jag har valt sportchassi på min kommande F55, men vill kanske sänka den lite för att det är snyggare.

Ace
2015-02-13, 18:25
Monterar man sänkfjädrar jobbar originaldämparen närmare bottenläget hela tiden. Det kan väl på sikt göra att den fortare slits ut. Finns stötdämpare att köpa som är anpassade för sänkfjädrar. Men då snackar vi 10000kr för tre cm sänkning istället för 2500kr.

Fredrik
2015-02-13, 20:38
Tror att vår vise man från Visingsö Dvorak hade rätt bra kunskap om det där. Minns inte exakt men som Ace säger kan det kanske inte vara bra att bara slänga på sänkfjädrar. Kolla i sökfunktionen Magnus för jag tror att frågan diskuterats flitigt där.

ola
2015-02-13, 22:21
jag åkte flera år med eibach sänkfjädrar på min jcw clubman , inga problem.
men bytte sen till KW Coilovers sista halvåret - vilken skillnad , både komfort och väghållningsmässigt , natt och dag ! Så slutsatsen , sänkfjädrar är snyggt och skadar inte normalt , sen finns säkert teorier som Ace säger.. men vill man ha prestanda så köp coilovers! klart värt den extra pengen.

rajapruk
2015-02-14, 08:47
Kul att tråden tog fart. Tack för all input.
Jag kommer inte göra någon sänkning för tillfället. Bilen ligger för bra på vägen för att jag ska våga pilla på det!

Mange249
2015-02-20, 10:39
Sänkfjädrar är som sagt inte bra för dämparen eller drivknutar i teorin. Detta för att drivaxlarna inte längre ligger horisontellt och detta dels belastar knutarna fel och dessutom kan ge upphov till vibrationer.

När vi pratar om dämparen är det att även denna jobbar utanför sitt tänkta område större del av tiden.

Inget av detta brukar i praktiken göra skillnad om man inte överdriver. Man kanske får leva med lite vibrationer eller att bilen är stötig, men det är inte direkt att delar börjar lossna från bilen och ramla av:)

Jag har åkt sänkta bilar de senaste 10åren utan att byta en enda del i chassit pga slitage...

Att köpa riktiga grejer som flera är inne på är en helt annan sak. Mina Öhlinare är vida överlägsna de sänkfjädrar jag hade på den vita Minin. De är bättre på allt...

Sänkfjädrarna funkade dock bra och hade inte bytt för egna pengar:)

Fräsen
2015-02-20, 12:36
Hello!

Bra förklaring. Men slitage på drivknutar och ev. vibrationer gäller ju även för dom finast coilovers. Minin är lite känslig för att komma under en viss gräns som det verkar. (Vilket flera bilmodeller är) .

Frågan är ju hur R56 GP hanterar det då den går att sänka rejält från fabrik och dom då bör ha råkat ut för detta fenomen när man har den som lägst?