handdator

Visa fullständig version : vad för spridare till smidd motor?



oscarthysell
2014-09-07, 16:56
tjena, har en cooper s r53, motorn är inne på renovering och ska i med smidda grejjer, bilens effekt ligger på 235 hk, men kommer öka till 260-300 hk.
den ska mappas om, och undrar vilka spridare som skulle passa till detta, sitter 440cc på nu, men i och med att kolven spikade för den fick för lite bränsle vill jag hällst ha upp mot 600cc, någon som är kunnig?
tack på förhand :D

Hobbe
2014-09-08, 20:08
Det sitter redan smidda grejor från Mahle original från fabrik i motorn (Tritec) i R53 S.
Är du inte nöjd med dessa så har bla Mahle Motorsport utvecklat lite vässade grejor också.

440 cc räcker vad jag har fått information om till vad du önskar och mer.
450 cc har någon använt utan mätbar förbättring.
Större än 450 cc har jag svårt att minnas att någon använt.
600 cc?? Är det inte lika bra att du bara häller bensinen genom motorn? ;)
Tyvärr är bränslepumpen en svag länk så fundera på att uppgradera denna.

Ca 265 hk har plockats ur Tritec-motorn av oss här utan turbokonvertering, men det krävdes en hel del hårdvara, bla en specialgjord topp, kolvar, intercooler, pulley, mappning utan marginaler m.m., grenrör utan kat, och nytt catback-system.
Tyvärr blev bilen okörbar med denna effekt och åt drivaxlar till frukost.
Ägaren återställde bilen och sålde den (Paul - engelsmannen).
Det finns ytterligare en R53:a med ca 265 hk i dag, men det har kostat ägaren ett par motorer att nå dit.

Ska du nå 300 hk så finns det bara en väg - turbokonvertering.
Fast att ettans cylinder ger upp tidigt efter detta pga värmeutvecklingen finns det mycket bevis på.
Det kan vara läge att handla ett par extramotorer om du nu siktar mot 300 hk.
Själv fick jag frågan från gänget som byggde MINI Challenge-bilarna (f.d. John Cooper Motorsport) om jag var redo att turbokonvertera mitt gamla vrålåk. "Vad kostar det?" frågade jag. "En motor per säsong..." blev svaret ;)

BMW plockade ur 218 hk som max ur Tritec-motorn (GP:n).
Redan då var motorn riktigt hårt trimmad.
BMW lämnade inte kvar mycket mer att göra, men till en rimlig kostnad, och med bibehållen driftsäkerhet så finns det ett litet utrymme kvar (230-240 hk), men efter detta så återstår inga marginaler utan det är bara en tidsfråga.

Off-topic nostalgi:

Gamle F1-föraren Montoya fick en vråltrimmad MINI R53 av BMW (byggd av John Cooper Motorsport) på 250 hk när han körde för det BMW-sponsrade F1-stallet vid tidpunkten (Williams vill jag minnas).
Jag frågade gubbarna som byggde bilen varför 250 hk blev max?
250 hk var redan "beyond max" blev svaret pga stora värmeutvecklingsproblem.


Lycka till!

Urban Mini
2014-09-08, 20:51
Det sitter redan smidda grejor från Mahle original från fabrik i motorn (Tritec) i R53 S.
Är du inte nöjd med dessa så har bla Mahle Motorsport utvecklat lite vässade grejor också.

440 cc räcker vad jag har fått information om till vad du önskar och mer.
450 cc har någon använt utan mätbar förbättring.
Större än 450 cc har jag svårt att minnas att någon använt.
Tyvärr är bränslepumpen en svag länk så fundera på att uppgradera denna.

Ca 265 hk har plockats ur Tritec-motorn av oss här utan turbokonvertering, men det krävdes en hel del hårdvara, bla en specialgjord topp, kolvar, intercooler, pulley, mappning utan marginaler m.m., grenrör utan kat, och nytt catback-system.
Tyvärr blev bilen okörbar med denna effekt och åt drivaxlar till frukost.
Ägaren återställde bilen och sålde den (Paul - engelsmannen).
Det finns ytterligare en R53:a med ca 265 hk i dag, men det har kostat ägaren ett par motorer att nå dit.

Ska du nå 300 hk så finns det bara en väg - turbokonvertering.
Fast att ettans cylinder ger upp tidigt efter detta pga värmeutvecklingen finns det mycket bevis på.
Det kan vara läge att handla ett par extramotorer om du nu siktar mot 300 hk.
Själv fick jag frågan från gänget som byggde MINI Challenge-bilarna (f.d. John Cooper Motorsport) om jag var redo att turbokonvertera mitt gamla vrålåk. "Vad kostar det?" frågade jag. "En motor per säsong..." blev svaret ;)

BMW plockade ur 218 hk som max ur Tritec-motorn (GP:n).
Redan då var motorn riktigt hårt trimmad.
BMW lämnade inte kvar mycket mer att göra, men till en rimlig kostnad, och med bibehållen driftsäkerhet så finns det ett litet utrymme kvar (230-240 hk), men efter detta så återstår inga marginaler utan det är bara en tidsfråga.

Lycka till!

Sådan kunskap att man blir rörd :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

oscarthysell
2014-09-10, 10:04
mycket bra svar, tack! så kanske bäst o låta den ligga på ca 230 hk så att hela bilen håller, utan att drivaxlar osv ska gå!
de som är gjort på bilen är
större intercooler
mappad
MSD tändmodul
teflon coated compressor blad
17" alta pulley
öppet filter
jcw avgassystem
..
men du verkar ha sten koll på detta, hur hade du gjort för att få ut det bästa va bilen, om den ska hålla med den kraften ?
när jag körde den med 235 hk va sjukt kul och snabbt så mer behövs egentligen inte!
men berätta gärna hur du hade gjort :D
tack på förhand :)

Hobbe
2014-09-10, 17:32
Varför göra mer än vad du har gjort? :)


Jag hade bytt från din 17% till en 15% pulley. 15% är optimalt för din Eaton M45 kompressor, och satt också i MINI Challenge-bilarna.
Grenrör med 200 cells metallisk kat (100 cells fungerar också, men kan ge avgasvärdesproblem vid besiktning). Original keramisk kat är en flaskhals.
MSD ger ingen effektökning, men skadar heller inte.
Öppet luftfilter ger knappt någon effektökning, men ljudet bli trevligare.
Var noga med att inte mappa för snålt (ger spikningar).
440 cc spridare duger gott.
Porta insugs/avgaskanalerna.
Montera en vässad kamaxel från Schrick.
Gör ett kompressionstest på motorn. Då får du svart på vitt om allt är bra.
Byt ut din luftkylda intercooler mot en vattenkyld. Du kan gasa mer och längre.
Montera en ny vattenkylare (gamla kylare fungerar sämre).
Montera en oljekylare tex Setrab (sänker oljetempen ca 5 grader under bankörning).
Montera en sprillans ny bränslepump.
Nya tändstift.
Kör alltid med säsongsfärsk motorolja (vanliga hederliga Longlife fungerar utmärkt).
Kolla skicket på alla remmar etc i motorn. Slits snabbt. Generatorremmen inte minst. Katastrof om dessa går sönder (trasslar in sig med andra remmar).
Kolla också skicket på motorkuddarna. Kan gå sönder. Svart vätska = sprucken motorkudde.
Allt detta ger säkert inte mer än vad du har i dag (ca 230-240 hk), men ge denna effekt under en längre tid/bredare varvregister, grejorna kommer också att hålla länge, och tåla en hel del "inspirerad" bilkörning.

Ut och njut :D

PS
Svenska GKN säljer starkare drivaxlar til din MINI.

Hagatorpet
2014-09-10, 20:23
Varför göra mer än vad du har gjort? :)


Jag hade bytt från din 17% till en 15% pulley. 15% är optimalt för din Eaton M45 kompressor, och satt också i MINI Challenge-bilarna.
Grenrör med 200 cells metallisk kat (100 cells fungerar också, men kan ge avgasvärdesproblem vid besiktning). Original keramisk kat är en flaskhals.
MSD ger ingen effektökning, men skadar heller inte.
Öppet luftfilter ger knappt någon effektökning, men ljudet bli trevligare.
Var noga med att inte mappa för snålt (ger spikningar).
440 cc spridare duger gott.
Porta insugs/avgaskanalerna.
Montera en vässad kamaxel från Schrick.
Gör ett kompressionstest på motorn. Då får du svart på vitt om allt är bra.
Byt ut din luftkylda intercooler mot en vattenkyld. Du kan gasa mer och längre.
Montera en ny vattenkylare (gamla kylare fungerar sämre).
Montera en oljekylare tex Setrab (sänker oljetempen ca 5 grader under bankörning).
Montera en sprillans ny bränslepump.
Nya tändstift.
Kör alltid med säsongsfärsk motorolja (vanliga hederliga Longlife fungerar utmärkt).
Kolla skicket på alla remmar etc i motorn. Slits snabbt. Generatorremmen inte minst. Katastrof om dessa går sönder (trasslar in sig med andra remmar).
Kolla också skicket på motorkuddarna. Kan gå sönder. Svart vätska = sprucken motorkudde.
Allt detta ger säkert inte mer än vad du har i dag (ca 230-240 hk), men ge denna effekt under en längre tid/bredare varvregister, grejorna kommer också att hålla länge, och tåla en hel del "inspirerad" bilkörning.

Ut och njut :D

PS
Svenska GKN säljer starkare drivaxlar til din MINI.
Bara att hålla med Urban... :)
Gott att vi har några stofiler kvar i klubben, deras kunskaper är ovärderliga... :)

oscarthysell
2014-09-11, 10:37
okej tack, de blir nya kolvar och vevstakar iaf..
i och med att den gamla spikade, men smidda grejjer skadar ju inte! men då gör jag en bra mappning på det sen, lägger den på 230 hk,och inte för snålt med bränsle, 440cc borde räcka!
Sen får de andra godiset komma efter hand! :D
Tack :D

Ace
2014-09-12, 11:01
Nu har jag lärt mig en massa om min gamla pärla. Tack Hobbe.

BADaniel
2014-09-12, 19:05
Hobbe ska man lyssna på! Det han inte provat kan man (nästan) strunta i...
Utan kamaxlar och portad topp kommer du inte upp i 235 hk. Spelar ingen roll vilken pulley du sätter på kompressorn om inte avgassidan i toppen öppnas upp rejält. Man byter till 2,7 mm(minst) större ventiler för att få bättre flås. Det här har till och med BMW kommit underfund med eftersom en works topp är putsad på avgassidan som ända skillnad mot en vanlig.
Jag har gjort lite på min bil och andvänder 550 spridare och dom skulle jag maxa med större ventiler...(mer luft Ut=mer luft in)

Jag skulle satsa på en ny kompressor, finns en holländare som säljer fabriksnya på tex minitorque. Större spridare, kamaxlar om du inte redan har det? (catcam har en tuff, 1320 mini säljer.) Räcker pengarna till så är en topp med större ventiler och porting riktigt kul...
Viktigast på Minin är nog sprutet, original funkar men kräver någon som verkligen kan. Tex RMW från Amerika.
Jag kör med full access och med facit i hand skulle jag hellre sattsar på någon duktig mappare eller ännu hellre ett vipec plug and play.

Sen behövs allt annat som Måste nämner för att hålla ner värmen i det trånga motorrummet och behålla prestandan också efter 5 min...
Bromsar och chassi behövs också om man åker runt med mkt effekt.

Just my 2 cents...:-) ;-)

BADaniel
2014-09-12, 19:06
Kamaxel skulle det stå mitt i all gröten...
Svårt med tapatalk och små mobiltangentbord...;-)

mini-B
2014-12-25, 23:19
hänger på den här tråden. Väldigt bra läsning!

Jag tänkte byta kamaxel till newman bmwi PH2. Funkar orginal mappen på den eller krävs det en remap?

Just nu har jag 15% pulley och en airtech intercooler. Planen är ny kam axel och tändspole och kablar. Blir det förbättrad förbränning av msd spolen? Dessutom ser det lite snyggare ut med röd spole och kablar.

Och om man har bytt kamaxel går det med en ny plug and play map?
hoppas att man skulle landa på en ca 210-220 hästar. Funkar det med orginal spridare?

Eller räcker det med bara plug and play map? Hittade en från Atechmotor.com men hur bra är den och vad händer med avgasvärderna och bränsleförbrukningen. och hur kompatibel är den med 15% pulley? ska man bara på den och pulley och skippa kamaxeln?

Tack i förhand!

Hobbe
2015-01-08, 12:52
Med dina modifikationer så skull jag ta bilen till någon som kan mappa den individuellt.
Det finns oftast ingen rakt över disk mjukvara anpassad att köpa.

Din original mappning kommer att anpassa sig något, men det vore ju synd att inte få full valuta.
Någon med en "rullande landsväg" dvs dynotest.
Akta dig för "spikningar" bara. Vissa går får långt med deras mappning.