handdator

Visa fullständig version : Cooper S R53 P0340 och P0341 felkoder. Ibland en CEL ibland inte.



pawel
2014-09-03, 20:24
Har märkt att "Antisladd"-lampan tänds ibland på min Cooper. I början trodde jag att det är väl skit i en ABS-ring eller glapp i en av givarna som måste åtgärdas. Det visade sig dock när jag läste av felkoderna att det den klagar på är kamaxel-positionssensorn.

Efter en snabb googling på felkoderna fick jag förstått att detta inte alls är ovanligt och inte alls alltid själva sensorn (jag har beställt en men inte fått/bytt den ännu).

När den tänds så märker jag det redan innan motorn startat. Den hostar till, startar lite osäkert och tar lite längre tid på sig att hoppa igång. Det går att köra och fungerar förhållandevis bra men man märker att motorn velar, kanske t.o.m. feltänder lite speciellt under 2-3' varv.
De gångerna motorn startar direkt tänds inte lampan och motorn drar på finfint genom hela registret. (Iblands tänds dock lampan efter ett tag och den går sämre igen).

Jag vet att det smarta svaret är: Bytt sensorn när du fått den och se om felet försvinner. Självklart.

Men nu är det så att jag är under tidspress då bilen ska ner till Nurburgring om två veckor (allt bokat och klart) och jag får sensorn förmodligen nästa måndag. Hjälper det inte ligger jag dåligt till alltså.

Enligt googlingen fick jag fram att folk lämnat in sina bilar hos BMW där de (alltid) diagnosticerat att sensorn ska bytas. Dock verkar det endast hjälpt vid kanske hälften av fallen men hos de andra har problemsöknigen fortsatt och till sist blivit åtgärdat via konstiga "omvägar" av BMW.

Jag har inga planer på att lämna in min bil till de utan vill veta om någon annan råkat ut för problemet (som visst är ganska standard) och har förslag på lösningar?
Om det visar sig att felkoden kvarstår fast jag bytt sensor och nollat koderna, vad är mitt nästa steg?

12461

Hobbe
2014-09-04, 11:40
Sorry. Jag har haft två R53: or under sammanlagt sju år, men aldrig fått felkoden, eller märkt av problemet.
Hoppas att det löser sig efter sensorbytet, och att du får många varv på Nordschleife.




<-------Norsdchleife

Pät
2014-09-04, 12:14
Så värst vanligt kan det ju inte vara, jag tycker jag läst om de flesta vanliga fel på R53an vid det här laget (är alltid nojjig) men har inte alls hört om detta.
Lycka till!

pawel
2014-09-04, 21:08
Hmm, på 5 starter fick jag upp problemet 2ggr idag (tot kört kanske runt 4mil). Synd att ni inte råkat ut för det och kan hjälpa mig.

Ja, kanske inte synd för er men för mig i.a.f. :D Jag avvaktar fortfarande på att BMW ska höra av sig och säga att de fått hem min sensor så ännu är jag inte klokare alls på felet.
Har dock hittat några trådar där det nämns att det inte alls är ovanligt att kedjan kan ha hoppat en tand eller så pass mycket som tre tänder var det någon som påstod.

Detta är ju klart oroväckande då jag känner till att dessa även har rätt omfattande problem med att kamkedjespännaren blir dålig. Dock är jag av den uppfattningen att om nu timingen skulle vara fel så bör ju felet komma upp varenda gång. Direkt.

Är det någon som kan peka mig mot en pdf-manuall på timingen på dessa? Eller kanske en komplett verkstadsmanual helst?

Hobbe, Nordschleife (tyvärr inte med egen bil där). Kul att så pass många verkar vara frekventa banåkare här :D

12464

Hobbe
2014-09-05, 15:12
Det finns ett gäng BMW-bilar på Nordschleife just nu varav några skåningar som du säkert känner igen.

Ring Christina Carlsén på Föreande Bil i Malmö på måndag.
Säg att det är tidspress pga Tysklandsbesöket.
Christina gillar oss som rejsar BMW och MINI, och brukar alltid göra sitt yttersta för att få hem delar från Tyskland.
(Förenade Bil är hela Sveriges "lager" för BMW- och MINI-delar).

pawel
2014-09-05, 18:26
Det finns ett gäng BMW-bilar på Nordschleife just nu varav några skåningar som du säkert känner igen.

Ring Christina Carlsén på Föreande Bil i Malmö på måndag.
Säg att det är tidspress pga Tysklandsbesöket.
Christina gillar oss som rejsar BMW och MINI, och brukar alltid göra sitt yttersta för att få hem delar från Tyskland.
(Förenade Bil är hela Sveriges "lager" för BMW- och MINI-delar).

Tack för omtanken men jag hoppas på att redan fått den på måndag. Beställde på Theanders i Lund i veckan och det skulle ta 5 dagar sa de, så måndag hoppas jag kunna prova om det hjälper eller ej.

pawel
2014-09-11, 12:04
Uppdatering:

Theanders gjorde ju bort sig helt. I Måndags hörde de inte av sig, inte i tisdags heller. Igår (onsdag) ringde jag och ifrågasatte var min sensor blev av och att det börjar bli bråttom. De hade inget svar utan skulle höra av sig igen inom en timme. OK, låt gå. 4h senare fick jag ringa igen och få samma svar. Denna gången hörde de dock av sig inom en timme.
Jag fick beskedet att dessvärre har de dåliga nyheter, ingen sensor och kan tidigast ha den vecka 41.

Jag blev inte helt imponerad om hur de skötte det hela fullt ärligt.

Idag fick jag kontakt med en Magnus på JMB Optimering (http://www.jmbo.se/) efter att jag blivit rekommenderad att kolla med denna av en bekant. Efter ett telefonsamtal verkar allt vara löst. Han hade ingen ny liggandes hemma och behövde ett par dagar på sig att få hem en men annars kunde han plocka av en på en av hans R53:or och skicka över direkt.

Det är fan serviceinriktad! Där blev jag imponerad :D
Så nu väntar jag på nytt.

Hobbe
2014-09-11, 13:17
Det är just därför jag alltid går via Christina på Förenade Bil när det är bråttom - hoppar över alla tidsödslande steg med återförsäljarna ;)
Du hittade ingen på skroten (Bildelsbasen etc)?

pawel
2014-09-11, 15:08
Det är just därför jag alltid går via Christina på Förenade Bil när det är bråttom - hoppar över alla tidsödslande steg med återförsäljarna ;)
Du hittade ingen på skroten (Bildelsbasen etc)?

Hmm, skulle lyssnat på dig direkt. Får bli det nästa gång.
Trodde såklart allt var spikat när jag blev "lovad" mina delar om 5 dagar (den 2 sept) av en auktoriserad BMW-verkstad. Speciellt när jag påpekat att det var viktigt för mig och att jag ska iväg inom två veckor. Jaja, JMB Optimering fick som sagt hjälpa mig ut denna gång så där är jag mycket tacksam :D

mopack
2014-09-18, 06:14
Pawel,
Skönt att det löste sig. Theanders har jag ingen tilltro till iheller, också råkat ut för samma typ av situationer 2 ggr där. JMB är fint, Magnus har koll och dessutom jätteschysst. Förenade Bil har jag blandade känslor för, men jag ska prova Hobbe's råd om jag hamnar i kris i framtiden :) Tur vi har dig här Hobbe, du är verkligen full av ovärderlig information till denna hemsida/klubb och vi är jättetacksamma att du delar med dig. Tack :)

Mvh / Alex

akterspegel
2014-09-23, 09:42
Kanske lite OT men jag har märkt att min antisladdlampa blinkar ibland vid aktiv körning utan att jag själv känner något släpp, jag hörde någon möjlig förklaring då andra BMW-modeller kan bete sig likartat och det beror på hastighet, g-krafter osv så går antisladdsystemet in och gör något förebyggande då det föreligger en stor risk att det kan släppa..

Känner ni igen detta?

tersan
2014-09-23, 14:38
Kanske lite OT men jag har märkt att min antisladdlampa blinkar ibland vid aktiv körning utan att jag själv känner något släpp, jag hörde någon möjlig förklaring då andra BMW-modeller kan bete sig likartat och det beror på hastighet, g-krafter osv så går antisladdsystemet in och gör något förebyggande då det föreligger en stor risk att det kan släppa..

Känner ni igen detta?Ja, lampan tänds när systemet aktiveras, och det i sin tur aktiveras när det känner av att du håller på att göra något tokigt... att du och jag inte alltid håller med systemet är en annan sak. ;)

akterspegel
2014-09-23, 14:43
Haha Tersan :)
Då är nog mig koja lite trött på mig då den behöver vara så nervös helatiden...
Finns det bättre beskrivet någonstans vad som aktiverar systemet? första gången jag reagerade på det var efter att jag såg på en film ifrån cupèn när jag körde aktivt och lampan blinkade i kurvorna utan att jag mindes att det släppte något nämnvärt.

pawel
2014-09-24, 00:08
Kan rapportera att jag kom hem helskinnad från Nürburgring och bilen med. Fick bytta givaren på plats i Tyskland då det blev väldigt tight med tid men efter det och ett nollställande av felkoder har bilen inte slängt upp samma kod igen! Så det räckte med givaren för mig i.a.f.

Kan slänga upp ett litet klipp på en del av banan med. Förhållandena var tyvärr inte helt gynnsamma speciellt för mina kina-däck då det nästan alltid fanns blöta ställen på banan och dessa däck borde förbjudas.

https://www.dropbox.com/s/i4uya0oqc2wlerw/battle.m4v?dl=0

Dock fanns det riktigt mycket Minis där! Kul som fan att se. Mest BMW, Porsche som en stark tvåa Ferrari och Lambo en hel del och Mini förmodligen där runt 3:je-platsen.

Dessutom 2st McLaren P1! Det var mäktigt :D

PS. För er som kört banan innan så kolla inte tiden. Jag har knappt halva varvet där och min bästa tid slutade endast en bit under 10min. Jag skyller på allt runt om ;)

akterspegel
2014-09-24, 00:36
Det ser ut att vara riktigt skoj!!! tummenupp..