handdator

Visa fullständig version : Koksning i turbomotorn



Hobbe
2014-08-12, 12:39
Jag håller på att kolla med BMW/MINI angående möjligheten till att få göra "wallnut blasting".

1. Finns det sådan utrustning tillgänglig?
2. Om vi samlar ett gäng på ett ställe - till vilket pris?

(Gäller både BMW och MINI med dagens turbomotorer)


Återkommer när jag får svar.

Kristian
2014-08-12, 13:29
Hej Måns,
Låter perfekt. Jag är som jag skrivit i en annan tråd mycket intresserad av en "walnut-blasting" dock helst i södra Sverige.

Scitz0
2014-08-12, 13:50
Ok härligt Måns!
Vore kul om det gick att ordna till ett bra paketpris.

Mange249
2014-08-12, 14:43
Bra initiativ!

Hör av dig med info när du vet lite mer om kostnad osv. Är ev sugen jag med.

Hobbe
2014-08-12, 15:51
Häpp!

Jag fick ett telefonsamtal precis.
Återkommer med mer information efter helgen.

Kristian
2014-08-12, 16:07
Talade med Förenade Bil i Malmö, "walnut-blasting" är tydligen inget de kan göra. Ser fram emot mer information från Måns:D Kul att det finns ett aktivt MINI forum i Sverige, vi har också ett i Schweiz.:D

MrCooper
2014-08-12, 18:41
Häpp!

Jag fick ett telefonsamtal precis.
Återkommer med mer information efter helgen.

Då hoppas vi på det bästa!

Tess
2014-08-12, 18:55
Jag vill blästra!

Deeman
2014-08-13, 06:20
Tummen upp! :)

Hobbe
2014-08-14, 12:43
Eftersom jag var i Skåne dessa dagar så blev jag inbjuden till ett internt MINI/BMW-möte där frågan om "koksning" diskuterades.
Koksning är inget specifikt MINI/BMW-problem utan något som kan drabba samtliga biltillverkare med likartade motorer.
Vanligtvis är koksning ett resultat av en bilägares användande av bilen.
Små korta sträckor där motorn aldrig får varmköra och blåsas rent, samt oljebyten som sker för sällan och med dålig/felaktig motorolja.
Symptom på koksning kan vara oregelbunden gång eller plötsligt effektbortfall.
Bilens dator ska vanligtvis ge felkoder om så är fallet.

Att läsa av dessa felkoder är A och O för att kunna behandla symptomen rätt.
En oregelbunden gång behöver nämligen inte innebära att det finns ett koksningsproblem.
Felet kan vara något helt annat.

Kunder som ligger i riskzonen för koksning pga sitt körmönster kommer att kunna erbjudas hjälp av MINI/BNW.
Kostnaden kommer att variera beroende på vilken hjälp som önskas av kunden.

Förebyggande/lite koksning: En flaska med "dundermedel" som hälls i tanken.
Utvecklat och godkänt för MINI/BMW. Kostnad runt 100 kr.
,
Täthets/flödeskontroll av motorn inkl. titthållskamera i motorn.
Är det tätt och fint, och inga felkoder existerar så behövs ingen blästring.
Kostnad ca tre arbetstimmar hos din lokala MINI/BMW-verkstad.

Snäckskalsblästring. Finns och kan beställas om motorn lider av svår koksning.
Kostnad ca en hel arbetsdag hos din lokala MINI/BMW-verkstad.

Så nu vet ni först i Sverige om vad som är på gång.
Inte ens er MINI/BMW-återförsäljare vet detta ;)

Sitt still i båten bara. Koksning verkar inte vara ett stort problem, men skulle det uppstå så finns hjälp inom snar framtid.

Hobbe
2014-08-14, 13:01
Jag passade på att köpa upp hela Sveriges lager av "dundermedlet" för att testa och förebygga mitt eget vrålåk :)
Mer "dundermedel" kommer till Sverige senare.
Ni kommer att få artikelnumret av mig inom kort så att ni kan beställa själva.
Priset är ca 100 kr per flaska, och innehållet töms i tanken.
Hur ofta är upp till er, men någon gång då och då i förebyggande syfte kommer jag att köra med.

Hobbe
2014-08-14, 13:11
Förhoppningsvis kan vi sätta samman en "koksningsdag" inom kort för NMCS:are hos Förenade Bil i Malmö.
Information om koksning och kontroll av koksning. Ev. åtgärder inkluderat om så behövs.
Kompispriser.

Kristian
2014-08-14, 13:33
Tack för kanon bra info! Jag är ganska säker på att min bil lider av "koksning" eftersom den drar något ojämnt på gas och känns slöare äv vanligt. Dessutom verkar den förbruka mer olja och motoroljan ser väldigt smutsig ut trots att den nyligen bytts på service. Tanktillsatsen lär knappast hjälpa i mitt fall. Kör mönstret med många korta sträckor passar även bra in (tankar dock alltid Shell V-power men det spelar nog inte så stor roll).

Jag har ringt runt till olika BMW verkstäder i södra Sverige men få säger sig ha tillgång till en så kallad "walnut-blaster" som man uppenbarligen använder sig flitigt av i UK och USA. Bendt bil i Halmstad kan dock erbjuda behandlingen för ca. 6000kr! De påstår att det är ett mycket tidskrävande arbete att öppna upp insug osv. (Efter att ha läst på en del om hur blästringen går till känns 6000kr väldigt dyrt) Om någon av er här på miniclub känner till en bra oberoende verkstad i södra Sverige kanske man kan hyra "blastern" och få arbetet gjort där istället. Själva maskinen kostar ca. 8000kr så ifall vi är många som vill göra behandlingen lönar det sig kanske till och med att köpa en. Vore oerhört tacksam på tips på en bra mekaniker i södra Sverige.

Hobbe
2014-08-14, 13:33
...och anledningen till att det har varit svårt att få svarpå möjlighet att blästra har varit bristen på utrustning.
Nu är alltså mer utrustning och mer upplysande information på gång.

Hobbe
2014-08-14, 13:42
Kristian,
Jag tycker 6000 kr var ett bra pris. Lägre kostnad tror jag knappast du kan få.
Speciellt inte då både kunskap och utrustning saknas hos verkstäderna i dag.
Jag hade nappat på studs :)

Kristian
2014-08-14, 13:53
Tack för svar och råd Måns! Det är nästan dubbla priset mot vad BMW/MINI tar för behandlingen i UK men det är ju relativt billigt i förhållande till de kostnader som uppstår om motorn skulle gå sönder. Jag ser att du skriver om "snäck-skalsblästring" antar att denna behandling liknar den med valnötsskal? (skall man välja mellan att äta Moule marinière eller valnötter föredrar jag det första;) men vad som är bäst för min MINI vet jag inte)

Hobbe
2014-08-14, 14:03
Sverige kör med krossade snäckskal. Klarade jobbet galant.

Det kan vara värt att göra en kontroll först innan du lämnar in motorn för blästring.
Synd om det visade sig vara dåliga tändspolare, eller ventiler efter att du betalt för blästringen.

Mange249
2014-08-14, 14:39
Hur kan ett "mirakelmedel" i tanken hjälpa? Bränslet kommer ju aldrig i kontakt med ventilen där kokset finns?

Hobbe
2014-08-14, 15:19
Jag är ingen mekaniker. Du får fråga själv.
Bilar med sympton som oregelbunden gång och plötslig förlust av motoreffekt blir bättre.
Skit sätter sig överallt.
Hjälper inte detta så rekommenderas en kontroll först, och om så behövs blästring.

Hobbe
2014-08-14, 15:39
Folk drar oftast snabba och felaktiga slutsatser.
Oftast hänvisas det till något forum där någon har sagt något.

Synd att betala för en blästring, och sedan upptäcka att symptomen är kvar.
Det kan finnas många orsaker till symptomen.
Därför rekommenderades en kontroll först.

"Dundermedlet" ser jag som något förebyggande och enkelt första steg.
Har jag fortfarande problem så är nästa steg täthets/flödeskontroll med titthålskamera.
Därefter blästring om så anses behövas.
Fast om någon vill hoppa direkt från upplevt symptom till blästring så går det bra.
Synd bara om det inte är lösningen.

Ett exempel:
Kund med en MINI Diesel kommer till verkstaden, och hävdar bestämt att han har problem med koksning.
Efter kontroll visar det sig att partikelfiltret inte har bytts och är därför helt igensatt.
Förra ägaren hade bara släckt servicelampan.

Stephand
2014-08-14, 16:10
Hur kan ett "mirakelmedel" i tanken hjälpa? Bränslet kommer ju aldrig i kontakt med ventilen där kokset finns?
Koksningen består av icke fullständigt förbrännt bränsle som fälls ut och fastnar i kanaler etc, problemet finns som sagt hos flera eller rent av hos alla som nyttjar direktinsprutade motorer, bensin som diesel, VAG har länge haft problem.

Fördelarna med dessa motorer är dock fler en problemen som är relativt enkla att motverka,genom att någon gång i veckan låta bilen gå riktigt varm om man vet med sig att man kör korta sträckor. Ett annat sätt är att regelbundet göra rent med så kallat "mirakelmededel" som helt enkelt löser upp avlagringarna så dessa går med avgaserna ut.

Hobbe
2014-08-14, 16:14
Se där. Tack för svaret.

Mange249
2014-08-14, 17:33
Koksningen består av icke fullständigt förbrännt bränsle som fälls ut och fastnar i kanaler etc, problemet finns som sagt hos flera eller rent av hos alla som nyttjar direktinsprutade motorer, bensin som diesel, VAG har länge haft problem.

Fördelarna med dessa motorer är dock fler en problemen som är relativt enkla att motverka med att någon gång i veckan låta bilen gå riktigt varm om man vet med sig att man kör korta sträckor, ett annat sätt är att regelbundet göra rent med så kallat "mirakelmededel" som helt enkelt löser upp avlagringarna så dessa går med avgaserna ut.

Jo, det där brukar jag skriva också:)

Men frågan kvarstår: Hur kan medlet som blandas i bensinen lösa upp koks på insugsventilerna/insugskanalerna som inte kommer i kontakt med bränslet? Den koksen består av fastbrända oljerester från vevhusventilationen.

Stephand
2014-08-14, 19:53
Jo, det där brukar jag skriva också:)

Men frågan kvarstår: Hur kan medlet som blandas i bensinen lösa upp koks på insugsventilerna/insugskanalerna som inte kommer i kontakt med bränslet? Den koksen består av fastbrända oljerester från vevhusventilationen.

Dom problemen med koksning som jag känner till brukar vara på avgassidan, koksning på insugssidan slog aldrig min tanke, då är det ju ingen större idé att skvätta rengöring i bränslet 1-0 till dig Mange.
Enda logiska lösningen är nog catchtank som flera har skaffat.
Audi och VW vet jag har haft problem på avgassidan därför tänkte jag på dessa.

Mange249
2014-08-14, 21:25
Jag har fått förklaringen att i vanliga motorer hålls insugsventilerna rena av bensinen som passerar, men i fallet med DI där detta inte finns blir det problem.

Avgassidan är ju en annan historia och där håller jag med om att additiv kan vara en lösning.

Längre körning och oljebyten med kort intervall verkar tillsammans med catchtank vara det som hjälper på insugssdan. Jag ser det dock som svårare att påverka avgassidan med detta, utan där är det väl köra hårt för att få varma ventiler som kan hjälpa? Plus additiv och blästring då...

Koksning på avgassidan borde väl inte vara specifikt för DImotorer. Skillnaden ligger ju bara på insugssidan? Man ligger väl på samma förbränningstemperatur osv.

Fredrik
2014-08-15, 07:55
En intressant frågeställning är vilka modeller det gäller. Tidigare har det varit relaterat till S och JCW 2007- 2010 som främst diskuterats då det varit de modellerna som har direktinsprutning.
Det har också diskuterats om MY 2011 och framåt med den uppdaterade motorn N18 (S och JCW) inte kommer att drabbas i samma utsträckning. De har också direktinsprutning men någon form av förbättring ska ha gjorts om jag inte missminner mig. Har du input även i den frågan Måns?
Det kan finnas en del nytillkomna MINIster och jag tycker det vore bra om informationen om vilka motorvarianter det gäller når ut, då vet man om man kan vara i riskzonen för att behöva utföra en åtgärd på sin MINI eller ej och därför kan tänka på att hålla extra koll.

Hobbe
2014-08-15, 08:36
MINI/BMW har specifikation på vilka motortyper koksning kan förekomna.
Den informationen kommer varje återförsäljare/verkstad snart få.

rajapruk
2014-08-15, 10:24
Känns jättekonstigt om detta skulle vara någon sorts rykande ny information för BMW/MINI.

Hagatorpet
2014-08-17, 10:59
MINI/BMW har specifikation på vilka motortyper koksning kan förekomna.
Den informationen kommer varje återförsäljare/verkstad snart få.
BMW/Mini har väl aldrig haft några problem med sina bilar, varken koksning eller lackblåsor....

Kristian
2014-08-20, 13:19
Leder koksning per automatik till högre oljeförbrukning? Kan koksningen som sägs kunna bildas på insugssidan kanske bero på att exempelvis turbon läcker olja?

CRY
2014-08-21, 19:42
Hej! Igår var min JCW Clubman inne för blästring på Holmgrensbil i Jönköping. Min bil är en 2009 som endast rullat 4500 mil, och har då troligen för det mesta bara körts korta sträckor av tidigare ägaren (samma sen ny), vilket säkert har bidragit till koksningen.
Bilen går helt klart bättre än innan, mer kraft på högre varvtal, och en mer jämn effektkurva. Den var lite ryckig i gången tidigare.
När det gäller pris på denna behandling kan det vara olika beroende på vilken verkstad det gäller, då de använder olika taxor beroende på var i landet verkstaden ligger. Då jag köpte min bil av en BMW/MINI återförsäljare tidigare i våras (inte Holmgrensbil) så kommer de betala denna reparation, så jag har inte full koll på priset, men jag hörde något om 6789:-.

Nå vad tycker experterna jag skall göra för att undvika framtida problem?
Byta olja ofta - check
Köra med tung högerfot - check
Mirakelmedel i bensin - tveksamt enligt mig. Kan ha en effekt på avgassidan.
Montera en OCC - ja vad tycker ni?

Hobbe
2014-08-26, 14:58
Gasa mycket, ofta, och länge.
Kosta på dig något extra oljebyte emellanåt med korrekt motorolja.
Bara njut av bilen resterande tid av ditt ägandeskap.

Nina
2014-08-27, 08:01
Ett exempel:
Kund med en MINI Diesel kommer till verkstaden, och hävdar bestämt att han har problem med koksning.
Efter kontroll visar det sig att partikelfiltret inte har bytts och är därför helt igensatt.
Förra ägaren hade bara släckt servicelampan.Smart. Vilket leder till att folk inte törs köpa en beg MINI för ägare har släckt div lampor…