handdator

Visa fullständig version : Hjullager vänster fram kass? bråttom



akterspegel
2014-08-07, 22:23
Hej!
Kopte en cooper s -03 häromdagen (privat) och har hört lite missljud fram sedan jag hämtade den, den tidigare ägaren har nyss bytt krängningshämmare och sade att det var bromsskölden som tog emot så jag tryckte bort den litegrand och upplevde då ljudet som mildare men idag så började det låta mer man bara när det var under belastning i högerkurvor, det är ett skrapande ljud.
Nu demonterade jag hjulet då jag ska på en 70milstripp imorgonkväll och märker då att det är jätteglapp när jag lyfter upp hjulet, skivan och centrumbulten glappar kraftigt.. vad kan det vara? är novis när det gäller bilmek man jag kan bara komma på att hjullagret är helslut.

Jag hör inte några missljud under körning förutom i högersvängar då det hörs att något skrapar, (antagligen bromsskölden då skivan glappar såpass att den ter emot den) om hjullagret är slut så borde man väl höra det även när man kör rakt?

Inknackningen i centrumbulten var borta så det var lätt att lossa på den kanske är värt att nämna..

Tack på förhand!// Marcus

akterspegel
2014-08-08, 13:02
Fick idag tag på en 32-Hylsa och drog åt muttern, då försvann glappet... :)
Men det finns fortfarande lite skrapljud kvar vid tvära högersvängar.. vad kan ge med sig så att något tar emot?

Scitz0
2014-08-08, 14:29
Byta själv hjullager fram på min R56 för någon månad sedan efter lite svagt oljud.
Köpte från http://www.clausautoparts.se/ . Bra mycket billigare än bmw ville ha. Kvalitén verkar bra.

akterspegel
2014-09-10, 09:54
I förrgår mätte jag vänster framskiva med tusendelsklocka som har totalt max utslag en tiondel. enligt haynes så är maximalt tillåtet kast 5 hundringar och mätaren gick i bott ganska snart så kastet var antaligen flera tiondelar.
Igår lossade jag skivan och skrapade bort ytrosten som fanns på både skivan och bakplanet emot hjullagret och mätte direkt på bakplanet för att utesluta hjullagret och det var mer eller mindre helt jämt!
Monterade tillbaks skivan och kastet var då nere på 5hundradelar!

Summa kardemumma: Grundorsaken var lite rost mellan bakplan och bromsskiva, skivan är hyfsat ny så den som bytte skivan tog sig inte tiden att putsa ytorna innan montering.

Nu är hon vibrationsfri! :) Åter till förbättringar!

Edit: vibrationerna under inbromsning var ibland då kraftiga att hela bilen skakade..