handdator

Visa fullständig version : Äntligen miniägare!



Danne F
2014-07-29, 20:28
Jag har äntligen blivit med bil! Det blev en -08 pepper white Clubman D med svart tak. All utrustning jag ville ha och mer därtill! Har kört den i en vecka och börjar så smått bekanta mig med bilen och är på det hela taget mycket nöjd :D

Den har boost stereon med hi fi-paket och den låter oerhört bra när man spelar CD eller AUX. Radio är mest brus och det för mig till min fråga. Efter att ha kollat på några engelska forum verkar det som om att det är ett inte helt ovanligt problem. Några har nämnt en antennförstärkare som kablar ibland oxiderar vid eller rent av trillar ur. Någon annan som upplevt samma sak och fixat det? Någon som vet var antennförstärkaren sitter?

Grämer mig såklart lite över att jag inte hittade felet innan köp, men det är svårt att kolla ALLT och bilen är perfekt i övrigt så det blir till att fixa det.

Tack på förhand!

Luc!fear
2014-07-30, 08:15
Grattis & välkommen hit. Jag hade själv lite problem med radion i min -05:a med boost.
Tror att antennen är för dålig vilket visar sig i förhållande till vart man bor. Får hoppas du får rätt på det.

Danne F
2014-07-30, 13:24
Dålig antenn... Tänker du på den delen man kan skruva av? Den är ju mycket lätt att byta så det borde man ju kunna testa. Jag bor 2,5 mil söder om Göteborg och får in 1 station, ibland 2. Inne i Göteborg funkar det mesta, så det verkar ju vara att den tar det som är starkast.

Luc!fear
2014-08-02, 05:25
Ja, jag har en kort "stubby-antenna" & det funkade bättre med original som får bilen att se ut som en radiobil. Men vad gör man inte för sin bil utseende...
Har du den långa original antennen så tror jag antennkabel kan ha lossnat från radiodelen.

Danne F
2014-08-03, 17:43
Då kanske man skall gräva lite bakom radion då... Det är ju värt att testa det som är gratis först :D Jag har den långa antennen. Det skall inte uteslutas att en kortare monteras, men det är lite annat som skall göras först, stripes och lacka fälgarna mm.

Tackar för hjälpen!

Luc!fear
2014-08-04, 12:00
Tack först om det hjälper... Lycka till med ev. uppgraderingar.

Danne F
2014-08-04, 16:34
Pratade med förre ägaren idag och när jag påpekade att mottagningen var usel sade han att han visste om detta. Han lade till att antennen var en antenn från Mekonomen och att han hade glömt att säga detta...

Jag testade att skruva av antennen under tiden radion var på och den lilla mottagning som fanns försvann då helt. Han skulle köpa en ny antenn så får vi se vad det gör för skillnad
(om någon). Noterade att den som satt där nu var torr och sprucken och smulades sönder när jag skruvade på den, vet inte om det påverkar.

Känns väl i och för sig mer som om att antennförstärkaren gett sig eller att en antennkabeln lossnat någonstans. Jag uppdaterar när jag testat nya antennen!

Danne F
2014-08-07, 17:08
Monterade en sportantenn och det gjorde marginell skillnad. Blir till att kolla anslutningen i stereon och antennförstärkaren.