handdator

Visa fullständig version : Vad är rimlig medlemskostnad för en bandag?



Urban Mini
2014-07-28, 20:59
För att ta reda på lite hur det ligger till så slänger jag upp en omröstning. Priset är inklusive allt som ni behöver för att köra på bana exklusive fordon och eventuell reglementsenlig skyddsutrustning.

Vad tycker du att det är värt? Priset är per person.

Självklart vill ju alla få det så billigt som möjligt, men jag är ute efter vad ni anser är rimligt att betala ;)

Luc!fear
2014-07-29, 06:28
En tusenlapp hade jag lätt betalt & kanske 2-2500:- för en helg. Kan vara värt ännu mer men det beror på hur mycket tid det ger på banan. Blir man för många blir det även mindre tid per bil. En annan fråga är om man måste ta något certifikat & vilken extra utrustning som kommer att krävas. Körde lite på Ring Knuttorp för några år sedan & det var riktigt kul (bättre än kontant, & rattlås) var också att hustrun är sugen på att köra på bana. Sen får det inte vara för långt bort för då blir kostnaderna lätt för höga med resor, hotell m.m.
Men jag är för en NMCS-banträff.

Urban Mini
2014-07-29, 11:12
En tusenlapp hade jag lätt betalt & kanske 2-2500:- för en helg. Kan vara värt ännu mer men det beror på hur mycket tid det ger på banan. Blir man för många blir det även mindre tid per bil. En annan fråga är om man måste ta något certifikat & vilken extra utrustning som kommer att krävas. Körde lite på Ring Knuttorp för några år sedan & det var riktigt kul (bättre än kontant, & rattlås) var också att hustrun är sugen på att köra på bana. Sen får det inte vara för långt bort för då blir kostnaderna lätt för höga med resor, hotell m.m.
Men jag är för en NMCS-banträff.

Resvägar blir det ju alltid men som vanligt försöker jag lägga eventuell träff där vi har flest deltagare. Det är också väldigt beroende på pris och eventuella sponsorpengar var träffen läggs. Det avser en heldag och vad gäller tillstånd så är det samma som på Vårgårda och detta kommer vara inkluderat i priset som ni röstar på ovan.

Som ni kanske förstår så är en Sverigeträff 2015 under full planering :D

pawel
2014-07-29, 12:17
Jag skulle nog också hålla med om att runt 1000-lappen brukar kännas ok för en heldag. I visa fall något över om det ingår någon sorts utbildning, instruktörer med bromspunkter mm eller liknande. Dock inte långt över.

Hyr man halvdag så blir det kanske 60-75% av heldagssumman som känns lagom.

Kostnader för resa, hotell, slitage, bränsle mm har absolut inget med saken att göra. Självklart blir det olika för alla. För mig är det jobbigt t.ex att köra på Nurburgring rent ekonomiskt men ändå gör jag det ;)

Somchie
2014-07-29, 12:32
Jag tycker vad som är ett rimligt pris är helt upp till vad man får!

Personligen ser jag hellre ett bra och gediget program, till ett då högre pris än ett lägre pris med ett "budget"-program.

Urban Mini
2014-07-29, 13:25
Jag tycker vad som är ett rimligt pris är helt upp till vad man får!

Personligen ser jag hellre ett bra och gediget program, till ett då högre pris än ett lägre pris med ett "budget"-program.

Budget är uteslutet i detta stadiet. ;)

Urban Mini
2014-07-29, 13:38
Kan passa på att nämna för alla som använder tapatalk att det ligger en omröstning ovan som syns i en webläsare endast så rösta gärna då ni är inne på en dator :)

Luc!fear
2014-07-30, 08:31
Givetvis så varierar kostnaderna utöver bankörningen lika för alla, men för mig personligen är det av vikt att totalsumman inte blir för stor, men det är jag det...

MrCooper
2014-07-30, 09:05
Tycker att det beror lite på upplägget. Konbanekörningnen var kul men det är inte så att jag sitter och längtar till nästa konbanekörning. Om det blir körning runt en hel bana däremot så är jag sugen att testa på det då jag aldrig gjort det tidigare. Sedan är ju även tiden som man får på banan avgörande för hur mycket jag är villig att betala, men en tusenlapp känns överkomligt.
Om det blir en MINI United nästa år så kommer kostnaderna lätt att dra iväg...

Scitz0
2014-07-30, 09:52
Bankörning är bra mycket roligare än konbanekörning... med det sagt tycker jag konbanekörning är kul.
Tyvärr är hyra av bana en kostsam historia, framförallt om det ska gå rätt till med säkerhet osv.
Hobbe har rätt bra koll på dessa bitar.

Luc!fear
2014-07-30, 10:00
Är inne på samma linje som Nobel, blir det MINIunited 2015 kommer jag att välja det i första hand, men det är beroende på vart det hamnar.

rajapruk
2014-07-30, 12:00
Har det ryktats om en MINI United 2015, eller är det bara vad ni hoppas på?
Blir det United så trumfar det allt annat, ja.
Tycker också en tusenlapp är en lagom nivå.

Hagatorpet
2014-07-30, 22:54
max 1000 tycker jag...

Ace
2014-08-11, 19:31
Kolla vad BMW SC tar för sina medlemsträffar. Tror det var ungefär 650kr när jag var medlem.

Hobbe
2014-08-11, 20:57
Ett pris kan bli svårt att sätta.

Jag tar ett exempel:
En bannörd. låt oss kalla honom Ace, har en alternativt skaffar en racinglicens.
Han vill köra mycket och ofta.
En putstrasa, lås oss kalla honom Urban, vill prova på att köra något pass på bana, men planerar sedan att kolla på utställningsbilar, köpa mirakelputsmedel till bilen, och kolla priset för en foliering.
Hur mycket ska Ace vs Urban betala ?

Priset är naturligtvis också beroende på antalet deltagare. Ju fler vi är som delar kostnaden desto billigare blir det.

Jag kan tänka mig att Ace är redo att betala 1000 kr för ett par timmar på banan medan Urban känner att 300 kr för något körpass är rimligt för att prova på.

Fast sedan har vi också personer, låt oss kalla dessa för Somchies, vilka enbart är intresserade utav totalupplevelsen;
Lite bankörning, lite putsande, lite utställning, lite däcksparkande, något gott att käka, lite shopping, samt lite fotograferande.
Somchies vill inte betala för varje individuell aktivitet utan hellre något "all inklusive" i form av tex ett "VIP-kort".
Är det något snålt med aktiviteter som erbjuds så kan Somchies tänka sig att betala 1500 kr.
Är det däremot många aktiviteter som erbjuds, inkluderat att Somchies får sitta bredvid Urban under
middagen och berätta om hur fantastiska tyska (:)) bilar som MINI är, då är "the sky the limit" .
Så nära en in blanco check kan komma :D

Glömde en annan kategori. Lås oss kallas dessa för Hagatorpet.
Hagatorpet betalar vad vi säger det kostar. Inget knussel. Inget gnäll. Om barn inkluderas.
Fast strax efter kommer ett tillägg;
Bara om Hagatorpet också får bjuda hem alla nya vänner till sig där det bjuds nyskjuten älgstek och jordgubbar med glass helgen efter.

Givetvis är alla namn slumpmässigt valda.
Känner sig någon träffad så beror det naturligtvis bara på otur :)

Hagatorpet
2014-08-11, 22:14
herregud :) tror att den där Måns tänkt till lite :)

Urban Mini
2014-08-11, 22:38
Detta är så klockrent!! Tusen tack Måns, kul läsning verkligen. Nästan copy paste och spara som gäller här. :D

Luc!fear
2014-08-12, 07:15
Bra skrivet Måns, lycka till med all planering önskar jag alla som jobbar på det...

Minid
2014-08-12, 18:29
Hahahaha ;) så bra !

Somchie
2014-08-12, 18:52
Ska det nu till och med kosta pengar att sitta bredvid Urban? :(
Är det en så kallad Meet-and-Greet-biljett då? :)

Urban, du får försöka göra dig ledig och följa med mig till Goodwood Revival för att få lite idéer och tips! Britterna kan ju sina saker ;)

Synd att man bestämt att inte ha MINI United mer :'(

Urban Mini
2014-08-12, 19:02
Ska det nu till och med kosta pengar att sitta bredvid Urban? :(
Är det en så kallad Meet-and-Greet-biljett då? :)

Urban, du får försöka göra dig ledig och följa med mig till Goodwood Revival för att få lite idéer och tips! Britterna kan ju sina saker ;)

Synd att man bestämt att inte ha MINI United mer :'(

När går det av stapeln? Vi skapar ju vårt eget MU nu ;)

Somchie
2014-08-12, 19:04
När går det av stapeln? Vi skapar ju vårt eget MU nu ;)

Helgen 12-14 september, men du måste komma "Revival Style" :)

Flyg till London och tåg till Brighton, eller så tar du Tristar från Heathrow till Brighton så kan du åka med mig därifrån till Goodwood på fredagen!

Urban Mini
2014-08-12, 19:30
Kan ju krocka med Autoropa som jag är inbjuden till med den 13:e september. Har du inte köpt en Concorde som man kan låna?

Ace
2014-08-12, 22:36
Ibland får han till det den där Måns! :)

pmansson
2014-08-13, 20:42
Ibland får han till det den där Måns! :)

Ja, eller hur (R)Ace ;)