handdator

Visa fullständig version : R53 Kompressor pulley removal tool SÖKES



pawel
2014-07-24, 00:58
Hej!

Först och främst får jag presentera mig. Pawel heter jag och köpte ett par månader sedan en Cooper S R53 som jag gillar skarpt.
Hissade upp den i garaget ett par veckor sedan för något som var tänkt att ta endast ett par dagar. Plockade ner fronten, gjorde en olje-service, fixade AC'n (fick byta spolen i kompressorn som var bränd).
Har passat på att beställa en 15% pulley till kompressorn, kortare rem och ett par stift med.

Har även passat på att montera ett Bluetooth-kit innanför till stereon så man kan spela musik från iPhonen och styra allt från ratten. Kanon.

Har byggt en egen "Belt removal tool" som jag tycker nästan blev bättre än den som säljs :D och nu när jag fått av allt inser jag att jag inte alls får av kompressorhjulet så lätt som jag trodde.

Har börjat idag att svetsa ihop ett verktyg till detta med men jag kommer endast kunna ta tag i kompressorhjulet längst bak och inte alla splaynsen. Vet inte om det kommer hålla för det.

Någon som skulle kunna låna ut/hyra ut sin avdragare? Hade verkligen uppskattats.

12363
12365

12364

joho45
2014-07-24, 17:45
är det detta du söker?

http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=CravenSpeedQuickPuller&cat=121

pawel
2014-07-24, 18:23
är det detta du söker?

http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=CravenSpeedQuickPuller&cat=121

Ja, exakt! Vadå, har du en sån?

joho45
2014-07-24, 19:24
Dessvärre inte, såg nu att du sökte någon att låna en :)

Hoppas du får till det! lägg gärna ut lite bygg bilder! med info.

pawel
2014-07-24, 19:32
Dessvärre inte, såg nu att du sökte någon att låna en :)

Hoppas du får till det! lägg gärna ut lite bygg bilder! med info.

Ok, det var ju synd . Ja, exakt. Jag vill låna eller/hyra ett sånt verktyg. Allting är klart för att knacka loss remskivan nämligen så det känns så otroligt fel att lägga runt 1000kr på något jag behöver 20sek och sedan kan slänga. Den nya remskivan sitter ju på ett helt annat sätt sen så man behöver verkligen verktyget endast en gång per bil och sedan kan kassera det :mad:

pawel
2014-07-25, 02:15
Uppar.

Verkligen ingen som kan hjälpa mig? Ingen här på forumet som bytt utväxling på sin kompressor? (kollar man garaget.org så åker 90% mindre kompressorhjul ju ;) )

Kan väl åtminstone peka mig i rätt riktning om det kanske finns någon verkstad som kan hyra ut en eller liknande? Ja, i värsta fall köper jag en egen men jag vet inte vad jag ska med den till sen efter, som att slänga 1000spänn rakt av ju.

Urban Mini
2014-07-25, 13:39
Ha lite tålamod många är på semester och aktiviteteten i klubben är ganska låg f.n ;)


Sent from my iPad using Tapatalk

Hagatorpet
2014-07-25, 13:42
Tror Ola på Britania har en att hyra ut...

pawel
2014-07-28, 06:19
Tror Ola på Britania har en att hyra ut...

Tack ska ni ha, har själv varit på lite semester ett par dagar så testar att ta kontakt med Ola i så fall!
EDIT: Vad är Britania för något? Hittar ingen butik eller liknande, ingen britania.se eller britannia.se. Inget på google som dyker upp på britania+mini heller :)

DBerggren
2014-07-28, 22:14
britalianracing.se

Hagatorpet
2014-07-28, 22:16
britalianracing.se
Så hette det ja :-)

pawel
2014-07-29, 07:38
Haha, tack ska ni ha! Tar en titt!
EDIT: Ja men kolla här, här var ju något vettigt, tackar! :D

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2001-2006-r50-r52-r53/motor-och-drivlina/kompressorpulley-avdragare-uthyres.html

pawel
2014-07-31, 09:40
Jahapp, då fanns det ett paket idag! Inga undanflykter längre, bara att bygga klart Coopern nu då efter snabba ryck från Britalian Racing och Ola. Foto-bevis kommer ikväll :D
12377

Pät
2014-07-31, 10:18
Ja skynda dig nu! Jag behöver den efter dig. ;-)

pawel
2014-07-31, 11:27
Ja skynda dig nu! Jag behöver den efter dig. ;-)

Haha, glöm det! Nu ska jag ha den mina 14 dagar :D
Skämt åt sido, går allt som det ska skickar jag tillbaka den till de redan imorgon. Vilket remhjul ska du sätta på samt vilka övrig mods?

Pät
2014-07-31, 13:50
Jag sätter på 15% Altahjulet och Denso IK22-stift. Sedan innan har jag Orranje CAI och Milltek Catback non-resonated. I framtiden blir det väl GRS Motorsport intercooler och 380cc JCW-spridare. :-)

pawel
2014-07-31, 16:52
ÄNTLIGEN efter mycket om och men blev det bytt. Satiken vad det satt bra här, är rätt glad att jag inte fullföljde med en hemmabyggd variant. Kommer skicka tillbaka den imorgon ;)

123811238212380

Själv har jag endast satt ett öppet filter på min ännu samt börjat bygga på en egen luftbox till den.

joho45
2014-07-31, 17:13
Bra jobbat : )

Pät
2014-07-31, 18:19
Var det något speciellt att tänka på när du demonterade allt inför pulleybytet eller gick det mesta smidigt?

pawel
2014-07-31, 19:58
Var det något speciellt att tänka på när du demonterade allt inför pulleybytet eller gick det mesta smidigt?
Det gick ganska smidigt tycker jag. Det enda var väl att jag trodde det skulle gå att höja motorn lite mer men det var precis så man fick in en förlägnare över balken för att spänna fast verktyget.
Jag satte även ett spännband runt för att det inte skulle glida av remhjulet och skulle nog rekommendera det med för att det satt mycket hårdare än jag trodde det skulle göra. Så kanske skulle kunna börja blida av annars.

Ska bli fint med ett par extra 3-400hk till hjulen nu ;)

akterspegel
2014-08-28, 09:05
Jag behöver lite input från er!
Sitter och ska beställa 15% hjul från lohen och lurar på att köpa lite nya bussningar då det säkert gör gott, dom har ett kit med de bussningar som dom anser behövs bytas http://www.lohen.co.uk/shop/proddetail.php?prod=powerflexkits för 220 Pund, är det vettigt att köpa det?
Tänkte att det är lika bra att passa på när jag ändå kommer att lossa på endel prylar runt motorn..

Pät
2014-08-28, 11:29
_JAG_ tror att det är lite overkill att ha Powerflex överallt. Vissa ställen funkar det nog lika bra/bättre med original tillochmed. Själv har jag börjat med länkarmslagringar i Powerflex, men det är det enda änsålänge. Kränghämmarbussningarna köpte jag original, för det märks tydligen ingen skillnad ändå.

Som sagt, visst gör det säkert Lite skillnad, men jag tror inte det är värt att byta allt till Powerflex, utan bara på väl utvalda ställlen. Ska du ha bilen som gatbil ändå med några få trackdays per år bara så är det nog väldigt "bortkastat".

Men det är ju bara Min åsikt. :-)

akterspegel
2014-08-28, 12:40
Så motor och växellådsbussningar i powerflex är overkill då antagligen..
Nu är beställningen lagd och jag nöjde mig med ett 15% hjul och kortare rem.. :)

Ace
2014-08-29, 19:00
Kul att det löste sig till slut. Rekommenderar att byta till kallare stift.
Läste att du byggt om din stereo (originalstereo?) med ett bluetooth-kit.
Vill verkligen veta allt om det. Lätt att montera? Pris? Vart köper jag det? Har kört ett tag med FM-sändare men tycker det funkar dåligt.

Pät
2014-08-29, 19:17
Jepp, fixa Denso IK22-stift. Finns snuskigt billigt på ebay i England till exempel. Det är samma stift som sitter i JCW-modellen..

pawel
2014-08-29, 20:57
Kul att det löste sig till slut. Rekommenderar att byta till kallare stift.
Läste att du byggt om din stereo (originalstereo?) med ett bluetooth-kit.
Vill verkligen veta allt om det. Lätt att montera? Pris? Vart köper jag det? Har kört ett tag med FM-sändare men tycker det funkar dåligt.

Gissar på att Bluetooth-frågan var riktad till mig.
Jag köpte ett kit som passar rakt in på BMW's egna kabelhärva från GROM på ebay, exakt detta kittet: http://www.ebay.com/itm/121232727949?item=121232727949&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:US:3160&vxp=mtr

Det fungerar faktiskt riktigt bra. Jag använder det med min iPhone och den ansluter själv när jag hoppar in i bilen, ljudkvaliten är riktigt bra samt att all styrning fungerar både direkt från stereon och från ratten. Jag kan höja, sänka volymen. Byta låtar fram och tillbaka både i Spotify och "iPod-spelaren" och även ta emot samtal om jag vill med den medföljande micen.

Denna har jag dock kopplat bort och slängt i en låda för, ärligt talat, den var värdelös. Alla frågade direkt vad som var felet, att jag lätt avlägsen mm. Det var bara att kassera.

Det finns en nackdel till och det är att musik funkar kanon men visas i radions display som en CD-växlare med skiva och spår dvs ca:"CD 1-01", "CD 1-02" osv. Inte så snyggt men det funkar bra.

Installationen är riktigt enkel (om man gjort det en gång redan), annars lite dålda skruvar samt att man måste ansluta sin enhet inom 30sek första gången om jag mins rätt. Då går "grunkan" in i anslutnings-mode. Detta är ett problem om man vill ansluta en ny enhet och har använt de rekommenderade kablarna som ALLTID håller spänning. Dvs det räcker inte att vrida av nyckeln och på igen. Testa också allt innan du skruvar ihop det. Jag fick plocka ut stereon 3ggr då den slutat funka under tiden som jag ryckte i alla kablar när jag monterade allt igen. Sista gången höll jag den igång under monteringen och den fungerar perfekt sedan dess.

Så jag rekommenderar den starkt. Tror inte det finns någon bättre lösning om inte BMW's egna så man även får låttiteln i displayen. Är du noggrann och ser till att inget glappar under installationen så är den i efter 30min.


PS: Jag slängde in kallare stift samtidigt som jag byte kompressorhjul. Det blev NGK BCR8ES

Pät
2014-08-30, 00:12
Själv kör jag med Belkins FM-sändare från Clas Ohlson för typ 299:-. Funkar faktiskt bra, bara koppla in 3,5mm till mobilen då FM-sändaren är inkopplad i cigguttaget. Nackdelen är väl att knapparna på ratten inte funkar utan man får ju byta låt via Spotify på mobilen då.. Men det är inget problem enligt mig. ;-)

mopack
2014-09-01, 12:49
Pawel - Så blev du nöjd med 15% pulleyn? Vill höra lite vad du tyckte om bytet, dvs var det värt det, eller är du sugen på 17%-19% nu? :)

Mvh / Alex

pawel
2014-09-01, 20:34
Pawel - Så blev du nöjd med 15% pulleyn? Vill höra lite vad du tyckte om bytet, dvs var det värt det, eller är du sugen på 17%-19% nu? :)

Mvh / Alex

Absolut, jag är nöjd med 15% och jag ÄR sugen på mer effekt men inte just nu och inte med hjälp av en ännu mindre pulley. Jag ska ner till Nürburgring om två veckor så allt måste fungera helt 100% tills dess och just nu har jag problem med kamaxelpositions-givaren.

Så det sista lilla ska fixas, sen ska bilen pressas på ringen så därav vill jag inte ha en mindre pulley. Vill inte öka riskerna ännu mer helt enkelt ;) Fortsatt effektökning planerar jag med hjälp av öppnare avgas, större spridare, intercooler samt mjukvara. Men det ligger inte planerat inom den närmaste tiden.

mopack
2014-09-02, 07:21
Tjena Pawel,

Förstår dig, jag var nere på ringen för 4 veckor sedan i 4 dagar. Finns inget bättre ställe på jorden för oss ban-nördar :) Har du gjort något med chassiet? Kör du coilovers? Kommer du köra r-däck på ringen? Släpar du ner bilen eller du kör den? Har du varit där förr? Lycka till med kamaxelpositionsgivaren.
Mvh / Alex

pawel
2014-09-02, 11:17
Tjena Pawel,

Förstår dig, jag var nere på ringen för 4 veckor sedan i 4 dagar. Finns inget bättre ställe på jorden för oss ban-nördar :) Har du gjort något med chassiet? Kör du coilovers? Kommer du köra r-däck på ringen? Släpar du ner bilen eller du kör den? Har du varit där förr? Lycka till med kamaxelpositionsgivaren.
Mvh / Alex

Fan va kul, men då fick du svettas halvt ihjäl gissar jag i 30+gr-värmen? ;)

Jag har varit och kört där förr men aldrig med Minin så det ska bli kul. Jag har dock endast ägt denna ett par månader och där är inget gjort med bilen över huvudtaget bortsätt från nu pulleyn, kallare stift och ett CAI av egen design då.

Jag har inte ens kört den en enda bandag här i Sverige ännu så dessvärre känner jag inte till alls hur original-chassit och bromsarna klarar sig och inte nog med att den inte kommer rulla på några vettiga R-däck, så kommer den dessutom rulla på "Kina-däck" (pinsamt att erkänna)

Men bättre att få köra sin egna bil en att hyra en "Sport-KA" eller "Swift" på plats ju ;) Har inte hunnit med några av de "viktiga" sakerna pga att det var tänkt att min RX-8 skulle ditt (med R-däck, vettiga bromsar osv) men jag sålde den ett par månader sedan och köpte en vardagsbil istället, R53:an :D

Vad har du själv gjort med din då? Ser att vi i princip bor grannar.

akterspegel
2014-09-02, 13:56
Är det sådanahär som rekommenderas ihop med remskivebytet?
http://www.ebay.co.uk/itm/4x-DENSO-IK22-IRIDIUM-SPARK-PLUGS-MINI-R50-R53-John-Cooper-Works-03-06-09-06-/161162056213?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item258601d215

pawel
2014-09-02, 17:17
Vad gäller Denso-stiften får någon annan gärna rätta mig men jag tror att IK20 motsvarar standard värmetal, IK22 ett steg kallare och IK24 ännu kallare? Dessutom har IK22 uppåt 0.8mm elektrodavsstånd.

I vilket fall som helst så ingår IK22 i Madness'es 210hk kit så det måste ju vara ett bra alternativ ;)

Pät
2014-09-02, 20:24
Jepp. Det är precis där jag köpte mina.

mopack
2014-09-03, 06:04
Tjena Pawel,
Har skickat PM till dig angående Nurburgring och Minis :)

Mvh / Alex

akterspegel
2014-09-03, 08:15
Super!
Beställde några nu :)

akterspegel
2014-09-07, 07:17
Monterade remskivan igår och jösses vad rolig hon är nu, rent beroendeframkallande!! :)
Rekommenderas starkt till de som inte fått tummen ur än!
(har en avdragare nu som jag inte behöver längre)

pawel
2014-09-07, 19:28
Monterade remskivan igår och jösses vad rolig hon är nu, rent beroendeframkallande!! :)
Rekommenderas starkt till de som inte fått tummen ur än!
(har en avdragare nu som jag inte behöver längre)

Haha, låter som att du är sugen på att pressa ut lite till? :) Vad har du gjort nu då, 15% samt IK22 stift?

Pät
2014-09-07, 19:33
Vad ska du ha för avdragaren då? Är det en Cravenspeed-avdragare?

akterspegel
2014-09-08, 08:59
Självklart vill jag ha mer!! ;)
15% alta-hjul och alta CAI, tyvärr tillverkar dom inte locket längre så jag gjorde ett eget, IK22 stift är påväg, kör med de gamla sålänge.
Har irriterande vibrationer under inbromsning, ska kolla med indikatorklocka och försöka se om det är skiva eller hjullager som spökar.

Det som är planerat härnäst efter att vibrationerna är åtgärdade är att montera coilovers samt tona rutorna, tak och stolpar är svarta så det blir nog fint! :)

EDIT: Kan kolla märket på avdragaren sedan, köpte den för 400+frakt och detsamma låter väl rimligt?
Monerade en Alpine CDE-178BT i lördags också, blir nog högtalarbyte och antagligen slutstegsmontage snart också, man borde komma långt med bra komponenter i befintliga hål misstänker jag.