handdator

Visa fullständig version : GP1?



Somchie
2014-07-17, 17:52
Någon som vill kännas vid någon av de GP1 som finns till salu nu?

Hobbe
2014-07-17, 18:02
Min gamla är till salu nere i Skåne.

Urban Mini
2014-07-17, 19:34
SPB906 ?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hobbe
2014-07-17, 20:14
Japp.

rajapruk
2014-07-17, 20:49
Är det bra eller dåligt?!

pmansson
2014-07-17, 21:32
Någon som vill kännas vid någon av de GP1 som finns till salu nu?

Ahh - du söker en diskret bruksbil som inte ger uppmärksamhet? ;)

Hobbe
2014-07-18, 21:51
Är det bra eller dåligt?!

Bra om du är racingintresserad MINI-nörd och vill köpa det bästa möjliga.

Fredrik
2014-07-19, 18:01
På Bytbil finns inte mindre än fem GP R53 till salu. Förutom Hobbes exemplar (SPB 906) finns det ytterligare en som åtminstone jag har lite bakgrundshistorik på: BZS 788 har en gång tillhört Paul Coene som jobbade på Paint Worx i Göteborg. Tror han trimmade den något men minns ej vad han gjorde med bilen. Den är lätt att känna igen då den är nedlackerad och numret är 1839.

På TotalMINI samt MINI2.com finns det en eminent lista på vilka som äger bilarna (eller ägde då listan inte uppdaterats när ägarbyte sker).
Kika in där för att möjligen kunna få lite mer bakgrundsinfo gällande en viss GP.

Totalt tror jag det allokerades fem GP till Sverige, men ytterligare exemplar letade sig hit, ett flertal via Häggenäs Automobil som importerade minst fem st (men förmodligen några till).
En bil (0881) gick först till Danmark, men det höga priset gjorde att bilen inte fann någon ägare och MINI Sverige (har jag för mig) tog in bilen och den stod ett tag hos MINI ÅF i Helsingborg - helt ny med ca 20 mil på mätaren! Jag skrev en rad om det på TotalMINI och efter en timme hörde Alan White från England av sig. Alan hade tidigare jobbat i södra Sverige och undrade om jag kunde bistå med kontaktuppgifter till den MINI ÅF som hade bilen. Alan fick numret och tog kontakt, köpte bilen, tog den en kortis till England där den parkerades bredvid familjen Whites första GP. Strax därefter tog Alan bilen till Italien dit de flyttade för att bo några år (men både bostaden och den första GP'n fanns kvar i England - sålunda har de två GP).
Under MINI United 2009 hade de med sig båda sina GP. Jag fick som tack för hjälpen köra 0881 under GP 50 parade runt Silverstone. Copse, Bridge, Stowe, Beckett's, Priory och Club avhandlades i rask takt ackompanjerad av det härliga ljudet från den trimmade maskinen.

GP R53 är en av de mest spännande MINIsarna i mina ögon, har du möjlighet gå för en Daniel - det ångrar du inte!

Gustav_Stjernberg
2014-07-19, 22:43
Hej!

Japp det är min GP (SPB 906) som står hos Häggenäs, Måns gamla! De har även fått in två andra originalbilar senaste tiden. Min står där till salu då jag flyttat utomlands.

Lite kul info angående 0881 från Danmark, det var jag som importerade till Sverige och sålde den ny till Alan White. Jag jobbade tidigare på BMW Paulssons Bil i Helsingborg.

MVH Gustav

Fredrik
2014-07-20, 06:16
Hej!

Japp det är min GP (SPB 906) som står hos Häggenäs, Måns gamla! De har även fått in två andra originalbilar senaste tiden. Min står där till salu då jag flyttat utomlands.

Lite kul info angående 0881 från Danmark, det var jag som importerade till Sverige och sålde den ny till Alan White. Jag jobbade tidigare på BMW Paulssons Bil i Helsingborg.

MVH Gustav

Hallå Gustav, jag hade för mig att personen som sålde 0881 till Alan fanns härinne, då hade jag rätt.
Det var alltså du som importerade den till Sverige då och inte MINI Sverige som jag trott, bra med justerad info för historikens skull (om nu GP 0881 en dag åter skulle rulla på svensk mark ;) ).

vuuken
2014-07-20, 08:10
Om det är BZS 788 så står denna(eller stod för nån vecka sen) inne hos Wölkes bil! Hårt körd och enligt mekaniker förmodligen tankad med etanol och därav spruckna ventiler i motorn!
Var inne på att köpa men ångrade mig snabbt!


/Vuuken

Somchie
2014-07-20, 14:57
Ahh - du söker en diskret bruksbil som inte ger uppmärksamhet? ;)

Allting är ju relativt mot vad man kör annars :)

Somchie
2014-07-20, 15:00
Jag tittar på AHW211 och på SPB...

Många av dessa GP har haft 10 ägare vilket jag tycker är ganska många ändå med tanke på att bilarna inte är så där jättegamla.

SPB har haft 4 ägare, inkl. bilhandlare så klart.

Jag kan inte bestämma mig om jag vill ha en original GP1 eller inte, ungefär som jag inte kan bestämma mig för om jag vill ha vår GP2 original eller inte.

Ni som haft SPB-bilen, något som jag bör se upp med på den?

Gustav_Stjernberg
2014-07-20, 15:36
Hej Somchie!

Det är bara jag och Måns som ägt bilen, och allt är mycket seriöst gjort, och väldokumenterat i Måns biltråd både här och på Rejsa.nu. Alla originaldelar finns dessutom kvar, vilket jag tycker är viktigt.

Jag har arbetat med MINI i sju år och det tar emot att sälja bilen faktiskt.

Om du vill ställa frågor enskilt så finns jag på PM eller gustav.stjernberg@gmail.com

MVH Gustav

Tess
2014-07-21, 12:21
BZS 788 har jag rejsat mot. Fick även klämma lite på den och växellådan kändes trög. Kan vara åtgärdat nu. Den har dock GARANTERAT gått hårt. Men det är en vildsint bil, utan tvekan.

Somchie
2014-07-21, 13:43
Jag ska bara piggna till lite så skall jag ut och titta på bilarna :)

EDIT : WOW! Jag hade ingen aning om att bilhandlare stänger över sommaren!

pmansson
2014-07-21, 14:23
Jag tittar på AHW211 och på SPB...

Många av dessa GP har haft 10 ägare vilket jag tycker är ganska många ändå med tanke på att bilarna inte är så där jättegamla.

SPB har haft 4 ägare, inkl. bilhandlare så klart.

Jag kan inte bestämma mig om jag vill ha en original GP1 eller inte, ungefär som jag inte kan bestämma mig för om jag vill ha vår GP2 original eller inte.

Ni som haft SPB-bilen, något som jag bör se upp med på den?

Då är det väl bara att åka till Skåne och handla igen! ;)

Wild and crazy med GP1 och original med GP2.

Sen har du dock kvar att köpa en bruksbil ändå...men det skulle ju kunna bli EN ONE ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mange249
2014-07-21, 14:31
BZS 788 har jag rejsat mot. Fick även klämma lite på den och växellådan kändes trög. Kan vara åtgärdat nu. Den har dock GARANTERAT gått hårt. Men det är en vildsint bil, utan tvekan.

Hur gick rejset?:)

Tess
2014-07-21, 17:04
Det var jämnt, men jag vann. :D

Mange249
2014-07-21, 17:22
Det var jämnt, men jag vann. :D

Nice! Då vet jag att jag också bör plocka en sådan:)

Flameboy
2015-03-15, 04:39
Väcker liv i den här tråden... Flameboy aka Ante B är på väg tillbaka in i MINI-träsket. Från R50 via BMW känns GP som det naturliga steget. Haft lite kontakt med Björn P (numera R) som sa åt mig på skarpen att köpa en på stört! Har suttit och dreglat över 1839 på blocket ett tag, men så tänkte jag att jag skulle kika in på gamla forumet innan köp... och tur var väl det! Där hade jag kunnat slösa bort en helg på en Skåneresa...

Så: Jag är ute efter en GP1. Gärna svensksåld med få mil... Ska kanske lägga en köpes-annons oxå...

Mange249
2015-03-15, 08:51
Vad kul att du är tillbaka!:)

Kikat nåt på den som finns i Sthlm då? Legat ute väldigt länge, men kanske inte är så fin?

Flameboy
2015-04-16, 17:49
Väcker liv i den här tråden...

Idag kom #1041, APJ368 upp till försäljning i Stockholm. Är det nån som känner till den? Fredrik verkar ju ha järnkoll på alla GP. Var det samma bil som var till salu på Östermalm nyligen? Ska nog dit och titta på den nästa vecka...

Björn P
2015-04-17, 07:30
Jag känner inte till den. Och om jag inte minns fel hade den på Ö-malm (som verkar vara såld) svarta speglar. Jag har ju fax här på jobbet så jag PMar dig uppgifter om tidigare ägare så att du kontakta dem/förstå historiken. /"Björn R" :D

Flameboy
2015-04-17, 09:51
Tack Björn för hjälpen! Otippat att det skulle finnas en GP i Sverige som ingen känner till. :) Får åka och titta på den....

Mange 249: GPn på Östermalm såldes dan innan jag mailade...

Fredrik
2015-04-17, 12:56
Ante, har haft koll på vissa GP men inte alla. Tror dock denna snurrat omkring lite grann så var noga med kollen. Läs även allt finstilt i eventuellt köpekontrakt och kråka inte på något som känns 100.
Är den fin och allt känns bra efter testkörning, bakgrundskoll och så - go 4 it mate 8)

NorMINI
2019-08-24, 19:09
Hej allihopa!

Äfter att jag har sökt på nätet har jag funnit det här forumet, och den här diskusjonen/tråden. Jag vurderar att köpa MINI Cooper S JCW GP # 0701 som sedan våren i 2018 har varit till salu i Malmö:
https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-cooper-s-jcw-gp-701-218hk-jc-works-unik-8799-11889557

Jag har funnit lite information på nätet om bilen:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/Fordonsuppgifter.
CBP436 har haft 3 ägare sedan den blev påställt första gången i Sverige 27.10.2006. Den er inte importerad, så den måste vara en av dom upprinneliga fyra-fem GP1-bilarna såld nya i Sverige? Det står att läsa att bilen blev avställd 04.02.2011, fikk körforbud 01.06.2019 (orsak: Utebliven kontrollbesiktning). Och jag kann läsa att bilen senast besiktigast 31.05.2019.

Vad betyder det här? Har inte bilen varit på vägen sedan 2011? Den har mycket lågt miltal (31532). Âr det nogån utav er som känner den här GPen? Âr den et gottt köp, eller är det någåt fel med bilen?

Hälsningar Torbjörn