handdator

Visa fullständig version : Köpråd mm



Danne F
2014-07-15, 08:57
Hej!

Håller på att försöka hitta en fin Clubman och har fastnat för en i Skåne. Har pratat med säljaren och fått info om att kamrem inte är bytt (bilen har gått 10.200 mil) och att det när han sätter på tändninngen tänds en lampa med en filtersymbol i varvmätaren. Jag har ringt till tre olika Miniverkstäder och fått tre olika svar på mina frågor som är:

När byts kamremmen
Vad betyder filtersymbolen?

Svaren redovisas nedan.

Wölkes:
Det är ingen kamrem på denna bil. Den har kedja.
Filtersymbolen är för serviceintervallet på partikelfiltret, men det gäller bara den tyska marknaden, inget att bry sig om. Kan släckas av en verkstad om den stör.

Bili Gbg:
Kamrem byts vid 24.000 mil
Symbolen är ett självtest som bilen gör. Det skall vara så.

Bavaria Sthlm:
Kamrem byts vid 10.000-12.000 mil
Oklart vad symbolen står för. Osannolikt att det är partikelfiltret, men inte omöjligt. Troligen är det luft- eller kupéfilterbyte inom kort.

Det känns väl som att Bavaria Sthlm har bäst koll, men med tanke på spridningen på svaren vore det tryggt med er input innan jag väljer att gå vidare eller förkasta.

Tack på förhand!

Urban Mini
2014-07-15, 09:04
Hej!

Håller på att försöka hitta en fin Clubman och har fastnat för en i Skåne. Har pratat med säljaren och fått info om att kamrem inte är bytt (bilen har gått 10.200 mil) och att det när han sätter på tändninngen tänds en lampa med en filtersymbol i varvmätaren. Jag har ringt till tre olika Miniverkstäder och fått tre olika svar på mina frågor som är:

När byts kamremmen
Vad betyder filtersymbolen?

Svaren redovisas nedan.

Wölkes:
Det är ingen kamrem på denna bil. Den har kedja.
Filtersymbolen är för serviceintervallet på partikelfiltret, men det gäller bara den tyska marknaden, inget att bry sig om. Kan släckas av en verkstad om den stör.

Bili Gbg:
Kamrem byts vid 24.000 mil
Symbolen är ett självtest som bilen gör. Det skall vara så.

Bavaria Sthlm:
Kamrem byts vid 10.000-12.000 mil
Oklart vad symbolen står för. Osannolikt att det är partikelfiltret, men inte omöjligt. Troligen är det luft- eller kupéfilterbyte inom kort.

Det känns väl som att Bavaria Sthlm har bäst koll, men med tanke på spridningen på svaren vore det tryggt med er input innan jag väljer att gå vidare eller förkasta.

Tack på förhand!

Bästa du kan göra är att även länka till bilens annons så kanske det visar sig att det är en medlem som har ägt bilen innan och kan ge utförlig information.

Danne F
2014-07-15, 10:17
Vi testar

http://www.blocket.se/trelleborg/Mini_Cooper_CLUBMAN_1_6D_54755856.htm?ca=11

Clubman D från 2008. 10.200 mil.

Danne F
2014-07-15, 17:42
I denna tråd

http://www.miniclub.se/showthread.php?t=10287&highlight=kamrem

nämns ett bytesintervall på 22.000 mil. Det vore hemskt smutt om någon visste när man förväntas byta remmen, inte minst med tanke på att Bavaria ville ha 12400:- för jobbet :o

Dragon
2014-07-15, 17:57
Tror det stämmer med antalet mil för kamrem respektive kamkedja om jag inte minns helt fel? Någon annan får gärna bekräfta!

Däremot låter det som de är helt ute och snurrar när det gäller filtersymbolen. Jag har inget som indikerar varken filterbyte eller partikelfilter när jag startar Clabbe. Däremot fick jag en varning om byte av partikelfilter när Clabbe hade gått runt 10-12.000 mil och den varningen kommer hand i hand med en eventuell sänkning av motorkapaciteten som det står i displayen så det är inte bara något för den tyska marknaden.

Nu har jag fortsatt köra trots att varningen dyker upp lite då och då och ibland medför det att Clabbe bara gör runt 70km/h och ibland händer ingenting. Jag har googlat runt efter betydelsen och det ända som verkar bli påverkat (förutom att motoreffekten försvinner) är avgasreningen så jag har låtit det vara tillsvidare då jag hittade priser på nytt (renoverat) filter mellan 2.500 - 5.000kr och det känns lite mycket när allt oftast fungerar efter en omstart av bilen.

När det gäller luft och kupéfilter så har jag bytt det och det dök upp som en vanlig serviceflagga i displayen. På -08 till -10 (tror jag det är) så är inte partikelfiltret självrengörande och måste alltså bytas efter 10-15.000mil.

Lite information jag googlade fram om just partikelfiltret är att när det kom så låg priserna på ett nytt mellan 10-15.000kr vilket folk inte ville betala så därför tillkom de renoverade filtren. Sen om det stämmer vette faen men det borde väl någon MINI handlare veta förhoppningsvis.

OBS! En sak att ta med i beräkningen nu är att jag har det stora paketet med navigator och blåtand så varningar och lampor ser kanske inte likadant ut på en bil utan men vill ändå skriva en rad ifall att ;)

Lycka till med köpet!


Skickat från TV-soffan via plattan.

Danne F
2014-07-15, 18:56
Hej!

Tack för ditt svar!

Denna symbol skall alltså enligt säljaren tändas när tändningen sätts på och slockna när motorn går igång. Jag har också en gnagande känsla av att det är en varning om det som komma skall...

En snabb sökning på Ebay gav att det säljs för 120 pund plus porto. Då borde man ju kunna låta lokala mekanikern lösa saken. Även om det tar emot att köpa en bil med uppenbara brister (fast det är en annan diskussion).

Skiljer sig inte varningssymbolerna för kupéfilter, luftfilter och partikelfilter åt? Vill bestämt påminna mig om att jag har läst någonstans att man byter partikelfilter vid 18.000 mil, men såklart kan körstil påskynda det. Men, nästan en halvering av körsträckan?