handdator

Visa fullständig version : F56, ni som provade!



Somchie
2014-07-14, 12:48
Jag har ringa erfarenheter av F56, har kört en släktings Cooper S samt demobilarna Cooper S och Cooper (3-cylindriga) nu vid träffen.

Jag har alltid upplevt F56 som svajig oavsett modell, mitt intryck ändrade inte vid helgens provkörning och jag tyckte även att de såg markant svajigare/svampigare ut än R56orna som körde på konbanan.

Ni andra som provat F56 hur upplever ni bilen?

Kan inte bestämma mig vad jag skall köpa som projekt-bil.

rajapruk
2014-07-14, 15:37
Håller med, den är mjukare. Därför jag kommer välja sportfjädringen på min, den ska vara 30% hårdare.
Även den adaptiva fjädringens sportläge var för mjukt för min smak, den är 10% hårdare än orginal.

Vid sidan om banan i lördags upplevdes accelerstionen från 0 mycket snabbare på f56:orna tyckte jag, men kan ju vara önsketänkande :)

Somchie
2014-07-14, 15:49
Håller med, den är mjukare. Därför jag kommer välja sportfjädringen på min, den ska vara 30% hårdare.
Även den adaptiva fjädringens sportläge var för mjukt för min smak, den är 10% hårdare än orginal.

Vid sidan om banan i lördags upplevdes accelerstionen från 0 mycket snabbare på f56:orna tyckte jag, men kan ju vara önsketänkande :)

Åhå... Jag trodde den adaptiva fjädringen i sport-läget skulle vara lika hård som "sportfjädringen". Hmmm...

Jag tyckte F56 kändes betydligt långsammare än vad den skall vara. Inte för att jag betvivlar siffrorna utan för att den är tystare och mjukare så att accelerationen känns inte på samma vis (som i vår GP).

Måste erkänna att jag inte vet hur mycket hårdare fjädringen är i vår GP jämfört mot en vanlig Cooper S eller en JCW.

Så summerar man så om jag köper en F56 som projekt-bil så får jag slänga ut fjädringen och då kan jag lika bra välja utan sportfjädring och lägga pengarna på Bilstein eller liknande.

Undrar om man kan få rabatt om man beställer en F56 Cooper S utan framstolar och baksäte :)

rajapruk
2014-07-14, 16:48
Du får grövre krängningshämmare bak i sportfjädringen med.

Men för ett "projekt" så är väl coilovers som gäller. KW har släppt nu till F56, så det börjar röra på sig.

Du kan köpa en färdig f56 challenge för runt 30k pund om du vill ha en banbil. De annonserade om detta på MINI Challenge UKs facebook har jag för mig.

pmansson
2014-07-14, 18:59
Håller med, den är mjukare. Därför jag kommer välja sportfjädringen på min, den ska vara 30% hårdare.
Även den adaptiva fjädringens sportläge var för mjukt för min smak, den är 10% hårdare än orginal.

Vid sidan om banan i lördags upplevdes accelerstionen från 0 mycket snabbare på f56:orna tyckte jag, men kan ju vara önsketänkande :)

Acc från start: Kanske beror på att det var demo-bilar... :D

Luc!fear
2014-07-21, 09:24
Tycker F56:an var ett skämt i jämförelse med min JCW Clubman. Svampig känsla (trots val av sport i värsta läget), och mycket slöare. Skall bli kul att testa när den kommer JCW. Upplever även inredningen plastig och ogenomtänkt.

Somchie
2014-07-21, 13:35
Acc från start: Kanske beror på att det var demo-bilar... :D

Jag har funderat på ditt inlägg ett tag och jag försöker fortfarande hitta någon dolt Göteborgs-skämt i det hela men jag hittar inget, så du får gärna förklara det för en exil-skåning som mig :)

pmansson
2014-07-21, 14:17
Haha - skall försöka vara tydligare nästan gång! De som äger bilarna själva kanske inte är lika heta i starten med högerfoten...när ändå inte var tidtagning ;)
Däck, drivknutar, m.m håller ju något längre då :D


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mange249
2014-07-21, 14:28
Att inredningen skulle vara plastig håller jag inte med om, den brukar ju till och med framhållas som klart bättre än i den gamla i tester. Både när det gäller kvalitetskänsla och utformning. Den är också klart piggare än R56 S.

Det jag störde mig på var dels utseendet, revmatchingen och såklart priset.

Min R56 är roligare, men sen är den inte direkt original heller...

En F56 med ställbara chassit och en mappning skulle jag inte tacka nej till. Dock vill jag gärna se lite förbättringar estetiskt iom JCWkittet.

Dragon
2014-07-22, 23:31
För min del är det ganska enkelt...leendet som ska uppstå när man för första gången sätter sig bakom ratten och drar iväg så mycket det håller uteblev i den F56S jag provade. [emoji15]

Jag vill egentligen inte dissa den för den har ändå potential om man får ner den i backen, får bort revmatchningen och trimmar så det står härliga till. Har även sett bilder där de lackerat den svarta plastiga delen man ska fånga fotgängare med i samma kulör som resten av bilen och då påminner den lite om R53'an i fronten så det går nog att få till stuket på den med.

Visst, det klart att man är lite partisk när första MINI'n man körde var en R53'a med det otroligt sköna kompressorvinet men även Clabbe känns mer race på något sätt.

En solid bil annars och det känns väl mer kvalité än tidigare men jag satt och tänkte på det här med att jag vill köra bil och inte bara åka med under provturen jag tog.

Vissa saker stör mig som bland annat det här med att den smyger upp i hastighet vilket inte är inte min grej då jag tycker om när det sparkar lite vid acceleration. Sen att den matchar nedväxlingarna så det låter som man nyss tagit körkort, visst det låter hyfsat häftigt vid landsvägskörning och visst bluddrar det gött men nah...sen nämner jag inte vad jag tycker om den nya bränslemätaren ifall det finns barn som läser detta. [emoji12]

Det här "nya" med att komforten tar över vet jag inte om jag är så nöjd med...jag provade även den 235iM som står på ANA och med 326hk i "fulltblåsmedalltavstängt" läget borde den känts som en raket men även den smög upp i hastighet även om den mullrade något mer [emoji6]

Det som däremot räddade min provkörningsdag var när jag hamnade bakom ratten på Dan's R55 JCW, alltså faen!! vad den rör på sig och ju mer man gasar desto roligare blev det. Accelerationen, ljudet och känslan var där precis som när jag testade Bang's R53'a första gången och leendet kom per automatik.

Den kör jag mer än gärna igen och jag rekommenderar en provtur om ni hittar en att testa. [emoji106]

Anledningen till att jag nämner BMW'n ovan är mest för att båda bilarna gav samma känsla så antalet hästkrafter i detta fallet spelade ingen som helst roll om man nu jagar den biten.

Nä, pratar vi BMW så tar jag hellre en M3'a med E30 eller E46 karossen. Pratar vi MINI (som vi helst gör) tar jag personligen en Works R53, R55 eller R56 vilken dag som helst så får någon annan köpa den nya.

Nu blev det en massa text och jag är förmodligen lite gammaldags när det kommer till acceleration, fartkänsla och den där fullt ös känslan. Både den nya F56'an och 235'an jag provade är så klart bra bilar så ingen diss på det sättet, är man nyfiken så ut och provkör.

Nu kör ju jag diesel Clabbe så när det gäller acceleration och fartkänsla ligger vi ju i lä men fullt ös känslan kommer så snart det svänger lite. [emoji2]


Skickat från mitt mobila kontor.

rajapruk
2014-07-23, 10:13
När köper vi i klubben Stallbacka och börjar tillverka R53 med 275hk?

Tess
2014-07-23, 10:32
Jag har spenderat lite tid nu med en F56 och jag måste äta upp mina tidigare ord om den. Jag tycker det är en väldigt trevlig bil! Det var en vanlig cooper, dock, så jag kan ju inte säga så mycket om 0-100 där... ;) Men den var klart mysig. Men det är en vuxen bil, den är mer välkammad, artig och behaglig. Den var pigg och imponerade trots sin lilla motor! Jag blev t.o.m sugen på att köpa hem den. :)

Men jag satte mig i min vilda R56 igen igår efter ett uppehåll och sättet den baktänder, sparkar, hoppar och biter är absolut UNDERBART. Jag vill inte ha mjuka växlingar. Jag vill ha den där lite griniga motståndet som gör MINI så levande. Det som gjorde mig kär till att börja med.

Ska du ha en arg och högljudd projektbil så köp en R53 eller R56. Ska du ha en trevlig och rolig vardagsbil är F56 faktiskt väldigt härlig. :)

Urban Mini
2014-07-23, 12:22
När köper vi i klubben Stallbacka och börjar tillverka R53 med 275hk?

Det reas nog ut ganska snart igen :D

Stephand
2014-07-23, 21:34
Det reas nog ut ganska snart igen :D

OT:Får vi hoppas för regionens väl att så inte sker, men NEVS har nog en plan.

F56 var för mig en klar besvikelse, gillar bilar med egen karaktär och det har MINI haft, i.o.m F56 så känns den väldigt mainstream, lite samma resa som Golf GTI gjorde, från ouppfostrad odåga till välkammad skolgosse, tyvärr är det det köparna vill ha.

Formligen älskar bilar som gammal M3 från 80talet (E30), urquattro, 911or etc, så jag blickar mot Stuttgart nästa gång.

bknu
2014-07-23, 23:37
F56 var för mig en klar besvikelse, gillar bilar med egen karaktär och det har MINI haft, i.o.m F56 så känns den väldigt mainstream, lite samma resa som Golf GTI gjorde, från ouppfostrad odåga till välkammad skolgosse, tyvärr är det det köparna vill ha.

Formligen älskar bilar som gammal M3 från 80talet (E30), urquattro, 911or etc, så jag blickar mot Stuttgart nästa gång.
Jag fick samma uppfattning av F56. Visst var det sjkänt med tidigt vrid men det ebbade snart ut, såväl kraften som upplevelsen. På förhand lät det väldigt bra med 100 kilo lägre vikt än R53. Det är starkt jobbat, men varför känns den då som en ny Golf GTI?

För att rädda märket åt rätt håll står jag bakom tidigare förslaget av ett MINI-köp av NEVS.
Du Stefan kan bli vår första kund.

rajapruk
2014-07-24, 13:02
Ingen som känner någon multimiljadär, så vi kan sätta igång?!
New mini club swedens new old new mini.

Hobbe
2014-07-25, 00:34
När köper vi i klubben Stallbacka och börjar tillverka R53 med 275hk?

Jag beställer en på studs.
Så sätt i gång nu. Första ordern inne.

Dragon
2014-07-29, 15:45
Jag beställer en jag med, kan man få den med knappval mellan fwd och fyrhjulsdrift? [emoji6]

rajapruk
2014-07-29, 21:50
Jag beställer en jag med, kan man få den med knappval mellan fwd och fyrhjulsdrift? [emoji6]
Knappval? Glöm det!
Vippa däremot...

Urban Mini
2014-07-30, 01:19
Jag vill ha en spak som säger KLONK det skulle vara häftigt i en helt ny bil :)

rajapruk
2014-07-30, 06:38
Jag vill ha en spak som säger KLONK det skulle vara häftigt i en helt ny bil :)

Lada Niva med jaktpaket är det du ska ha!

Urban Mini
2014-07-30, 10:56
Lada Niva med jaktpaket är det du ska ha!

Det är ju kontrasten jag är ute efter ;) Vill ha det i en ny MINI :D

Forrest
2014-08-21, 14:16
Körde Ny Mini S idag när jag var och servade bilen.
Sjukt positivt överraskad på vissa punkter. Lite mindre impad på andra.

Mina plus:
- Ljudet tycker jag var maffigt. Fina avgaspuffar. Går säkert att förstärka mer för den händige ;)
- Automaten var grym. Tusen resor bättre än den vi har idag.
- Kändes välbyggd. Inget skrammel från interiören eller hjulställ.
- Tystare och bekvämare utan att vara tråkigare.

Mina minus:
- Dessa konstiga lampor som blinkar och har sig. Känns plojigt och onödigt. Även om de går att stänga av så gillar jag inte rampen runt skärmen.
- Känns som om man har jackat upp kvalitén på vissa ställen men dragit ner den på andra. Vippknappar och reglage upplevde jag som plastigare än tidigare. Växelspaken till automaten hade inte alls samma tyngd som i den gamla medan paddlarna på ratten var skönare på den nya. Platsbyglarna som gränsar av mellan vippknapparna hade också en riktigt oskön vass kant på insidan som gjorde att de kändes billigt. Personligen saknar jag vippknapparna till fönstren. Stängde av parkeringssensorn flera gånger när jag skulle hissa ner för att lyssna på ljudet… ;)
- Designen i interiören. Jag tycker att man har hafsat till det lite här. Man blandar runda utblås till fläkten med fyrkantiga, led-rampen som jag nämnde och sen är det en himla massa vinklar och vrår som inte riktigt hänger ihop med varandra. Mini ska ju vara kul men här blir det inte så grafiskt som det har varit förut. Mest stökigt.

Sjukt kul bil i vilket fall. Avis på den som har beställt en.