handdator

Visa fullständig version : Generell fråga om avgassystemet på R56



nize
2014-06-11, 22:07
Hej!

Har en R56 Dooper med standard avgas som leder ut på ena sidan och ska nu uppgradera till ett som går ut i mitten. Jag kommer byta dämpare till att börja med tills jag anser mig ha råd med ett JCW catback. Främst eftersom jag har en dämpare liggande hemma som aldrig blev monterad på min förra bil innan jag sålde den. Min fråga är nu vilken omkrets originalsystemet har? Dämparen har ett inrör på 3" så jag kommer behöva en skarvmuff där, men vilken? Vill helst köpa allt som behövs innan jag börjar med skiftet.

En annan fråga som jag inte hittat svar på är vilken dimension det är på JCW catbackens ändrör? Kommer montera en GP2 diffusor samtidigt som jag uppgraderar nu och vill gärna att dämparen jag har nu passar ordentligt :) Annars får jag tillverka nya ändrör i rätt dimension.

MrCooper
2014-06-12, 07:33
Hagatorpet kanske har koll på originaländrör, han har ju bytt på sin Clubman Dooper.
Gällande slutrören så borde någon som har en JCW kunna mäta upp dem ganska enkelt. Jag har en Clubman JCW men misstänker att det kan skilja mot Hatchen.

Hagatorpet
2014-06-12, 08:52
japp
Har bytt på min... men till ett som går ut på bägge sidorna..
Fick hjälp av en kompis med det, han tillverkade en skarvmuff av det tjockare röret
Kapade av en bit på röret och skar ett jack och svetsade lite....
Behövde inte köpa någon skarvmuff och har ingen aning om tjockleken tyvärr
Har däremot det gamla avgasröret, som går ut på ena sidan, så jag kan mäta på det om du vill...

Tänk på att det är rostfritt att svetsa i...

nize
2014-06-13, 08:55
Ok, tack för tipsen. Har också en kompis som ska hjälpa mig som jobbar med sånt här dagligen. Han sa att jag skulle skaffa en skarvmuff som passar så därför ställde jag frågan här. Antar att det går att lösa på fler sätt när man väl är där under och grejar i ett garage fullt med verktyg och maskiner men det är ju bra att komma förberedd :)

nize
2014-06-16, 13:34
Passade på att mäta avgasröret idag på besiktningen :) Originalröret är 45mm hela vägen fram till ljuddämparen ifall någon annan söker informationen.

Lyckades även hitta dimensionen på JCW-slutrören till slut, de är 89mm eller 3.5 tum i extern diameter, 50mm intern.