handdator

Visa fullständig version : MINI to GO or NOT



Karina
2014-05-25, 17:43
Hej hej i solsken! Då var det dags för ett beslut :) Och man tar inte några beslut om MINI utan att kolla här!

Ska lämna in min pärla (företagsleasing) om en vecka och fick den värderad av Bavaria Solna. 3-årig MINI Cooper D med 6300 mil erbjöds att köpas ut för 110 000:-

Alternativet som jag tittar på är att kasta mig in i privat leasing "Mini to GO" - det funkade ju så smutt med företagsleasing och då får man helt sprilans ny MINI för allt från 3000:- i månaden utom bensin.

So what to do? Någon som har erfarenheter av konceptet "Mini to GO"?

Björn P
2014-05-26, 14:38
Vid privatleasing verkar det vara olika vad gäller restvärdet eller om man kanske hellre ska kalla det återköpsvärdet - är det garanterat till en viss summa, beror det på hur mycket den slitits under din "ägo" eller sätts det till marknadspris utan att man vet det på förväg? Om det är alternativ två eller tre kan ju prislappen bli högre än de 3.000 spännen.

Såg en artikel i Dagens Industri häromdagen om detta (pappersvarianten).

Hagatorpet
2014-05-26, 21:36
kollade privatleasing en gång,
kan säga att det inte är något för mig
eventuella skador skall åtgärdas när bilen lämnas tillbaka
jag fick inget ordentligt svar på vad för skador som inte ingick,,,
frågade pm tvättrepor (maskintvätt) stenskott,
säljaren sa att sådant givetvis inte behövde åtgärdas,
men när jag ville ha det skriftligt så backade han.....
beror ju givetvis på hur det ser ut sa han... alltså får man räkna med att det kan bli kostsamt att lämna tillbaka bilen
jag rekomenderar dig att köpa bil, har du inte pengar till en ny köp en begagnad...
Lycka till :)

Karina
2014-05-27, 07:12
Jag leasar min bil nu fast det är en företagsleasing. Det är garanterad återköpsvärde som ligger i avtalet och företaget behöver inte åtgärda skador som repor och dylikt när man lämnar tillbaka bilen utan dessa täcks av försäkring.

När man räknar på hur mycket bilen tappar i värde under 3 år + försäkringskostnader så är det i princip samma pengar som man skulle betala under leasingperiod.

Jag kan ta och köpa bil och låsa in egna pengar men hittar ännu inte poängen i att göra det...:rolleyes:

tersan
2014-05-27, 18:09
Jourhavande ekonom här!
Företags- och privatleasing är två helt olika saker, men bägge går förstås att räkna på.

Rent ekonomiskt har jag svårt att tänka mig leasing av en ny bil, men om man vill köra nytt till en säker månadskostnad så kan jag förstå att det är lockande. Men kolla andra finansieringsalternativ också!

Karina
2014-06-04, 20:29
Jaha, då har man köpt ut sin gamla pärla, fick den för väldig bra pris :) Nästa fråga - vilken försäkringsbolag ska man välja?

Fredrik
2014-06-05, 05:08
Kul Karina! Kolla runt med de stora drakarna, jag kör MINI Originalförsäkring (IF) men kolla även mindre bolag som Sveland (känd för djurförsäkringar). Hade min första MINI där och de hade bra priser.

MrCooper
2014-06-05, 15:01
Jaha, då har man köpt ut sin gamla pärla, fick den för väldig bra pris :) Nästa fråga - vilken försäkringsbolag ska man välja?

Låter som ett klokt val! :)

Urban Mini
2014-06-05, 17:42
Tveklöst IF inte originalförsäkringe. Den har alldeles för hög självrisk på glas. Samma försäkringsbolag men olika villkor mellan original och deras vanliga. Jag har full försäkring på IF och är helnöjd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

taz
2014-06-06, 12:45
Instämmer helt med Urban. Så här ser prisbilden ut för rutbyte på min JCW via Mini Försäkringen. Inga sensorer behöver enligt anvisningarna bytas ut vilket är positivt för kostnaden. Man ska dock ha i åtanken att sidolisterna på vindrutan kan gå sönder vid demontering då dessa är väldigt spröda i plasten och att totalkostnaden i så fall stiger något.:mad::mad: